Lisätty ja virtuaalitodellisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LTD7017-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 07.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Radu Mariescu-Istodor
- Anssi Gröhn
- Seppo Nevalainen
Vastuuopettaja
Anssi Gröhn
Ryhmät
-
LTDNS18ATradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2018, ryhmä A, Peliohjelmointi ja sovellusarkkitehtuurit
Tavoitteet
Tavoitteena on ottaa haltuun erilaiset XR-teknologiat pelikehityksen näkökulmasta ja erityispiirteet niiden soveltamisessa.
Sisältö
Virtuaalitodellisuus (VR)
Lisätty / sekoitettu todellisuus (AR / MR)
360-kuvien ja videoiden hyödyntäminen
Visuaalisten elementtien sijoittelu VR-ympäristössä
Erilaiset vuorovaikutusmenetelmät
Opetusmenetelmät
Ymmärrät mitä XR tarkoittaa
Ymmärrät mitä virtuaalitodellisuus on
Ymmärrät mitä lisätty todellisuus on
Ymmärrät mitä sekoitettu todellisuuus on
Osaat hyödyntää diegeettisiä käyttöliittymiä vuorovaikutuksen luomisessa
Osaat hyödyntää sijainnin tunnistusmenetelmiä sekoitetun XR-sovelluksissa (markerit / ohjelmistopohjainen ympäristöntunnistus )
Osaat luoda teksturoidun mallin 360-kuvien ja videoiden toistamista varten
Osaat editoida 360-videokuvaa
Osaat liittää 360-videoita ja kuvia VR-projektiin
Osaat lukea syvyystekstuuritiedon ohjelmallisesti
Osaat luoda sijaintivisualisaation syvyystekstuurin perusteella
Osaat liittää syvyys- ja väritiedot videoon sekä kuvaan
Osaat luoda vokselipohjaisen esityksen syvyystiedolla varustetusta videokuvasta
Osaat luoda lisätyn / sekoitetun todellisuuden mobiilisovelluksen
Osaat luoda VR-mobiilisovelluksen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133h kokonaistyömäärä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy oppimistehtävistä saavutettavien pisteiden mukaan. Ohessa raja-arvot suhteessa kurssin maksimipisteisiin.
<30% => 0
>=30% => 1
>=44% => 2
>=58% => 3
>=72%=> 4
>=86% => 5
Esitietovaatimukset
Esitiedot syventävä pelikehitys, C++-ohjelmointi tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Opintojakson suorittamiseen tarvitset Google Cardboard-, ja ARCore-yhteensopivan mobiililaitteen.