Siirry suoraan sisältöön

Suomi 3Laajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: C-10088-KK00EQ39

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi
englanti
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee tarkkailemaan kieliyhteisön toimintaa ja osaa poimia siitä aineksia oman kielitaitonsa kartuttamiseksi. Hän pystyy seuraamaan esimerkiksi uutisten kuvaamia ajankohtaisia tapahtumia, hankkimaan kielitaitonsa varassa uutta tietoa sekä kehittämään kielitaitoaan itsenäisesti. Hän alkaa erottaa yleis- ja puhekielen pääpiirteitä, tuntee puhekielen tyypillisiä rakenteita ja soveltaa niitä. Opiskelija osaa tuottaa tunteiden, toiveiden ja mielipiteiden ilmauksia. Hän tuntee Suomen historiaa ja kulttuuria sekä yhteiskunnan toimintaa ja kykenee vertailemaan havaintojaan omaan kulttuuriinsa. Kielitaidon tavoitetaso on Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso A2.2.

Sisältö

• arki, toiveet ja tulevaisuudensuunnitelmat • mielipiteen ilmaiseminen ja oman näkemyksen puolustaminen • media • aikamuodot, verbintaivutus passiivissa ja passiivimuotoisten verbien monipuoliset käyttötavat • järjestysluvut • Suomen historiaa, kulttuuria ja ajankohtaisia aiheita

Esitietovaatimukset

Hyväksytysti suoritettu opintojakso Suomi 2B tai vastaavat tiedot ja taidot. Opintojakso on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on vaadittava lähtötaso opetuksen alkaessa. Opintojaksot pitää suorittaa järjestyksessä, koska kielitaito rakentuu aina edellisellä tasolla opitun päälle. Opettaja voi hylätä ilmoittautumisen, jos opiskelijalla ei ole vaadittavaa lähtötasoa. Jos et ole varma, onko opintojakson taitotaso sinulle sopiva, voit olla yhteydessä opettajaan tai tehdä kielikeskuksen laatiman polkutestin, Placement test: https://elearn.uef.fi/course/view.php?id=2080

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY Opintojaksoon kuuluvia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti tai palautettu määräaikana tai tenttisuoritus on hylätty. Opiskelija ei löydä avustettunakaan vuorovaikutustilanteen ydinsisältöjä tai hakemaansa tietoa. Kirjoitettaessa virkkeet jäävät irrallisiksi ja kielioppivirheet haittaavat ymmärtämistä. Ääntäminen ja korostus voivat johtaa toistuvasti väärintulkintoihin. Puheen runsaat sanahaut, epäröinnit ja väärät aloitukset voivat estää viestin perillemenon. 1-2 Vuorovaikutustilanteissa ydinviesti välittyy vaivoin. Tuntee kielen perusrakenteet, mutta sekä kirjallisissa että suullisissa tuotoksissa on usein virheitä. Osaa keskustella tutuimmista aiheista, mutta kokonaisuudet jäävät suppeiksi. Ääntäminen on ajoittain vierasta, virheistä on toisinaan haittaa ymmärrettävyydelle. Tarvitsee toistuvasti viestijäkumppanin apua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ydinsisällön löytäminen laajahkoista teksteistä ja suullisista viesteistä voi olla työlästä. Kirjoitettaessa tekstin sidosteisuus voi horjua. Yksityiskohtien havaitseminen vaatii toistoa tai selkeää yleiskielistä viestintää. Oppija selviytyy tavallisista ja tutuista vuorovaikutustilanteista helposti. Ääntäminen on ajoittain vierasta, mutta virheistä on harvoin haittaa ymmärrettävyydelle. Tunnistaa yleisiä idiomeja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pystyy lukemaan monenlaisia jokapäiväisiä tekstejä ja silmäilemällä poimimaan laajahkostakin tekstistä haluamansa tiedon. Kirjoittaa sidosteisen tekstin itseä kiinnostavasta aiheesta. Viestii pääosin sujuvasti ja välittää vuorovaikutustilanteissa tuttuihin aiheisiin liittyviä yksityiskohtia. Kielen perusrakenteet ovat suhteellisen virheettömiä. Ymmärtää pääajatuksen puheesta tai lyhyestä kerronnasta, joka koskee opinnoissa tai työssä säännöllisesti toistuvia teemoja. Poimii ydinajatukset esimerkiksi ajankohtaisista median aiheista, mutta yksityiskohtien havaitseminen voi vaatia toistoa tai selkeää yleiskielistä viestintää. Satunnaiset ääntämisvirheet tai kielioppivirheet eivät häiritse viestin perillemenoa. Käyttää ja tunnistaa keskenään vaihtoehtoisia rakenteita. Osaa soveltaa melko laajaa jokapäiväistä sanastoa taitavasti tilanteen mukaan ja hallitsee sanatarkkojen merkitysten ohella myös joitakin idiomeja.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali

Lisätiedot

Opintojaksolle etusijalla ovat ne englanninkielisten kandidaatti- ja maisteriohjelmien tutkinto-opiskelijat, joille opintojakso on määritelty tutkintoon kuuluvaksi. Opintojakso on lisäksi avoin muille kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille, väitöskirjatutkijoille, alumniopiskelijoille ja henkilökunnalle. Jos toteutuksella on tilaa, sille voivat osallistua myös kansainväliset vaihto-opiskelijat. Opintojaksoa tai osaa siitä ei voi korvata muulla suorituksella.

Toteutustavat

Opetus toteutetaan etä- tai lähiopetuksena. Kunkin ryhmän toteutustapa ilmoitetaan toteutuksen tiedoissa.

Suoritustavat

Esimerkiksi luennot, suulliset ja kirjalliset pari- ja ryhmäharjoitukset, vertaispalaute ja itsenäinen työskentely. Harjoitukset 48 tuntia (läsnäolovelvoite 80 %). Itsenäinen työskentely 60 tuntia. Opiskelijan tulee varata työaikaa 108 tuntia. Arviointiperusteet: Osallistuminen opetukseen ja harjoituksiin, harjoitustehtävät, loppukoe ja mahdollinen välitentti. Opintojakson hyväksytty suorittaminen ja mahdolliseen tenttiin osallistuminen edellyttävät aktiivista osallistumista ja opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Siirry alkuun