Monimediainen sisällöntuotanto (10 op)
Toteutuksen tunnus: HM10052-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Medianomikoulutus (HM)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Juha Linna
- Pilvi Dufva
Vastuuopettaja
Pilvi Dufva
Ryhmät
-
HMNS23Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Kehität aiempaa tietämystäsi ja osaamista mediatuotannon tehtävissä ja osaat toimia työryhmän jäsenenä tuotantoprosessissa. Huomioit käytettävissä olevat resurssit tuotannon suunnittelussa, hahmotat laajoja kokonaisuuksia ja ymmärrät tuotantoprosessin etenemisen. Hallitset joitakin mediatuotannon erityistehtäviä ja kehität osaamisprofiilisi mukaisia taitoja edelleen. Tunnet projektin hallinnan perusperiaatteet ja osaat soveltaa projektin hallinnan menetelmiä. Osaat johtaa itseäsi ja tuotantoryhmää vastuullisesti.
Sisältö
Opintojaksolla muodostat monipuolisen ja syvällisen kuvan sisältötuotannosta ja julkaisemisesta. Keskeinen oppimistapa on projektioppiminen.
Opintojaksolla opiskelijat organisoituvat tuotantotiimeiksi, joissa tehtävät ja vastuut jaetaan ryhmän kesken. Työroolissa opiskelijalla on mahdollisuus profiloida omaa osaamistaan ja syventää aiemmin opittuja taitojaan tuottaen mediamateriaalia eri tarpeisiin ja julkaisualustoille.
Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely ja projektinhallinta ovat keskeisiä teemoja.
Aika ja paikka
Kevät 2024
K2 (viikko 12->)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla muodostat monipuolisen ja syvällisen kuvan sisältötuotannosta ja julkaisemisesta. Opintojaksolla tuotetaan monimediaista sisältöä sosiaalisen median eri julkaisualustoille. Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely ja projektinhallinta ovat keskeisiä teemoja.
Opintojakson sisältö, osaamistavoitteet ja arvioinnin kohteet:
1. Opiskelija toimii aktiivisesti osana työryhmää ja auttaa työryhmää saavuttamaan tavoitteet
(Osallistuminen työryhmän kokouksiin, keskusteluihin ja työskentelyyn sitoutuminen. Oman vastuun kantaminen työnryhmän jäsenenä ja oma-aloitteisuus. Ongelmanratkaisu ja joustavuus. Työryhmän työskentelyn arviointi ja toiminnan kehittäminen)
2. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja julkaisee videoita Mekkalan some-kanaville (Ideointi, ideoiden jakaminen ja havainnollistaminen. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Julkaisukelpoisen materiaalin tuottaminen: Kuvaus, äänitys ja jälkityöt).
3. Opiskelija käyttää projektinhallinnan työkaluja työskentely tukena ja osana työprosessia (Tuotannon dokumentointi. Projektinhallinnan työkalujen käyttäminen työskentelyn tukena. Aikataulutus ja etenemisen seuranta)
Toteutus (menetelmät, aktiviteetit ja arviointi):
Lähiopetus
Luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työ
Itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva näyttö
Kompetenssit: media-alan osaaminen, moniosaajuus, työelämässä toimiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
AHOT: Jos sinulla on osaamistavoitteita vastaavaa aikaisempaa osaamista, voit hyväksyttää sen AHOT-menettelyn avulla. Aiempi osaaminen voi olla muodollista koulutusta (korkeakouluopintoja) tai muualla tavoin hankittua. Osaamisen tulee vastata kurssin ydinosaamistavoitteisiin (vähintään 2/3 keskeisestä osaamistavoite teemasta tulee täyttyä). Opiskelijan on pystyttävä todistamaan osaamistavoitteiden täyttyminen erilaisin dokumentein.
Jos haluat aloittaa AHOT-menettelyn, tutustu huolella kurssin osaamistavoitteisiin ja vertaa niitä omaan osaamiseesi.
Jos osaamisesi ei ole muodollista koulutusta, mieti kuinka voit todentaa osaamisesi ja ota sitten yhteyttä vastuuopettajaan sopiaksesi osaamisen näytöstä. Huomioi, että osaamisen näyttöä ei haeta Pepin e-Ahot-toiminnolla. Tarkemmat ohjeet Pakista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opintojaksoa rytmittävät säännölliset tuotantopalaverit ja työpajat
• Muuten jokainen on vastuussa omasta ajankäytöstään ja opintojen suunnittelusta.
• Opintojakso vaatii vahvaa sitoutumista ja läsnäoloa, joten tärkeässä roolissa on myös oma motivaatio itsensä kehittämiseen.
• Opiskelija kirjaa ajankäyttöään ja dokumentoi tuotannon edistymisen erilaisten projektinhallintatyökalujen avulla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisentavoitteisiin perustuva numeraalinen arviointi asteikoilla 1-5
5 Kiitettävä osaaminen
4-3 Hyvä osaaminen
1-2 tyydyttävä osaaminen
0 hylätty
Lisätiedot
Media-alan osaajuus
Moniosaajuus
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen