Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTPY003-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

01.10.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen

Opettaja

  • Tarja Kupiainen

Vastuuopettaja

Tarja Kupiainen

Ryhmät

  • LTLYS20
    Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2020
  • LTJYS20
    Insinööri (YAMK) / Metsätalousinsinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen matkailun tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Sisältö

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)Kokemusten kannattava tuotteistaminen.

Aika ja paikka

Teams tai
WÄ131

Oppimateriaalit

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Opetusmenetelmät

Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (essee) 27 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 82 t

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee 30 %
Ryhmätyö ja esitys 50 % (ml. vertaispalaute)
Tuntiaktiivisuus 20 %