Toimintakyvyn tukeminen arjessa (8.5op)
Opintojakson tunnus: STS2003
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8.5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Tommi Kinnunen, Vastuuopettaja
- Kirsi Lindlöf, Vastuuopettaja
- Riitta Räsänen, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
STS2003A Vammaisuus. Opiskelija tietää, mitä vammaisuudella tarkoitetaan ja ymmärtää sen vaikutukset arkeen ja toimintakykyyn. Opiskelija ymmärtää vammaisuuden yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija tietää vammaistyön lähtökohdat ja toteutustapoja. Opiskelija tunnistaa omat asenteensa ja arvonsa suhteessa vammaisuuteen.
STS2003B Kuntoutus. Opiskelija syventää tietoa kuntoutusjärjestelmästä ja yhdistää teoriatietoa asiakkaan kuntoutusprosessiin.
STS2003C Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi. Opiskelija tietää keskeisimmät puhevammaisuuden ilmenemismuodot ja niiden taustatekijät, sekä tavallisimmat puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot. Opiskelija osaa valmistaa kommunikoinnin tukena käytettävää materiaalia.
STS2003D Tutkin ja kehitän 1. Opiskelija tiedostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaksi ammattitaitoaan. Opiskelija omaksuu perustiedot erilaisista yhteiskuntatieteellisistä tutkimuksen teon käsitteistä ja menetelmistä. Opiskelija osaa jäsentää tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Opiskelija osaa hankkia sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoimintaan perustuvaa tietoa.
STS2003E Erityisliikunta. Opiskelija tietää, mitä erityisliikunnalla tarkoitetaan ja ymmärtää sen merkityksen toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
STS2003A Vammaisuus. Vammaisuus ja sen kohtaaminen, kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammaisuus, neurologiset vammat, vammaisten yhteiskunnallinen asema.
STS2003B Kuntoutus. Kuntoutuksen määritelmä, kuntoutuksen nelikenttä (kuntoutusmuodot), kuntoutujan palvelut ja sosiaalinen kuntoutus yhtenä kuntoutusmuotona.
STS2003C Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi. Puhevammaisuus ja sen taustalla olevat tekijät, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot, kommunikointimateriaalien valmistus ja käyttö.
STS2003D Tutkin ja kehitän 1. Perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkimuksen teon lähtökohdat, tutkiva työote ja tutkiva oppiminen, tutkimuksen suunnittelu ja aineiston keruu, työskentelyn raportointi, eettiset kysymykset.
STS2003E Erityisliikunta. Erityisliikunta ja sen eri muodot.