Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: SS10049

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.  

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.

Sisältö

Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Santaniemi
Vastuuopettaja

Outi Santaniemi

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA

Tavoitteet

Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.  

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.

Sisältö

Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen

Aika ja paikka

Verkko-opinnot 9.9.-17.11.2024, yhteensä 10 viikkoa.

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn. Opintojaksoa ei voi suorittaa ainoastaan itsenäisesti työskentelemällä.

Opintojaksoon sisältyy kaksi teams- tai zoom-tapaamista: torstai 3.10. klo 17-18 ja torstai 24.10. klo 17-18. Tapaamiset ovat vapaaehtoisia mutta suositeltavia. Tapaamisissa voit esittää kysymyksiä palvelumuotoiluun, opintojaksoon liittyviin asioihin tai opintojakson tiimitehtävään liittyen.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun teorian ja käytännön kautta.

Opintojaksoon ei sisälly lähiopetusta. Opiskelet palvelumuotoilun perusteet itsenäisesti oman aikataulusi mukaan luentotallenteiden ja Moodle-alustalta löytyvän runsaan aineiston avulla. Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityönä. Työskentelystä noin 30% tapahtuu itsenäisesti ja 70% tiimityöskentelynä. Opintojakson aikana järjestetään kaksi etätapaamista, joiden aikana on mahdollista esittää lisäkysymyksiä opettajalle ja käydä keskustelua opintojakson sisällöistä.

Opinnot alkavat viikolla 37 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan ja osallistumisen tiimityöskentelyyn.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 28.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 07.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Santaniemi
Vastuuopettaja

Outi Santaniemi

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.  

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.

Sisältö

Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen

Aika ja paikka

Verkko-opinnot 29.1.-7.4.2024, yhteensä 10 viikkoa.

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.  

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun sekä teorian että käytännön kautta.

Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityönä. Työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että tiimityöskentelynä.

Opinnot alkavat viikolla 5 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan ja osallistumisen tiimityöskentelyyn.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Outi Santaniemi
Vastuuopettaja

Outi Santaniemi

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.  

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.

Sisältö

Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen

Aika ja paikka

Verkko-opinnot 25.9.-3.12. 2023, yhteensä 10 viikkoa.

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.  

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun sekä teorian että käytännön kautta.

Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityöskentelynä. Työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että tiimityöskentelynä.

Opinnot alkavat viikolla 39 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.