Anatomia ja fysiologia 1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH10013-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Susanna Kinnunen
Vastuuopettaja
Susanna Kinnunen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.
Sisältö
- anatomiset tasot, liikesuunnat, solujenvälinen kommunikointi
- solu, kudokset ja iho
- sydän, verenkiertoelimistö
- imutiejärjestelmä
- veren anatomia
- hengityselimistö
- hermoston rakenne ja toiminta (keskushermosto, ääreishermosto, autonominen hermosto)
- aistit (myös kipu)
Aika ja paikka
Nauhoitetut verkkoluennot
Oppimateriaalit
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy
HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!!
Muita mahdollisia:
1) Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy
2) Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos)
3) Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.: IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY. (uusin painos)
Mikä tahansa korkea-asteelle tarkoitettu anatomian ja fysiologian oppikirja käy.
Opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.
Sisältö ja toteutus:
- anatomiset tasot, liikesuunnat, solujenvälinen kommunikointi
- solu, kudokset ja iho
- sydän, verenkiertoelimistö
- imutiejärjestelmä
- veren anatomia
- hengityselimistö
- hermoston rakenne ja toiminta (keskushermosto, ääreishermosto, autonominen hermosto)
- aistit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti kurssin päättyessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja 34 h
Tentti 4 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 43 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentit: hylätty-5
Osaamistehtävät: hyv/hyl
Hylätty (0)
Opiskelija osaa luetella elinten ja elinjärjestelmien normaaleja rakenteita ja toimintoja, mutta tieto on irrallista ja jäsentymätöntä. Hoitotyön kannalta keskeisten käsitteiden määrittely on heikkoa ja epäjohdonmukaista. Opiskelija pystyy vain vähäisessä määrin arvioimaan omaa toimintaansa, valintojen perustelu ja tiedon hyödyntäminen ovat puuttellisia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä hoitotyön kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisesti ottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan.