Siirry suoraan sisältöön

Sosiokulttuurinen työ ja ryhmän ohjaus (7op)

Opintojakson tunnus: STS2009

Opintojakson perustiedot


Laajuus
7 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Heli Makkonen, Vastuuopettaja
Terttu Moilanen, Vastuuopettaja
Päivi Putkuri, Vastuuopettaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee sosiokulttuurisen innostamisen teoreettista perustaa. Hän tuntee ryhmätoiminnan merkityksen ja tarkoituksen sosiaalialan työssä sekä tunnistaa ryhmästä lähteviä tarpeita. Opiskelija osaa käyttää sosiokulttuurisen innostamisen menetelmiä ryhmien ohjaamisessa. Hän tiedostaa ryhmäohjaajan ja innostajan tehtävät ja osaa toimia näissä rooleissa tavoitteellisesti. Opiskelija tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa. Hän tietää ja osaa havainnoida ryhmän toimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä. Opiskelija tietää erilaisia ryhmätoiminnan arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja ryhmän toimintaa kriittisesti sekä osallistuu jaettuun reflektointiin pienryhmissä. Opiskelija osaa kehittää omaa ja ryhmän toimintaa sekä ryhmän että yksilön näkökulmasta tarkoituksenmukaisesti.

STS2009A Opiskelija tietää sosiokulttuurisen innostamisen teoreettisen perustan ja tietää, miten innostamista toteutetaan käytännössä.

STS2009B Opiskelija tietää ryhmätoiminnan tarkoituksen ja merkityksen sosiaalialan työssä. Opiskelija tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa ryhmän toimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä. Opiskelija ymmärtää erilaisten ryhmätoiminnan arviointimenetelmien merkityksen tavoitteellisen, prosessimaisen ryhmätoiminnan arvioinnissa.

STS2009C Opiskelijat osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää tavoitteellista, prosessimaista ryhmätoimintaa. Opiskelija osaa huomioida ohjauksessa ryhmän tarpeet, kehitysvaiheet ja ryhmädynaamiset ilmiöt. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja ryhmän toimintaa työnohjausryhmässä ja itsenäisesti.

Sisältö

Sosiokulttuurinen innostaminen, ryhmätoiminnan merkitys, tarkoitus ja mahdollisuudet sosiaalialan työssä, ryhmäprosessi, ryhmädynamiikka, ryhmäohjaajana ja innostajana toimiminen, ryhmätoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi, reflektiivinen ja tutkiva työote.

STS2009A Sosiokulttuurinen innostaminen, käsitteen määrittely, toiminnan periaatteet, sosiokulttuurinen innostaminen sosiaalialan työssä

STS2009B Ryhmätoiminnan merkitys, tarkoitus, tavoitteet ja mahdollisuudet sosiaalialan työssä, ryhmäprosessi, ryhmädynamiikka, ryhmäohjaajana toimiminen, arviointimenetelmät

STS2009C Ryhmätoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi, reflektiivinen ja tutkiva työskentelyote.

Siirry alkuun