Skip to main content

A Valuable Life of an Old Person and Palliative Care (2 cr)

Code: SG10020-3001

General information


Enrollment
01.10.2023 - 31.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.02.2024 - 26.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Geronomikoulutus (SG)
Campus
Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Applied Gerontology
Teachers
Piia Kauhanen
Jonna Puustinen
Teacher in charge
Jonna Puustinen
Groups
SGAS22
Degree Programme in Applied Gerontology, Blended Learning, Fall, 2022
Course
SG10020

Evaluation scale

Approved/Rejected

Objective

- Ymmärrät ikäihmisen arvokkaan elämän, elämän loppuvaiheen ja kuoleman merkityksiä
- Osaat tunnistaa palliatiivisen hoidon tarpeessa olevan ikäihmisen
- Harjaannut kohtaamaan ja tukemaan kokonaisvaltaisesti elämän loppuvaiheessa olevaa ikäihmistä ja hänen läheisiään

Content

- Ikäihmisen arvokas elämä, elämän loppuvaihe ja kuolema
- Hoitotahto, hoidon linjaukset ja rajaukset sekä elämän loppuvaiheen ennakoiva hoitosuunnitelma
- Kokonaisvaltainen oirehoito ja elämän loppuvaiheen hoito
- Elämän loppuvaiheessa olevan ikäihmisen ja hänen läheisensä kohtaaminen
- Näyttöön perustuva tieto palliatiivisen hoidon tukena

Materials

Beckett C &Taylor H. 2019. Human growth and development. 4th edition. Sage.
Rantanen ym. 2022. Gerontologia. Duodecim.
Käypä hoito- ja HOTUS-suositukset.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana, opintojakson Moodlessa.

Teaching methods

Flipped-learning
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella, info ja työpajapäivä
Etäohjaukset Moodle-oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu (sis. etukäteen valmistautuminen ohjauksiin ja ja opetukseen, oppimistehtävät)

Student workload

Opintojakson suoritus 2 op = 2 x 27 h = 54 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Lähitunnit: Info 2h ja työpajapäivä (sis.palautetunti) 8 h
Etäohjaus: 2h
Itsenäinen työskentely (sis. oppimistehtävät): 42 h

Go back to top of page