Liiketoimintasuunnitelma (4 op)
Toteutuksen tunnus: LL10016-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2024 - 31.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2025 - 01.06.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 90
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Ulla Kärnä
- Daniel Bågeberg
- Vastuuopettaja
- Daniel Bågeberg
- Ryhmät
-
LLNS24Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2024
- Opintojakso
- LL10016
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Ymmärrät liiketoimintasuunnitelman merkityksen yritystoiminnan alkuvaiheessa ja liiketoiminnan kehittämisvaiheissa. Hyödynnät liiketoimintasuunnitelman laatimisessa Yritystoiminnan ja Markkinoinnin perusteet -opintojakson aikana laadittua toimeksiantoportfoliota. Kehität liiketoimintasuunnitelman sisältöön kuuluvaa juridista ja taloudellista osaamistasi. Jatkojalostat liikeideasi yritystoiminnan liiketoimintasuunnitelmaksi.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelman sisältö:
1. Liikeidea, innovaatio
2. Liiketoimintamalli
3. Tuote tai palvelu, arvolupaus
4. Asiakkaat, markkinaselvitys
5. Markkinatilanne ja kilpailijat
6. Myynti ja markkinointi: asiakassuhde, kanavat, viestintä, hinnoittelu
7. Tuotanto: tuotantoprosessit, toimitilat, sijainti, tuotantovälineet, pääoman tarve, tuotekehitys
8. Työvoima, yritysmuoto, yrityksen organisaatio ja johto, osaamisen kehittäminen
9. Henkilöstön hyvinvointi.
10..Kumppanit ja sidosryhmät
11. Tuotot ja kustannukset: alustava taloussuunnitelma sekä alustavat kannattavuus-, maksuvalmius-, investointi- ja rahoituslaskelmat
12. Riskit ja rajaukset
13. Itsearviointi: Oma osaaminen, SWOT-analyysi itsestä ja yrityksestä, johtopäätökset liiketoimintasuunnitelmasta.
Draamaesityksen valmennus ja toteutus
Aika ja paikka
Virikeluennot tiistaisin ja lähivalmennukset dialogeissa torstaisin.
Oppimateriaalit
Yrityksen asiakasmarkkinointi Bergström & Leppänen 2021.
Viitala-Jylhä: Liiketoimintaosaaminen 2014 tai uudempi painos.
Sekä muu opettajien antama materiaali
Eduhousen virtuaalinen oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso valmentaa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja sen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskellaan eri osa-alueita ja syvennetään syksyn Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet -opintojaksolla (6 op) opittuja asioita.
Opintojaksolla hyödynnetään tiimipedagogiikkaa. Opiskelijat tuottavat liikeideastaan liiketoimintasuunnitelman. Lisäksi opiskelijat suunnittelevat ja esittävät liiketoimintasuunnitelmastaan kumpuavan idean/ongelman draaman keinoin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op eli opiskelijan työtä 107 h