Ranska 3Laajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: C-10088-KK00ER77
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Itä-Suomen yliopisto
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija • osaa etsiä tietoa vaihtoyliopistoista ranskankielisissä maissa • osaa keskustella vaihtoylipiston valinnasta sekä esittää ja perustella mielipiteensä • osaa esittää kysymyksiä ja keskustella opiskeluun liittyvistä käytännön asioista ja vapaa-ajanvietosta kampuksella ja vaihtokaupungissa • ymmärtää korkeakoulu- ja vaihto-opintoihin liittyviä tekstejä Kielitaidon tavoitetaso: Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.1 Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: kielitaito ja monikulttuurinen osaaminen; viestintä ja vuorovaikutus ryhmässä; osallistuminen, toiminta ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä
Sisältö
Opintojaksolla opitaan osaamistavoitteiden mukaisissa viestintätilanteissa tarvittavat kielen rakenteet ja perussanasto sekä harjoitellaan kuullun kielen ymmärtämistä ja puheen tuottamista osaamistavoitteiden mukaisissa viestintätilanteissa: vaihto-opiskeluyliopiston valinta ranskankielisestä maasta, mielipiteen ilmaiseminen, ranskankielisten yliopistojen verkkosivuihin tutustuminen, pankkitilin avaaminen Ranskassa, keskustelu opiskelijatuutorin kanssa, vapaa-ajanvietto kampuksella ja vaihtokaupungissa. Keskeisimmät opiskeltavat rakenteet: passé composé ja imperfekti, kysymysten muodostaminen, syyn ja seurauksen ilmaiseminen, objektipronominit, futuuri ja konditionaali, pronominaalit EN ja Y
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso A2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Opiskelija ei hallitse opintojaksolla opiskeltua sanastoa, fraseologiaa ja rakenteita. Sanaston tuntemuksen puute aiheuttaa toistoa ja epätäsmällisyyttä ilmaisussa eikä ilmaisu ole kohdekielen mukaista, vaan koostuu irrallisista lauseista tai lauseiden välinen asiayhteys ei välity. Kieliopillisia virheitä, jotka estävät viestin välittymisen. Opiskelija ei tunne opintojaksolla esiteltyjä kohdekielisen kulttuurin ja oman kulttuurinsa eroja eikä osaa mukauttaa viestintäänsä kohdekielisen kulttuurin mukaiseksi. 1 Opiskelija hallitsee välttävästi opintojaksolla opiskeltua sanastoa, fraseologiaa ja rakenteita mutta sanaston tuntemuksen puute aiheuttaa toistoa ja epätäsmällisyyttä ilmaisussa eikä ilmaisu ole läheskään aina kohdekielen mukaista. Kieliopillisia virheitä, jotka vaikeuttavat viestin välittymistä. Opiskelija tuntee joitakin harvoja opintojaksolla esiteltyjä kohdekielisen kulttuurin ja oman kulttuurinsa eroja ja osaa joissakin tilanteissa mukauttaa viestintäänsä kohdekielisen kulttuurin mukaiseksi. 2 Opiskelija hallitsee tyydyttävästi opintojaksolla opiskellut sanaston, fraseologian ja rakenteet ja osaa käyttää niitä melko tarkoituksenmukaisesti niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Sanaston tuntemuksen puute aiheuttaa toistoa ja epätäsmällisyyttä ilmaisussa eikä ole aina kohdekielen mukaista. Kieliopillisia virheitä, jotka vaikeuttavat melko paljon viestin välittymistä. Opiskelija tuntee joitakin opintojaksolla esiteltyjä kohdekielisen kulttuurin ja oman kulttuurinsa eroja ja osaa joissakin tilanteissa mukauttaa viestintäänsä kohdekielisen kulttuurin mukaiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija hallitsee hyvin opintojaksolla opiskellut sanaston, fraseologian ja rakenteet ja osaa käyttää niitä lähes aina tarkoituksenmukaisesti niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Kieliopillisia virheitä, mutta virheet eivät estä viestin välittymistä. Opiskelija tuntee lähes kaikki opintojaksolla esitellyt kohdekielisen kulttuurin ja oman kulttuurinsa erot ja osaa osittain mukauttaa viestintäänsä kohdekielisen kulttuurin mukaiseksi. 4 Opiskelija hallitsee erittäin hyvin opintojaksolla opiskellut sanaston, fraseologian ja rakenteet ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Joitakin kieliopillisia virheitä, mutta virheet eivät estä viestin välittymistä. Opiskelija tuntee opintojaksolla esitellyt kohdekielisen kulttuurin ja oman kulttuurinsa erot ja osaa lähes aina mukauttaa viestintäänsä kohdekielisen kulttuurin mukaiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija hallitsee erinomaisesti opintojaksolla opiskellut sanaston, fraseologian ja rakenteet ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Rakenteet ovat lähes virheettömiä eivätkä virheet estä viestin ymmärtämistä. Opiskelija tuntee opintojaksolla esitellyt kohdekielisen kulttuurin ja oman kulttuurinsa erot ja osaa mukauttaa viestintäänsä kohdekielisen kulttuurin mukaiseksi.
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodle-alustalla olevat materiaalit.
Lisätiedot
Opintojaksoa tai osaa siitä ei voi korvata muulla suorituksella
Toteutustavat
Etäopetus Zoomissa tai muussa verkkokokousympäristössä 48 t (Läsnäolovelvoite 50%). Opintojakson työmuotoina ovat lyhyet luennot sekä pari- ja ryhmäharjoitukset. Ohjattu itseopiskelu Moodlessa 56 t. Kaksi tenttiä 4 t.
Suoritustavat
Suoritustavat Osallistuminen opetukseen 48 t (läsnäolovelvoite vähintään 50 %) ja opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja harjoitukset 56 t sekä kaksi tenttiä 4 t (yhteensä 108 tuntia). Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäolovaatimusten täyttymistä ja opintojaksoon kuuluvien tehtävien ja tenttien tekemistä hyväksytysti annetussa aikataulussa. Arviointiperusteet Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen hyv-hyl, video- ja kirjoitustehtävät hyv-hyl, tentit 0-5. Alin hyväksytty suoritus tenteissä on 65 % maksimipistemäärästä. Opintojakson arvosana on tenttien arvosanojen keskiarvo 0-5. Uusintatentit järjestetään toteutuksen tiedoissa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Tämän jälkeen uusintatenttiin voi osallistua, kun opintojakson toteutus järjestetään seuraavan kerran. UEF:n avoimen yliopiston opiskelija voi osallistua vain opintojakson ensimmäiseen uusintatenttiin