Siirry suoraan sisältöön

Monimediainen sisällöntuotanto (10 op)

Toteutuksen tunnus: HM10052-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Juha Linna
  • Pilvi Dufva

Vastuuopettaja

Pilvi Dufva

Ryhmät

  • HMNS23
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Kehität aiempaa tietämystäsi ja osaamista mediatuotannon tehtävissä ja osaat toimia työryhmän jäsenenä tuotantoprosessissa. Huomioit käytettävissä olevat resurssit tuotannon suunnittelussa, hahmotat laajoja kokonaisuuksia ja ymmärrät tuotantoprosessin etenemisen. Hallitset joitakin mediatuotannon erityistehtäviä ja kehität osaamisprofiilisi mukaisia taitoja edelleen. Tunnet projektin hallinnan perusperiaatteet ja osaat soveltaa projektin hallinnan menetelmiä. Osaat johtaa itseäsi ja tuotantoryhmää vastuullisesti.

Sisältö

Opintojaksolla muodostat monipuolisen ja syvällisen kuvan sisältötuotannosta ja julkaisemisesta. Keskeinen oppimistapa on projektioppiminen.

Opintojaksolla opiskelijat organisoituvat tuotantotiimeiksi, joissa tehtävät ja vastuut jaetaan ryhmän kesken. Työroolissa opiskelijalla on mahdollisuus profiloida omaa osaamistaan ja syventää aiemmin opittuja taitojaan tuottaen mediamateriaalia eri tarpeisiin ja julkaisualustoille.

Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely ja projektinhallinta ovat keskeisiä teemoja.

Aika ja paikka

Kevät 2024
K2 (viikko 12->)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla muodostat monipuolisen ja syvällisen kuvan sisältötuotannosta ja julkaisemisesta. Opintojaksolla tuotetaan monimediaista sisältöä sosiaalisen median eri julkaisualustoille. Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely ja projektinhallinta ovat keskeisiä teemoja.

Opintojakson sisältö, osaamistavoitteet ja arvioinnin kohteet:
1. Opiskelija toimii aktiivisesti osana työryhmää ja auttaa työryhmää saavuttamaan tavoitteet
(Osallistuminen työryhmän kokouksiin, keskusteluihin ja työskentelyyn sitoutuminen. Oman vastuun kantaminen työnryhmän jäsenenä ja oma-aloitteisuus. Ongelmanratkaisu ja joustavuus. Työryhmän työskentelyn arviointi ja toiminnan kehittäminen)
2. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja julkaisee videoita Mekkalan some-kanaville (Ideointi, ideoiden jakaminen ja havainnollistaminen. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Julkaisukelpoisen materiaalin tuottaminen: Kuvaus, äänitys ja jälkityöt).
3. Opiskelija käyttää projektinhallinnan työkaluja työskentely tukena ja osana työprosessia (Tuotannon dokumentointi. Projektinhallinnan työkalujen käyttäminen työskentelyn tukena. Aikataulutus ja etenemisen seuranta)



Toteutus (menetelmät, aktiviteetit ja arviointi):
Lähiopetus
Luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työ
Itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva näyttö


Kompetenssit: media-alan osaaminen, moniosaajuus, työelämässä toimiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suomeksi
AHOT: Jos sinulla on osaamistavoitteita vastaavaa aikaisempaa osaamista, voit hyväksyttää sen AHOT-menettelyn avulla. Aiempi osaaminen voi olla muodollista koulutusta (korkeakouluopintoja) tai muualla tavoin hankittua. Osaamisen tulee vastata kurssin ydinosaamistavoitteisiin (vähintään 2/3 keskeisestä osaamistavoite teemasta tulee täyttyä). Opiskelijan on pystyttävä todistamaan osaamistavoitteiden täyttyminen erilaisin dokumentein.
Jos haluat aloittaa AHOT-menettelyn, tutustu huolella kurssin osaamistavoitteisiin ja vertaa niitä omaan osaamiseesi.
Jos osaamisesi ei ole muodollista koulutusta, mieti kuinka voit todentaa osaamisesi ja ota sitten yhteyttä vastuuopettajaan sopiaksesi osaamisen näytöstä. Huomioi, että osaamisen näyttöä ei haeta Pepin e-Ahot-toiminnolla. Tarkemmat ohjeet Pakista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Opintojaksoa rytmittävät säännölliset tuotantopalaverit ja työpajat
• Muuten jokainen on vastuussa omasta ajankäytöstään ja opintojen suunnittelusta.
• Opintojakso vaatii vahvaa sitoutumista ja läsnäoloa, joten tärkeässä roolissa on myös oma motivaatio itsensä kehittämiseen.
• Opiskelija kirjaa ajankäyttöään ja dokumentoi tuotannon edistymisen erilaisten projektinhallintatyökalujen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisentavoitteisiin perustuva numeraalinen arviointi asteikoilla 1-5
5 Kiitettävä osaaminen
4-3 Hyvä osaaminen
1-2 tyydyttävä osaaminen
0 hylätty

Lisätiedot

Media-alan osaajuus
Moniosaajuus
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen