Siirry suoraan sisältöön

Kannattava matkailuyritystoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: PR10019-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettajat
Teppo Tarnanen
Keijo Koskinen
Vastuuopettaja
Teppo Tarnanen
Ryhmät
PRAS23
Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2023
Opintojakso
PR10019

Tavoitteet

Hän osaa tilinpäätösasiakirjojen pohjalta arvioida yrityksen kasvua, kannattavuutta, maksuvalmiutta ja vakavaraisuutta. Hän osaa selvittää tuotteen tai palvelun kustannukset, hyödyntää erilaisia hinnoittelumenetelmiä ja arvioida tuotteiden, asiakkuuksien ja koko yrityksen kannattavuutta.
Hän osaa hyödyntää yrityksen talouden suunnitteluun tarkoitettuja budjetointi- ym. työkaluja.
Hän osaa laatia investointisuunnitelman matkailualan yritykselle ja arvioida sen kannattavuutta.

Sisältö

Tilinpäätöksen tulkinta.
Hinnoittelu lisäyslaskentaan ja toimintokustannuslaskentaan perustuen.
Myyntitulon jakautuminen verkostossa yrityksen, alihankkijoiden ja jakelutien välillä.
Varaston hallinta ja kannattavuus.
Budjetointi: tulosbudjetointi. Herkkyysanalyysi budjetoinnin apuna. Maksuvalmius, kassabudjetointi.
Investointien suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Tilinpäätöksen tulkinta tilinpäätösasiakirjojen pohjalta: opiskelija osaa arvioida yrityksen kasvua, kannattavuutta, maksuvalmiutta ja vakavaraisuutta.
Opiskelija osaa selvittää tuotteen tai palvelun kustannukset, hyödyntää erilaisia hinnoittelumenetelmiä ja arvioida tuotteiden, asiakkuuksien ja koko yrityksen kannattavuutta.
Opiskelija osaa hyödyntää yrityksen talouden suunnitteluun tarkoitettuja budjetointi- ym. työkaluja. Tulosbudjetointi. Maksuvalmius, kassabudjetointi. Varaston hallinta ja kannattavuus. Herkkyysanalyysi budjetoinnin apuna.
Myyntitulon jakautuminen verkostossa yrityksen, alihankkijoiden ja jakelutien välillä.
Opiskelija osaa laatia investointisuunnitelman matkailualan yritykselle ja arvioida investoinnin kannattavuutta.

Siirry alkuun