PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: SS10049
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.
Sisältö
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Santaniemi
Vastuuopettaja
Outi Santaniemi
Ajoitusryhmät
- Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
- Avoin amk ja RIPA
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.
Sisältö
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen
Aika ja paikka
Verkko-opinnot 9.9.-17.11.2024, yhteensä 10 viikkoa.
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn. Opintojaksoa ei voi suorittaa ainoastaan itsenäisesti työskentelemällä.
Opintojaksoon sisältyy kaksi teams- tai zoom-tapaamista: torstai 3.10. klo 17-18 ja torstai 24.10. klo 17-18. Tapaamiset ovat vapaaehtoisia mutta suositeltavia. Tapaamisissa voit esittää kysymyksiä palvelumuotoiluun, opintojaksoon liittyviin asioihin tai opintojakson tiimitehtävään liittyen.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun teorian ja käytännön kautta.
Opintojaksoon ei sisälly lähiopetusta. Opiskelet palvelumuotoilun perusteet itsenäisesti oman aikataulusi mukaan luentotallenteiden ja Moodle-alustalta löytyvän runsaan aineiston avulla. Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityönä. Työskentelystä noin 30% tapahtuu itsenäisesti ja 70% tiimityöskentelynä. Opintojakson aikana järjestetään kaksi etätapaamista, joiden aikana on mahdollista esittää lisäkysymyksiä opettajalle ja käydä keskustelua opintojakson sisällöistä.
Opinnot alkavat viikolla 37 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan ja osallistumisen tiimityöskentelyyn.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 28.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 07.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Santaniemi
Vastuuopettaja
Outi Santaniemi
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
KAKK24Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.
Sisältö
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen
Aika ja paikka
Verkko-opinnot 29.1.-7.4.2024, yhteensä 10 viikkoa.
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun sekä teorian että käytännön kautta.
Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityönä. Työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että tiimityöskentelynä.
Opinnot alkavat viikolla 5 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan ja osallistumisen tiimityöskentelyyn.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Santaniemi
Vastuuopettaja
Outi Santaniemi
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan palvelumuotoiluun yhdessä kokeilemalla ja tekemällä. Tavoitteena on kokemuksellisen oppimisen kautta saada ymmärrystä palvelumuotoiluajattelusta ja -prosessista. Keskeistä on hahmottaa asiakasymmärryksen ja käyttäjälähtöisyyden merkitys palvelumuotoilussa. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää palvelumuotoilun keskeisiä käsitteitä
- tuntee palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja palvelumuotoilun avulla
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- osaa hyödyntää ryhmää voimavarana suunnittelussa sekä koko ryhmänä että tiimeinä.
Sisältö
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen
Aika ja paikka
Verkko-opinnot 25.9.-3.12. 2023, yhteensä 10 viikkoa.
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun sekä teorian että käytännön kautta.
Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityöskentelynä. Työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että tiimityöskentelynä.
Opinnot alkavat viikolla 39 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.