Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminenLaajuus (8 op)

Tunnus: YI10006

Laajuus

8 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Terhi Myller
  • Jonna Puustinen

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään

Sisältö

-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Terhi Myller
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ryhmät
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään

Sisältö

-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys

Oppimateriaalit

Opintojaksolla esiteltävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.

Opintojaksoon sisältyy itseohjautuvaa työskentelyä, verkkotunteja sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja verkkotunnit toteutetaan Zoom-ohjelman kautta.
Verkkotunnit: Orientaatiotunti, neljä ohjaustuntikertaa ja palautetunti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso integroituu opinnäytetyön suunnitelmavaiheeseen. Tämän vuoksi opintojakso kannattaa opiskella samanaikaisesti opinnäytetyön suunnitelmavaiheen kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5. Yamk-arviointikriteerit.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

02.01.2024 - 02.04.2024

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Terhi Myller
  • Jonna Puustinen
  • Anne Airaksinen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään

Sisältö

-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys

Oppimateriaalit

Opintojaksolla esiteltävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.

Opintojaksoon sisältyy itseohjautuvaa työskentelyä, verkkotunteja sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja verkkotunnit toteutetaan Zoom-ohjelman kautta.
Verkkotunnit: Orientaatiotunti, neljä ohjaustuntikertaa ja palautetunti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso integroituu opinnäytetyön suunnitelmavaiheeseen. Tämän vuoksi opintojakso kannattaa opiskella samanaikaisesti opinnäytetyön suunnitelmavaiheen kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5. Yamk-arviointikriteerit.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Terhi Myller
  • Jonna Puustinen
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät
  • SIYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään

Sisältö

-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys

Oppimateriaalit

Opintojaksolla esiteltävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opetus kokonaan verkossa, 4 ohjaustuntikertaa, palautetunti.

Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5. Yamk-arviointikriteerit.