Intensiivinen palveluohjaus (2 op)
Toteutuksen tunnus: STS6094-STA21M1
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 80
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
- Heli Rinnekallio
Vastuuopettaja
Katja Sorjonen
Ryhmät
-
STSNS19Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2019
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.
Sisältö
- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa
Aika ja paikka
Opintojakson opetus toteutetaan lähi/verkko-opetuksena sekä verkko-ohjauksena. Opintojaksolla on opiskelijan itsenäistäistä ja ryhmissä tehtäviä arvioitavia oppimistehtäviä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palvelutarpeiden arviointiin sekä asiakkaan palveluprosessin suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toteuttaa asiakkaan palveluprosessin suunnittelua, toteuttamista ja arviointia asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle on suunniteltu työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritus tapahtuu aktiivisen osallistumisen sekä hyväksytyn oppimistehtävän suorittamisella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 x 27 h = 54 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin.