Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen neuvonta ja ohjaus (6 op)

Toteutuksen tunnus: SF10014-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.08.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Tarja Pesonen-Sivonen
Maiju Issakainen
Hilppa Mustonen
Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja
Hilppa Mustonen
Ryhmät
SFAK24
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2024
Opintojakso
SF10014

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa teoriaosuudella ja jatkuu lukukauden loppuun harjoitteluna.
Harjoittelu integroituu samanaikaisen Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen opintojakson kanssa.

Tavoitteet

Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta 5 op
Osaat toimia vuorovaikutuksessa fysioterapiaprosessin eri vaiheissa.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisen fysioterapiaprosessin.
Osaat selittää etäohjaamisen periaatteet.

Ammatilllinen kasvu 1 op
Syvennät osaamistasi tiimityöskentelystä ja tiimioppimisesta sekä oman oppimisen kriittisestä tarkastelusta.
Ymmärrät uratavoitteiden suunnittelun merkityksen osana ammatillista kasvua.

Sisältö

Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta 5 op
Fysioterapiaprosessi
Fysioterapeuttinen vuorovaikutus
Etäohjaaminen

Ammatillinen kasvu 1 op
Lukukakuden aloitus ja seuraava lukukausi
Tiimin tavoitteellinen toiminta
Reflektio
Uraportfolion päivitys
Ryhmäkehityskeskustelut tiimeittäin
Harjoittelut urapolulla
Ammatillinen kasvu ja oman osaamisen markkinointi
Jobiili- ja Tarmoinfo
SiunSoten harjoitteluinfo
Relfektion arviointi/kokoava arviointi

Oppimateriaalit

Suomeksi
Jaakkola T, Liukkonen J & Sääkslahti A (toim) 2017. Liikuntapedagogiikka. PS-kustannus.

Kauranen K 2018 (tai uudempi). Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta erillisestä osasta: Ammatillinen kasvu ja ohjausosaaminen.

Flipped learning (käänteinen luokkahuone): opetustallenteet ja muut ennakkotehtävät
Työpajat
Tiimityöskentely
Opintojaksoon integroitu käytännön harjoittelu
Tentti

Ammatillinen kasvu;
Syvennät osaamistasi korkeakoulutaidoista sekä oman mielen hyvinvoinnista.
Syvennät näkökulmaa oma persoona työvälineenä ja dialogisuutta.
Hahmotat miten oma kehotietoisuus vaikuttaa ammatilliseen kasvuun
Ymmärrät uratavoitteiden suunnittelun merkityksen osana ammatillista kasvua.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT menettely.
Erityisen tuen päätöksen saaneen tuki ja ohjaus tukipäätöksen mukaisesti. Opiskeija ottaa yhteyttä opettajaan välittömästi opintojakson alkaessa, jos haluaa hyödyntään erilaisia tapoja suorituksessa. Opiskelija näyttää tukipäätöksen opettavalle opettajalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ammatillinen kasvu 1 op = 27 t opiskelijan työtä.

Ohjausosaaminen 5 op = 135 t opiskelijan työtä.

Siirry alkuun