Swedish for Work (2 op)
Toteutuksen tunnus: IC10016-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Degree Programme in Information and Communication Technology
Opettaja
- Merja Öhman
Vastuuopettaja
Merja Öhman
Ryhmät
-
ICNS23Insinööri (AMK), Information Technology, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
- you are capable of operating in your field in Swedish in the Nordic countries
- you understand the importance of language skills as a part of your professional skills
- you can communicate in oral and written working life communication situations in Swedish
- you improve your skills in professional vocabulary, understand professional texts in your field, and can write written reports and give oral presentations in Swedish.
Sisältö
- Hosting visitors and interacting in social situations
- Company / project/product presentation
- Meetings and meeting arrangements
- Trade fair arrangements, writing a press release
- Texts and assignments related to the ICT field
- Vocabulary related to the Internet and topical news and trends in the ICT field.
Aika ja paikka
7.1-21..3.2025, Karelia ammattikorkeakoulu, Zoom.
Oppimateriaalit
Tolkki,J. Öhman, M. Perspektiv, Svenska för högskolestudenter. 2016. Sanoma Pro. Helsinki.ISBN 978-952-63-4187-3, oman alan autenttinen alakohtainen materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa markkinoida omaa osaamistaan.
Hän tutustuu pohjoismaiseen elinkeinoelämään ja verkkokauppaan.
Hän osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota sekä tuotteita/palveluita mm. messuilla.
Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston ja rakenteiden osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä työssään.
Hän tuntee pohjoismaista työelämäkulttuurin erityispiirteitä.
Lähitapaamiset zoomissa viikoittain, kirjalliset ja suulliset harjoitukset oppitunneilla ja ryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tässä opintojaksossa kirjallisen tentin korvaa oppimispäiväkirja, jota kirjoitetaan koko opintojakson keston ajan ja se palautetaan ennen suullista koetta.Opintojakson suullinen koe on ruotsinkielinen hissipuhe, jonka esittämiseen opiskelijat varaavat ajan opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- verkkotapaamiset viikoittain Zoomissa 20h
- oppimistehtävät, itsenäinen työskentely ja työskentely ryhmissä 33h
- arviointi ja palaute, 1h
Sisällön jaksotus
Sisällön tarkempi jaksotus ja aikataulu löytyvät opintojakson Moodle-ympäristöstä. Opettaja esittelee aikataulun ja opintojakson sisällön ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso on tarkoitettu suoritettavaksi Sociala kontakter opintojakson jälkeen. Opintojaksolla ei ole luentoja, vaan oppitunneilla tehdään monenlaisia harjoituksia pääasiassa pareittain/ryhmissä. Opintojakso on yhdistetty tietojenkäsittelyn Svenska för IT-branschen opintojaksoon ja tämän opintojakson opiskelevat vain ICT-ryhmän suomenkieliset opiskelijat.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen Zoom-tapaamisiin, kirjalliset oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja 50 %, suulliset oppimistehtävät ja suullinen tentti 50 %, itsearviointi.
Hylätty (0)
Hylätty Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisensä taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisest
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.