Siirry suoraan sisältöön

Svenska För Arbetslivet (4 op)

Toteutuksen tunnus: II10053-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 12.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Degree Programme in Industrial Management

Opettaja

  • Merja Öhman

Vastuuopettaja

Merja Öhman

Ryhmät

  • IINS23
    Insinööri (AMK), Industrial Management, päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Tutustut omaan alaasi ja ymmärrät, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan ja osaat markkinoida omaa osaamistaasi. Pystyt seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan ruotsinkielisiä medioita ja referoimaan niitä. Pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhankintaan ja hän osaat käyttää oman alan sanastoa ja ruotsin kielen rakenteita työelämätilanteissa.

Sisältö

- Itsestäsi, koulutuksestasi, työstäsi, yrityksestäsi, sen tuotteista ja projekteista kertominen
- Jutustelu ruotsiksi työyhteisön sosiaalisissa tilanteissa
- Kokouksissa ja neuvotteluissa toimiminen ja niihin liittyvien dokumenttien kirjoittaminen
- Työhösi liittyvien kirjallisien dokumenttien kirjoittaminen
- Ruotsin kielellä toimiminen työhösi liittyvissä puhelinkeskusteluissa
- Oman alasi terminologia ja sen soveltaminen työhösi liittyvissä viestintätilanteissa
- Ruotsin kielen rakenteiden käyttäminen työelämäviestinnässä
- Kulttuurien välisien erojen tunteminen kirjallisessa ja suullisessa työelämäviestinnässä

Aika ja paikka

8.1-8.4.2024 Karelia ammattikorkeakoulu, Wärtsilä Kampus, Karjalankatu 3.

Oppimateriaalit

Tolkki,J, Öhman M. Perspektiv, Svenska för högskolestudenter. SanomaPro 2016. Helsinki. ISBN 978-052-63-4187-3 digikirja ja oman alan verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Osaat kertoa itsestäsi ja työstäsi ja osaat kommunikoida ja toimia suullisissa työelämätilanteissa. Ymmärrät millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Osaat osaa käyttää oman alasi sanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa ja pystyt sekä seuraamaan oman alansi ruotsinkielisiä medioita että tuottaman oman alan työtehtävissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja.
Lähitapaamiset Wärtsilä-kampuksella, opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys parityö/ tiimityö, kirjallinen ja suullinen koe.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen ja suullisen kokeen ajankohdat löytyvät opintojakson Moodlessa olevasta aikataulusta. Sekä kirjallista että suullisia tenttejä voi uusia kaksi kertaa. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitapaamiset 24h
Ryhmä- ja parityöskentely 20 h
Oppimistehtävät 39 h
Itsenäinen tiedonhankinta 24 h
Arviointi ja palaute 1 h

Sisällön jaksotus

I Ta kontakt och kommunicera
II Besök och presentationer
III Norden kallar

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Svenska för arbetslivet esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson syksyllä 2023.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeakouluille, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50%,suulliset oppimistehtävät ja suullinen koe 50%, osallistuminen lähitapaamisiin, suullisten ja kirjallisen harjoitusten tekeminen sekä itsearviointi ja vertaisarviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.