Svenska för restonomer (3 op)
Toteutuksen tunnus: PR10031-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
- Heini Lääperi
Vastuuopettaja
Marita Suomalainen
Ryhmät
-
PRAS22Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2022
Aika ja paikka
Monimuoto-opetus pääosin verkossa, lähitunnit Wärtsiläkampuksella.
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
TAVOITTEET (Osaaminen):
Osaat esitellä matkailualan eri toimintaympäristöjä ja toimintaa liikkeenjohdon näkökulmasta. Osaat esitellä ja markkinoida sekä paikallisia että keskeisiä kansallisia matkailukohteita. Osaat keskustella Suomen kulttuuriin liittyvistä asioista Vahvistat matkailualan terminologian osaamistasi selviytyäksesi alan vaativissakin suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat laatia kirjallisia esityksiä ja raportteja. Osaat lukea oman ammattialasi tekstejä ja tieteellisiäkin julkaisuja.
SISÄLTÖ:
-Yrityksen ja palveluiden esittely, matkan järjestäminen (neuvottelutaidot, kirjeenvaihto) , ohjelmapalvelut, kongressipalvelut, oman alan tekstien lukeminen, Pohjois-Karjala ja Suomi –tietous, Pohjoismaiden kulttuuriin tutustuminen, ammattisanastoa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti viikolla 46, 13.11.2024.
Suullinen tentti 12.11.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.