Muutosprosessien ohjaaminen (13op)
Opintojakson tunnus: STS2006
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 13 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Riitta Dal Maso, Vastuuopettaja
- Sari Johansson, Vastuuopettaja
- Terttu Moilanen, Vastuuopettaja
- Päivi Putkuri, Vastuuopettaja
- Riitta Räsänen, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
A. Kasvatus ja ohjaaminen: Opiskelija osaa ajatella kasvatuksellisesti sekä rakentaa kasvatuksellisen suhteen ja edistää kasvatusprosessia. Opiskelija osaa paikantaa kasvun j a kehityksen häiriöitä ja toimia korjaavasti kasvatusprosessissa. Opiskelija osaa tukea ja ohjata yksilön ja perheen kehitysprosesseja sekä käyttää pedagogisia menetelmiä ohjausprosessissa
B. Mielenterveys- ja päihdetyö: Opiskelija hahmottaa suomalaisen mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden. Opiskelija tietää perustiedot mielenterveyden häiriöistä ja päihdeongelmista. Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön muodot ja niissä käytettäviä työskentelytapoja ja menetelmiä. Opiskelijalla on perustiedot sosionomin tehtävistä ja osaamistarpeista mielenterveys- ja päihdetyössä. Opiskelija tiedostaa mielenterveyden häiriöihin ja päihteiden käyttöön sekä asiakaskuntaan liittyvät asenteensa.
C. Lastensuojelu ja perhetyö: Opiskelija hahmottaa suomalaisen lastensuojelun kokonaisuuden sekä osaa sosiaalipedagogisen perustyöskentelyn perheiden, vanhempien ja lasten kanssa. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä perheiden, vanhempien ja lasten kanssa työskentelyn menetelmiä ja välineitä..
D. Vanhustyö: Opiskelija ymmärtää seniori- ja vanhustyön toimijuuteen, voimavaralähtöisyyteen ja sosiokulttuurisuuteen pohjautuvat lähtökohdat ja gerontologisen tietoperustan. Opiskelijalla on perustiedot sosionomin tehtävistä ja osaamistarpeista sosiaalialan seniori- ja vanhustyön kentässä.
E. Asiakastyön kehittäminen: Opiskelija osaa tukea ja ohjata yksilön ja perheen kehitysprosesseja sekä käyttää pedagogisia menetelmiä ohjausprosessin tukena. Opiskelija osaa kehittää yhdessä työyhteisöjen kanssa sosiaalipedagogisen asiakastyön käytänteitä.
F. Teemakirjallisuus ja ammatillinen kasvu.(kokoava tehtävä) Opiskelija kykenee tarkastelemaan asiakastyötä kokonaisvaltaisesti. Opiskelija hahmottaa sosiaalipedagogisen asiakastyön teoriaperustaa ja osaa liittää sen käytännön toimintaan. Opiskelija osaa työstää ammatillisen kasvun analyysin.
Sisältö
A. Kasvatustyylit, kasvatusprosessi, ohjaus ja ohjaustyylit.
B. Mielenterveys- ja päihdetyö, mielenterveys, mielenterveyden häiriöt, päihteet ja niiden liikakäyttöön liittyvät riskit ja haitat, päihderiippuvuus, mielenterveys- ja päihdekuntoutus, mielenterveys-ja/tai päihdeasiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen, sosionomi mielenterveys- ja päihdetyössä.
C. Lastensuojelun kokonaisuus, perhetyö ja vanhempien tukeminen sekä menetelmät, lapsi lastensuojelun asiakkaana, lapsen kanssa työskentely ja menetelmät avo- ja sijaishuollossa.
D. Seniori- ja vanhustyön lähtökohdat, tietoperusta ja osaaminen sosiaalialan työssä, toimijuus, voimavaralähtöisyys, sosiokulttuurisuus ja gerontologinen sosiaalialan työ.
E. Pienryhmätyöskentely toimipaikoissa (esim. lastensuojelu ja perhetyö / aikuistyö / maahanmuuttajatyö / vammaistyö /vanhustyö). Opetusmonisteen laatiminen toimipaikassa tehtävän sosiaalipedagogisen asiakastyön ajankohtaisista teemoista.
F. Teorian ja käytännön yhdistäminen, ammatillisen kasvun reflektio.