Gerontologinen asiakaslähtöinen hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: STH6044-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2020 - 31.10.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Jonna Puustinen
- Sami Arola
Vastuuopettaja
Jonna Puustinen
Ryhmät
-
STTNK19Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2019
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen opiskelija
- ymmärtää gerontologisen hoitotyön keskeiset arvot ja eettiset periaatteet
- ymmärtää hyvinvoinnin, terveyden edistämisen ja toimintakyvyn merkityksen ikääntyvien hoitotyössä
- ymmärtää perusteet ikääntyvien hoitoon liittyvästä tutkimuksesta ja teknologiasta, muistihäiriöistä sekä terveyden, toimintakyvyn (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) ja voimavarojen välisestä suhteesta ikääntyvien hoitotyössä
- ymmärtää monikulttuurisen ja moniammatillisen hoitotyön merkityksen ikääntyvien hoidossa
Sisältö
Geriatrian verkkotenttipaketti:
Fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen vanheneminen sekä vanhenemismuutokset
Ikääntyvän potilaan erityispiirteet
Sairastavuus vanhalla iällä, mm. haurausraihnaus-oireyhtymä
Etenevät muistisairaudet ja niiden hoito
Ikääntyvän lääkehoito ja sen haasteet
Ikääntyvän kivun hoito
Ikääntyvän ravitsemustila ja sen arviointi.
Toimintakyky ja geriatrinen arviointi
Kontaktiopetus:
Gerontologisen hoitotyön ja siihen liittyvän osaamisen lähtökohdat, arvot ja eettiset näkökulmat.
Ikääntyminen yhteiskunnassa ja ikääntyneiden palvelujärjestelmässä, keskeiset ikääntyvien hoitoa ohjaavat asiakirjat ja lainsäädäntö.
Kotiin vietävät palvelut, omaishoito ja moniammatillinen yhteistyö ikääntyvien hoitotyössä.
Terveydenedistämisen, asiakaslähtöisyyden ja voimavaralähtöisyyden merkitys aktiivisen ikääntymisen mahdollistajana,
Ikääntyneen toimintakyky (fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen) ja sen kokonaisvaltainen arviointi, keskeiset mittarit.
Ikääntyvän hoito- ja palvelusuunnitelma.
Palliatiivinen ja saattohoito osana ikääntyvien hoitotyötä.
Ikääntyvien hoitotyön tulevaisuus ja haasteet mm. gerontologinen tutkimus, geronteknologia, digitalisaatio, monikulttuurisuus, ikääntyvien yksinäisyys, syrjäytyminen ja kaltoinkohtelu.
Oppimateriaalit
Mauk, KL. 2013. (toim.) Gerontological Nursing: Competencies For Care. 3rd Edition. Jones & Bartlett Learning.
Kelo, S. ym. 2015 tai uudempi. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy.
Käypä hoito-, HOTUS- ja TOIMIA-suositukset
Ikätalo.fi
Oppiportti Duodecim
Opintojakson Moodle-materiaalit sekä erikseen mainitut verkkolähteet ja kirjallisuus
UEF:n Moodlen geriatrian verkkotenttipaketin materiaalit
Opetusmenetelmät
Toteutustapa:
Verkko- ja kontaktiopinnot
Opetusmenetelmät:
Flipped-learning: Moodle-oppimisympäristö & oppimistehtävät, joiden avulla itsenäinen valmistautuminen kontaktiopetukseen.
Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäisen opiskelun vaihtoehto:
- Karelian opiskelijoille, jotka menevät vaihtoon, eivätkä pysty osallistumaan kontaktiopetukseen.
- Vaihto-opiskelijoille, jotka opiskelevat Karelia AMK:ssa.
1. UEF:n geriatrian verkkotenttipaketti (HYV/HYL)
2. Book Exam – kirjatentti Exam-järjestelmässä (H-5)
* Kieli: tenttikirja english, tentin kysymykset english, vastaaminen suomi/english
* Tenttikirja: Mauk, KL. 2013. (toim.) Gerontological Nursing: Competencies For Care. 3rd Edition. Jones & Bartlett
Learning.
* Lisätiedot tentin aukioloajasta, tenttiin kirjautumisesta sekä tenttiin opiskeltavista kirjan luvuista vastuuopettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 3,5 op = 3,5 x 27h = 94,5 h
Kontaktiopetus: 16h
Itsenäinen työskentely: 78,5h
* UEF:n geriatrian verkkotenttipaketti 13,5h
* Oppiportin verkkokurssit 2,5h
* Valmistautuminen kontaktiopetukseen ja tenttiin, oppimistehtävät 51,5h
* Tentti 1h
Ryhmätyöskentely:
* Kokoava tehtävä ja vertaisarviointi 10h
Huomioi, että varaat itsellesi itsenäisen opiskelun työaikaa aina kontaktiopetuksen tunteja edeltävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen kontaktiopetukseen osallistuminen (80%) (HYV/HYL).
Itsenäinen työskentely: Moodlen verkkotehtävät ja Oppiportin -verkkokurssit: Estä painehaava, Kaatumisten ehkäisy ja Vanhusten lääkehoito (HYV/HYL).
Ryhmätyöskentely: kokoavan ryhmätehtävän laatiminen, raportointi sekä vertaisarviointi (HYV/HYL).
UEF:n geriatrian verkkotenttipaketti (HYV/HYL).
Verkkotentti (H-5)
Esitietovaatimukset
1, 2 ja 3 lukukauden pakolliset opinnot suoritettuna.