Siirry suoraan sisältöön

English at Work for NursingLaajuus (3 op)

Tunnus: SH10027

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • SHNK24
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2024

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Aika ja paikka

Tikkarinteellä. lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Keskeinen sisältö:
• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputentti kurssin lopussa, kaksi uusintamahdollisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaaminen ja tunnustaminen). Ole yhteydessä vastuuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n. 80 h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetusta 22h (11 kertaa), tentti 2h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5 (kirjallinen ja suullinen viestintä englanniksi, taitotaso B2)

Opintojakson arviointikriteerinä on kurssi loppukoe, ja lisäksi harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa

Hylätty (0)

0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata. Opiskelija jättää tehtävän keske

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3-4

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • STNK24
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2024

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Aika ja paikka

Tikkarinteellä. lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Keskeinen sisältö:
• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputentti kurssin lopussa, kaksi uusintamahdollisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaaminen ja tunnustaminen). Ole yhteydessä vastuuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n. 80 h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetusta 22h (11 kertaa), tentti 2h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5 (kirjallinen ja suullinen viestintä englanniksi, taitotaso B2)

Opintojakson arviointikriteerinä on kurssi loppukoe, ja lisäksi harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa

Hylätty (0)

0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata. Opiskelija jättää tehtävän keske

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3-4

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Jussila
Vastuuopettaja

Jaana Jussila

Ryhmät
  • SHAK24
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • SHNS23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • STNS23
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Aika ja paikka

Tikkarinteellä. lähiopetus

Oppimateriaalit

Moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet:
• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Keskeinen sisältö:
• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputentti kurssin lopussa, kaksi uusintamahdollisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaaminen ja tunnustaminen). Ole yhteydessä vastuuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n. 80 h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetusta 22h (11 kertaa), tentti 2h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5 (kirjallinen ja suullinen viestintä englanniksi, taitotaso B2)

Opintojakson arviointikriteerinä on kurssi loppukoe, ja lisäksi harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa

Hylätty (0)

Opiskelija ei läpäise lopputenttiä.

Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata. Opiskelija jättää tehtävän kesken.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3-4

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjallinen viestintä:
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.

Suullinen viestintä:
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Jussila
Vastuuopettaja

Jaana Jussila

Ryhmät
  • SHAS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
  • Jaana Jussila
Vastuuopettaja

Jaana Jussila

Ryhmät
  • SHFS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023, Fast Track

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • SHNK23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2023

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

10.08.2023 - 27.10.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Jussila
Vastuuopettaja

Jaana Jussila

Ryhmät
  • SHAK23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 03.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Minna Turunen
  • Hanna Ronkainen
  • Tarja Ruokonen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • SHNS22
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 03.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Hanna Ronkainen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • SHNS22
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 03.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Lötjönen
Vastuuopettaja

Sanna Lötjönen

Ryhmät
  • STNS22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 03.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Jussila
Vastuuopettaja

Jaana Jussila

Ryhmät
  • SHAS22
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

• Osaat kuvata englanniksi opintojasi ja tulevaa ammattiasi sekä suullisesti että kirjallisesti.
• Osaat viestiä asianmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
• Pystyt seuraamaan oman alasi kehitystä englanninkielisistä julkaisuista ja käyttämään englanninkielisiä tietolähteitä.
• Hallitset oman alasi keskeisen ammattisanaston.

Sisältö

• opiskelu ammattikorkeakoulussa
• työnkuva
• puhelinviestintä
• sähköpostiviestintä
• keskustelutaidot
• potilaan/asiakkaan haastattelu ja ohjaus
• hoitotoimenpiteet
• alakohtainen sanasto
• päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
• lukemisen ja kirjoittamisen taidot englannin kielellä

Arviointiasteikko

H-5