Siirry suoraan sisältöön

Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: SG10001-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus (SG)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Katri Palpatzis
  • Jonna Puustinen
  • Karoliina Keinänen

Vastuuopettaja

Jonna Puustinen

Ryhmät

  • SGAK24
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat kuvata ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet ja tietoperustan
- Osaat selittää aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohtia
- Osaat tunnistaa ikäihmisen inhimillisiä tarpeita ja yksilöllisiä voimavaroja
- Osaat määritellä hoito- ja kuntoutustyön prosessin vaiheet
- Tunnistat ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen näyttöön perustuvana toimintana
- Osaat hakea tarkoituksenmukaista gerontologista tietoa luotettavista tiedonlähteistä

Sisältö

- Ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet
- Aktiivinen, terve ja toimintakykyinen ikääntyminen
- Ennakoiva ja ennaltaehkäisevä vanhustyö
- Voimavaralähtöinen ajattelu
- Hoitotyön ja kuntoutuksen prosessi
- Näyttöön perustuva toiminta ja keskeisiä tiedonlähteitä
- Aseptisen työskentelyn periaatteet ja henkilökohtainen hygienia
- Turvallisen ja ergonomisen työskentelyn periaatteet

Oppimateriaalit

Kulmala J. (toim) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu.
Kelo, S. ym. 2015 tai uudempi. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Saatavilla myös e-kirjana Finnan ja Ellibsin kautta
Käypä hoito- ja HOTUS-suositukset.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana, opintojakson Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Flipped-learning
Etäohjaukset Moodle-oppimisympäristössä Collaboratessa (sis. info- ja seminaaritunnit) 20 h
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella, työpaja-tunnit 6 h
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. valmistautuminen etukäteen ohjauksiin ja ja opetukseen, oppimistehtävät) 109 h

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Etäohjaus (sis. info-, seminaari- ja palautetunnit) 20 h
Työpaja-tunnit (lähi) 6 h
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. oppimistehtävät) 109 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen etäohjauksiin ja lähiopetukseen (työpaja- ja seminaaripäivä 100% osallistuminen)
Oppimistehtävät
Seminaaritehtävän laatiminen ja esittäminen sekä vertaisarviointi seminaaripäivässä.