Digitaalinen portfolio (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUP7008-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2018 - 31.12.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteet ja kulttuurialat (VIE)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Maarit Ignatius
Vastuuopettaja
Maarit Ignatius
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa omaa osaamistasi esittelevän digitaalisen portfolio kokonaisuuden sekä kirjallisesti että visuaalisesti, jota on helppo mukauttaa eri tarpeisiin sopivaksi.
Osaat tehdä näkyväksi omat taidot, projektit ja saavutukset konkreettisella ja visuaalisella tavalla. Esimerkiksi työprosessien kuvaukset, projektien loppuun saatetut tuotteet tai kampanjat ja näyteaineistot (esim. valokuvat, videot, artikkelit, graafiset työt) auttavat osoittamaan ammatillista osaamista ja kokemusta.
Osaat rakentaa monipuolisen ja houkuttelevan kuvan osaamisestasi, joka auttaa markkinoimaan itseä tehokkaasti ja saavuttamaan ammatilliset tavoitteet.
Sisältö
- Perehdyt digitaalisen portfolioon käsitteeseen oman osaamisen markkinoinnissa.
- Perehdyt ja tutustut erilaisiin digitaalisiin portfolioalustiihin (esim. julkaisualustat, sisällönhallintajärjestelmät, blogialustat…) ja valitset itsellesi mieluisan alustan. Ei edellytä maksullisen alustan käyttöä.
- Perehdyt ja tutustut luovan alan henkilöiden portfolioihin, toteutuksiin.
- Suunnittelet ja toteutat oman helposti päivitettävän ja muokattavan portfolion hyödyntäen tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia.
- Portfolion sisältönä on omia kirjallisia ja digitaalisia tuotoksiasi, joiden avulla viestit kehittymisestäsi, osaamisestasi ja omasta itsestäsi työelämän tarpeisiin.
- Portfoliosi sisältää myös sinun esittelysivun kuvan kera, yhteydenottokanavan/-lomakkeen ja verkostoitumisen mahdollistavat some-kanavat (esim. LinkedIn ja Instagram).
Itsenäinen verkkokurssi
Hyväksytty - Vaatii täydennystä - Hylätty
Aika ja paikka
Itsenäinen verkkokurssi
Opetusmenetelmät
Keskityt oman osaamisensa tunnistamiseen ja esittämiseen. Analysoit omia vahvuuksia ja taitoja sekä valitset parhaita työnäytteitä, projekteja ja saavutuksia, jotka osoittavat osaamisen laajuuden ja syvyyden. Pohdit esimerkiksi, mitä taitoja olet oppinut eri projekteissa, mitä saavutuksia haluat korostaa ja mikä on persoonallinen tyylisi, jonka tuot esiin portfoliossa.
Keskityt digitaalisen portfolion teknisiin vaatimuksiin. Perehdyt erilaisiin työkaluihin ja alustoihin, kuten verkkosivustojen rakentamiseen tarkoitettuja sovelluksia (esim. WordPress, Wix, Squarespace) tai muita portfolio-ohjelmistoja (esim. Adobe Portfolio), ja valitset itsellesi sopivan alustan. Teet visuaalisesti houkutteleva ja johdonmukaisen portfoliokokonaisuuden.
Arvioit portfoliotasi ja tutustut myös toisten portfolioihin ja annat heille (halutessasi) palautetta, jota palautteen saaja voi käyttää parantaakseen portfoliotaan. Esittelet portfotasi mahdollisille työnantajille tai asiakkaille esim. harjoittelupaikkaa tai työpaikkaa, asiakaskontakteja hankkiessasi ja omaa osaamistasi markkinoidessasi.
Portfolion rakentaminen ei edellytä omaa domainin hankkimista. Ilmaisalustat sopivat hyvin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Eri yhteistyömuotojen ja oppilaitoksen ura- ja rekrytapahtumien (esim. WORK SMART) kautta digitaalisen portfolion esittely voi tarjota opiskelijoille käytännönläheisiä oppimismahdollisuuksia ja arvokkaita kontakteja alan ammattilaisiin, mikä vahvistaa heidän valmiuksiaan siirtyä työelämään ja kehittää uraansa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT). Opiskelija voi saada aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistusmenettelyllä hyväksiluvun. AHOT-menettelystä sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Edellyttää 135 tunnin itsenäistä työpanosta (5 op).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- julkinen digitaalinen portfolio
- monipuolinen ja visuaalinen toteutus
- oman osaamisen esittely konkreettisilla mediatöillä
- itsensä esittely kuvan tai videon kera
- ammattiverkoston rakentaminen mm. yhteydenottolomake ja some-kanavast esim. LinkdeIn ja Instagram