Siirry suoraan sisältöön

Lisätty ja virtuaalitodellisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTD7017-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Anssi Gröhn

Vastuuopettaja

Anssi Gröhn

Ryhmät

  • LTDNS20
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Tavoitteena on ottaa haltuun erilaiset XR-teknologiat pelikehityksen näkökulmasta ja erityispiirteet niiden soveltamisessa​.

Sisältö

Virtuaalitodellisuus (VR)​
Lisätty / sekoitettu todellisuus (AR / MR)​
360-kuvien ja videoiden hyödyntäminen ​
Visuaalisten elementtien sijoittelu ​VR-ympäristössä
Erilaiset vuorovaikutusmenetelmät

Opetusmenetelmät

Oppimistavoitteet:

Ymmärrät mitä laajennettu todellisuus tarkoittaa
Ymmärrät mitä virtuaalitodellisuus on
Ymmärrät mitä lisätty todellisuus on
Ymmärrät mitä sekoitettu todellisuus on
Ymmärrät erot erilaisten 360-kameroiden välillä
Tunnet 360-kameroiden mahdollisuudet ja rajoitukset
Ymmärrät miten 360-kuva muodostuu kameroilla
Ymmärrät 360-videokuvan esittämiseen tarkoitettujen erilaisten projektioiden toiminnan
Osaat editoida 360-videokuvaa
Osaat luoda tasavälisen lieriöprojektion 360-videoita varten 3D-mallinnusohjelmassa
Osaat sijoittaa graafisia elementtejä 360-videoihin
Osaat hyödyntää 360-videoita VR-ympäristön taustana
Ymmärrät diegeettisen teorian
Ymmärrät mitä käytettävyyden kannalta on huomioitava vuorovaikutteisissa VR-ympäristöissä
Ymmärrät miten käyttöliittymien rakentaminen eroaa VR:ssä
Osaat teknisesti toteuttaa erilaisia VR-ympäristön vuorovaikutusmenetelmiä
Osaat hyödyntää diegeettisiä käyttöliittymiä vuorovaikutuksen luomisessa VR:ään
Osaat luoda katseeseen perustuvia vuorovaikutusmenetelmiä VR:ssä
Osaat luoda käyttöliittymiä VR-sovellukseen
Osaat luoda navigointiratkaisun VR-sovellukseen
Osaat valita toimivia kuvia markereiksi
Tunnet menetelmät kuvien tunnistamiseen
Ymmärrät miten 3D-malli saadaan projisoitua haluttujen tunnuskuvien päälle
Osaat varmistaa tunnuskuvien soveltuvuuden markereiksi
Osaat rakentaa AR-sovelluksen, joka tunnistamaan ympäristön
Osaat sijoittaa malleja oikeaan fyysiseen sijaintiin AR-sovelluksessa
Osaat hyödyntää sijainnin tunnistusmenetelmiä sekoitetun XR-sovelluksissa
Osaat jakaa saman fyysisen tilan virtuaaliset objektit usean laitteen kesken pilvipalvelun avulla
Hallitset spatiaalisia ankkureiden hyödyntämisen XR-sovelluksessa
Ymmärrät mitä virtuaalihologrammit ovat
Ymmärrät pistepilviin perustuvan virtuaalihologrammiteknologian toiminnan
Ymmärrät miten syvyyskamerat toimivat
Ymmärrät syvyystiedon tallentamisen
Ymmärrät 3D-pistepilven projisoinnin syvyystiedon ja kameran perustietojen perusteella.

Osaamisen esittely tapahtuu yhden tai useamman projektin avulla, tapauksesta riippuen. Ryhmätyöt mahdollisia, jolloin olennaisena osana kurssin suoritukseen kuuluu muiden ryhmien tuotoksiin tutustuminen ja niiden arviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksessa ei ole tenttiä, vaan suoritus tapahtuu oppimistehtävien avulla. Toteutukseen liittyy kaksi uusintakertaa, jotka järjestetään varsinaisen suorituksen jälkeen. Uusintoihin on ilmoitttauduttava erikseen työtilassa määrätyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö 133h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritusten arviointi tapahtuu oppimistehtäviestä tai projektista saatavien pisteiden perusteella. Oppimistehtävän tai projektin pisteet muodostuvat osaamisen esittelyn perusteella, ja ne arvioidaan kumulatiivisesti Bloomin taksonomian perusteella, jolloin aiempien tasojen on täytyttävä ennen kuin seuraaviin voi päästä.

Yksittäiseen oppimistehtävään liittyvä osaamisen esittely on julkaistava sille määritellylle Moodle-työtilan keskustelualueelle joko
a) videolla, jossa käytät ääntäsi TAI
b) opinnäytetyöohjeen mukaisesti muotoiltuna ja viitattuna PDF-tekstidokumenttina, johon on upotettu kuvakaappauksia.

Lopullinen arvosana = oppimistehtävistä saadut pisteet / maksimipisteet * 5.

Hylätty (0)

Perustaso ei täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Perustaso: (1)

Osoita, että tiedät ja ymmärrät miten oppimistavoitteissa mainitut asiat toimivat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edistynyt taso: (3)

Osoita, että osaat soveltaa oppimistavoitteissa mainittuja asioita yhdessä tai useammassa eri tapauksessa kuin mitä moodle-työtilassa julkaistuissa materiaaleissa on esitetty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tavoiteltava taso: (5)

Osoita, että osaat luoda yhden tai useamman täysin uuden ratkaisun oppimistavoitteissa mainittujen asioiden avulla tai soveltaa niitä yhdessä tai useammassa täysin erilaisessa tilanteessa moodle-työtilassa julkaistuihin materiaaleihin nähden.

Osoita, että osaat arvioida ja perustella miksi mitäkin voi ja kannattaa soveltaa tekemälläsi tavalla uusissa tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Esitiedot syventävä pelikehitys, C++-ohjelmointi tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakson suorittamiseen tarvitset Google Cardboard-, ja ARCore-yhteensopivan mobiililaitteen.