OpinnäytetyöLaajuus (30 op)
Tunnus: STJY5004
Laajuus
30 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marjut Arola
- Arja-Irene Tiainen
Osaamistavoitteet
Ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelija
- kykenee tekemään itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä tai soveltavaa tutkimusta
- kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti
- hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien erittelyssä ja ratkaisuissa
- osaa valita teoreettisesti ja menetelmällisesti perustellun opinnäytetyön idean
- osaa laatia teoreettisesti ja menetelmällisesti hallitun opinnäytetyön suunnitelman
- osoittaa valmiutta itsenäiseen ja vaativaan asiantuntijatyöhön.
Sisältö
- Opiskelija esittää koulutuksen keskeisiin sisältöihin liittyvän opinnäytetyön aiheen
- Opiskelija laatii opinnäytetyön ideapaperin
- Opiskelija laatii kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman, jonka hyväksyminen on edellytys opinnäytetyön toteutukselle
- Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti ja raportoi sen ohjeiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
03.04.2022 - 02.05.2022
Ajoitus
03.05.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
29 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
4 % Lähiopetus, 96 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Susanna Kinnunen
Vastuuopettaja
Susanna Kinnunen
Ryhmät
-
STJYS20Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2020
Tavoitteet
Ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelija
- kykenee tekemään itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä tai soveltavaa tutkimusta
- kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti
- hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien erittelyssä ja ratkaisuissa
- osaa valita teoreettisesti ja menetelmällisesti perustellun opinnäytetyön idean
- osaa laatia teoreettisesti ja menetelmällisesti hallitun opinnäytetyön suunnitelman
- osoittaa valmiutta itsenäiseen ja vaativaan asiantuntijatyöhön.
Sisältö
- Opiskelija esittää koulutuksen keskeisiin sisältöihin liittyvän opinnäytetyön aiheen
- Opiskelija laatii opinnäytetyön ideapaperin
- Opiskelija laatii kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman, jonka hyväksyminen on edellytys opinnäytetyön toteutukselle
- Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti ja raportoi sen ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
29 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
4 % Lähiopetus, 96 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Katri Palpatzis
- Raija Kuisma
- Niina Pennanen
- Terhi Myller
- Jonna Puustinen
- Helena Ikonen
- Mari Mynttinen
- Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SIYS21Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Tavoitteet
Ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelija
- kykenee tekemään itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä tai soveltavaa tutkimusta
- kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti
- hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien erittelyssä ja ratkaisuissa
- osaa valita teoreettisesti ja menetelmällisesti perustellun opinnäytetyön idean
- osaa laatia teoreettisesti ja menetelmällisesti hallitun opinnäytetyön suunnitelman
- osoittaa valmiutta itsenäiseen ja vaativaan asiantuntijatyöhön.
Sisältö
- Opiskelija esittää koulutuksen keskeisiin sisältöihin liittyvän opinnäytetyön aiheen
- Opiskelija laatii opinnäytetyön ideapaperin
- Opiskelija laatii kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman, jonka hyväksyminen on edellytys opinnäytetyön toteutukselle
- Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti ja raportoi sen ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
29 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
4 % Lähiopetus, 96 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Päivi Franssila
- Tuula Kukkonen
- Marjut Arola
- Raija Kuisma
- Terhi Myller
- Jonna Puustinen
- Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
STIYS20Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2019
Tavoitteet
Ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelija
- kykenee tekemään itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä tai soveltavaa tutkimusta
- kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti
- hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien erittelyssä ja ratkaisuissa
- osaa valita teoreettisesti ja menetelmällisesti perustellun opinnäytetyön idean
- osaa laatia teoreettisesti ja menetelmällisesti hallitun opinnäytetyön suunnitelman
- osoittaa valmiutta itsenäiseen ja vaativaan asiantuntijatyöhön.
Sisältö
- Opiskelija esittää koulutuksen keskeisiin sisältöihin liittyvän opinnäytetyön aiheen
- Opiskelija laatii opinnäytetyön ideapaperin
- Opiskelija laatii kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman, jonka hyväksyminen on edellytys opinnäytetyön toteutukselle
- Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti ja raportoi sen ohjeiden mukaisesti
Aika ja paikka
Itsenäisesti, verkossa.
Oppimateriaalit
Omaan aiheeseen liittyvä ajankohtainen kotimainen ja kansainvälinen tutkimus- ja muu relevantti kirjallisuus sekä tutkimukselliseen kehittämistoimintaan ja menetelmällisiin valintoihin liittyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Ideavaihe:Itsenäinen työskentely ja osallistuminen ideavaiheen verkko-ohjauksiin sekä ideapaperin työstäminen 80 tuntia. Suunnitelmavaihe:Itsenäinen työskentely ja osallistuminen ryhmäohjaukseen sekä suunnitelman esittäminen ryhmäohjauksessa 190 tuntia.Toteutus- ja raportointivaihe: Itsenäinen työskentely ja osallistuminen ryhmäohjaukseen 540h.
