Siirry suoraan sisältöön

Svenska för arbetslivet (5 op)

Toteutuksen tunnus: II6112-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

11.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Degree Programme in Industrial Management

Opettaja

  • Merja Öhman

Vastuuopettaja

Merja Öhman

Ryhmät

  • IINS20
    Insinööri (AMK), Industrial Management, päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa kertoa itsestään ja työstään ja hän osaa kommunikoida ja toimia suullisissa työelämätilanteissa. Hän ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Opiskelija osaa käyttää oman alansa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa ja pystyy sekä seuraamaan oman alansa ruotsinkielisiä medioita että tuottamaan oman alan työtehtävissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja.

Sisältö

Sisältö koostuu seuraavista aihealueista:
- I Ta kontakt och kommunicera - itsestä, työstä ja työtehtävistä kertominen, suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet työelämässä
- II Besök och presentationer - yrityksen ja sen tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi
- III Köp och sälj - liikekirjeenvaihto
- IV Norden kallar - pohjoismaiseen työympäristöön tutustuminen, työelämäkulttuuri

Jokaisen kokonaisuuden jälkeen suullinen tai kirjallinen arvioitava harjoitustyö. Opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen tentti.

Aika ja paikka

Karelia ammattikorkeakoulun Moodle oppimisympäristö
11.1.2021- 30.4. 2021

Oppimateriaalit

Tolkki,J, Öhman M. Perspektiv, Svenska för högskolestudenter. SanomaPro 2016. Helsinki. ISBN 978-052-63-4187-3 digikirja ja oman alan verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa kertoa itsestään ja työstään ja hän osaa kommunikoida ja toimia suullisissa työelämätilanteissa. Hän ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Opiskelija osaa käyttää oman alansa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa ja pystyy sekä seuraamaan oman alansa ruotsinkielisiä medioita että tuottaman oman alan työtehtävissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja.
Lähitapaamiset Collaborate-ympäristössä, opetusvideot kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suulliset esitykset esitys, parityö, tiimityö, pelillisyys, kirjallinen ja suullinen koe

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelijalla on kirjallinen Moodle-tentti ja suullinen tentti lähitapaamisten aikana opintojakson lopussa. Kirjallisen tentin mahdolliset uusinnat exam-tenttiakvaariossa sovitaan opettajan kanssa. Sekä kirjallista että suullista tenttiä on mahdollista uusia kaksi kertaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkotapaamiset 25 h
Ryhmätyöskentely 20 h
Oppimistehtävät 36 h
Itsenäinen tiedonhankinta 50 h
Arviointi ja palaute 4 h

Sisällön jaksotus

Sisältö koostuu seuraavista aihealueista:
I Ta kontakt och kommunicera
II Besök och presentationer
III Köp och sälj
IV Norden kallar
Jokaisen kokonaisuuden jälkeen suullinen tai kirjallinen harjoitustyö. Opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen tentti.

Aihealuiden tarkempi sisältö ja aikataulu löytyy opintojakson Moodlesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeakouluille, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50%,suulliset oppimistehtävät ja suullinen koe 50%, osallistuminen verkkotapaamiseen, suullisten ja kirjallisen harjoitusten, tekeminen,itsearviointi ja vertaisarviointi.

Hylätty (0)

Hylätty Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opintojakson lähtötaso on B1. Mikäli opiskelijan taitotaso ei ole riittävä, on suositeltavaa suorittaa ensin ruotsin kertaava opintojakso, esim. Karelia ammattikorkeakoulun Svensk klinik Rautalankaruotsia