Kansainvälinen liiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: LL10013-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pertti Laitinen
Vastuuopettaja
Pertti Laitinen
Ryhmät
-
LLNS24Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään yritysten kansainvälistymisen strategioihin, tekniikoihin ja kompetensseihin. Tutustutaan kansainvälistyvien ja kansainvälisesti toimivien yritysten käyttämiin toimintamalleihin ja kilpailukeinoihin. Kartoitetaan ja arvioidaan kansainvälistymisessä tarvittavia taitoja. Opitaan analysoimaan kansainvälisten markkinoiden mahdollisuuksia ja riskejä. Opitaan mitä on eettinen ja vastuullinen liiketoiminta kansainvälisessä kaupassa. Harjoitellaan kansainvälisen logistiikan ja huolinnan perustyökalujen, kuten Incoterms 2020, käyttöä.
Sisältö
- Kansainvälistymisen suunnittelu ja strategiat
- Kansainvälistymisessä tarvittavat taidot
- Kansainvälisten markkinoiden analysointi
- Kansainvälistymiseen liittyvät riskit ja niiden hallinta
- Etiikka ja vastuullinen liiketoiminta kansainvälisessä liiketoiminnassa
- Logistiikka ja huolinta kansainvälisessä kaupassa
Oppimateriaalit
Kurssin Moodlessa jaettava materiaali.
Kansainvälinen liiketoiminta -ja markkinointi. Vahvaselkä Irma.
Opetusmenetelmät
Kansainvälinen liiketoiminta kurssilla perehdytään yritysten kansainvälistymisen strategioihin, tekniikoihin ja kompetensseihin.
Tutkinnon kompenssit:
Liiketoiminta- ja projektiosaaminen, markkinointi- ja myyntiosaaminen, oikeudellinen osaaminen, eettinen osaaminen, kansainvälisyysosaaminen.
Osaamistavoitteet:
Opiskelija ymmärtää kansainvälistymisen merkityksen yrityksen menestystekijänä.
Opiskelija osaa selvittää vientimarkkinoita erityisesti pk-yrityksen näkökulmasta.
Opiskelija osaa käynnistää vientitoiminnan erityisesti lähialueille (Pohjoismaat
Eurooppa), sekä kaukomarkkinoille (Amerikat ja Aasia. Sekä osaa hyödyntää vientitoimintaa tukevia verkostoja.
Keskeinen sisältö:
Kansainvälistymisen suunnittelu ja strategiat.
Kansainvälisen markkinoinnin ja myyntityön johtaminen.
Kansainvälisten jakelukanavien selvittäminen ja valinta.
Kansainvälistymisen edellytykset (kyvyt, resurssit ja analyysit.
Luennot, yksilötehtävät ja ryhmätehtävät.
Arviointiasteikko
H-5