YAMK-opinnäytetyön tekemisessäkulminoituu tiedon hallinta ja sen prosessointi ja näihin liittyvät menetelmät sekä niiden soveltaminen työelämän kehittämiseen. Yamk-opinnäytetyö muodostaa YAMK-opintojen ytimen, jota muut opinnot tukevat. Yamk-opinnäytetyö on rakenteeltaan ja sisällöltään AMK-opinnäytetyötä laajempi ja syvempi näyttö opiskelijan kyvystä ratkaista työelämälähtöisiä käytännön kehittämishaasteita ja ongelmia.
Opinnäytetyössä opiskelija kykenee tekemään parityönä /itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä. Opiskelija kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien ja kehittämiskohteiden erittelyssä ja ratkaisussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen kehittämisprosessi. Toimeksiantaja tai sidosryhmät oltava mukana prosessissa. Siun soten kanssa tehtävissä toimeksiannoissa käytävä aina kolmikantaneuvottelu suunnitelmavaiheen alussa. Muissa toimeksiannoista kolmikantaneuvottelu mahdollinen, muttei välttämätön.
Sisällön jaksotus
Ideavaihe 1. syyslukukausi
Suunnitelmavaihe 1. kevätlukukausi
Toteutusvaihe 2. syyslukukausi
Julkistamis- ja valmistumisvaihe 2. kevälukukausi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytetyön aihe nousee työelämän kehittämistarpeista ja se on alalle ajankohtainen ja merkittävä. Opinnäytetyön tavoite kohdistuu työelämässä ilmenneiden ongelmien ratkaisemiseen tai menettelytapojen kehittämiseen tietoa hyödyntäen.Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus ohjaavat perustellusti ja johdonmukaisesti opinnäytetyön tekemistä ja ne välittyvät myös lukijalle.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet sekä niiden väliset suhteet määritellään ja niiden valinta perustellaan. Opinnäytetyössä hyödynnetään kattavasti aihealueen keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
Opinnäytetyössä käytetyt lähteet ovat ajantasaisia, luotettavia ja alkuperäisiä. Niistä saatua tietoa on analysoitu ja
synteesiä on tehty systemaattisesti ja kriittisesti sekä uutta tietoa luoden. Tietoperusta ja käsitteelliset lähtökohdat muodostavat loogisen kokonaisuuden perustaksi opinnäytetyössä tehdyille valinnoille ja opinnäytetyön toteutukselle.
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien valinta, käyttö ja soveltaminen ovat opinnäytetyön kannalta tarkoituksenmukaista, perusteltua ja toistettavasti kuvattuja. ohjaajan sekä työelämän sidosryhmien kanssa on ammatillista, vastavuoroista, sovitun aikataulun mukaista ja rakentavaa. Opinnäytetyö osoittaa tekijän ongelmanratkaisutaitoja, kykyä arvioida yksittäisten henkilöiden ja ryhmien toimintaa sekä kykyä johtaa työelämän
kehittämistyötä vastuullisesti ja itsenäisesti opinnäytetyön tavoitteen suunnassa. Opinnäytetyöprosessissa näkyy
tekijän innovatiivisuus, luovuus. Prosessissa ilmenee itseohjautuvuus ja taito edetä tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tekijä tarkastelee monipuolisesti opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja
toimii niiden edellyttämällä tavalla prosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tulokset vastaavat erinomaisesti asetettuja tavoitteita ja konkreettista tehtävänasettelua.
Tuloksena on realistisia ja uutta luovia kehittämistoimenpiteitä kohteena olevaa organisaatiota, toimialaa ja sen
ammatillisia käytäntöjä varten, tuotteen kehitetympi versio tai uusi tuote. Opinnäytetyössä tarkastellaan tuloksia
laaja-alaisesti suhteessa aikaisempiin tutkimuksiin ja tietoperustaan. Opinnäytetyön tekijä osaa analysoida
ja arvioida opinnäytetyön toteutusta, tuloksia ja tulosten luotettavuutta kriittisesti ja esittää perusteltuja parannusehdotuksia.
Opinnäytetyön kehittämis- tai tutkimusprosessi ja opinnäytetyöraportti muodostavat johdonmukaisen ja
tasa-painoisen kokonaisuuden. Opinnäytetyöraportti on jäsennelty ja etenee johdonmukaisesti. Opinnäytetyöraportti on kirjoitettu Karelia-amk:n kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Teksti on kieli- ja
ulkoasultaan erinomainen.