Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: PR10059

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Outi Santaniemi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja käyttäjälähtöisesti
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää keräämäänsä asiakasymmärrystä palveluiden kehittämisessä
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- ymmärtää monialaisen työryhmän arvon kehitystyössä.

Sisältö

Tule oppimaan palvelumuotoilua yhdessä kokeilemalla ja tekemällä! Kurssin aikana tutustut muotoiluajatteluun ja palvelumuotoilun prosessiin kokemuksellisen oppimisen kautta. Hahmotat käytännön tehtävien kautta sen, miten keskeistä asiakasymmärrys ja käyttäjälähtöisyys on palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, mutta suoritetaan suurimmaksi osaksi monialaisissa tiimeissä työskennellen.  

Opinnon keskeinen sisältö:
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 09.02.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Restonomikoulutus (PR)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 70

Koulutus
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Outi Santaniemi
Vastuuopettaja

Outi Santaniemi

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja prosessin eri vaiheissa
- osaa suunnitella, kehittää ja innovoida palveluja käyttäjälähtöisesti
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää keräämäänsä asiakasymmärrystä palveluiden kehittämisessä
- ymmärtää kokemuksellisen oppimisen kautta käyttäjälähtöisyyden merkitystä
- ymmärtää monialaisen työryhmän arvon kehitystyössä.

Sisältö

Tule oppimaan palvelumuotoilua yhdessä kokeilemalla ja tekemällä! Kurssin aikana tutustut muotoiluajatteluun ja palvelumuotoilun prosessiin kokemuksellisen oppimisen kautta. Hahmotat käytännön tehtävien kautta sen, miten keskeistä asiakasymmärrys ja käyttäjälähtöisyys on palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, mutta suoritetaan suurimmaksi osaksi monialaisissa tiimeissä työskennellen.  

Opinnon keskeinen sisältö:
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja uusien palvelujen innovointi
- Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja
- Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen

Aika ja paikka

Verkko-opinnot 17.2.-27.4.2024, yhteensä 10 viikkoa.

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tiimityöskentelyyn. Opintojaksoa ei voi suorittaa ainoastaan itsenäisesti työskentelemällä.

Opintojaksoon sisältyy kaksi etätapaamista: keskiviikko 12.3. klo 17-18 ja keskiviikko 2.4. klo 17-18. Tapaamiset ovat vapaaehtoisia mutta suositeltavia. Tapaamisissa voit esittää kysymyksiä palvelumuotoiluun, opintojaksoon liittyviin asioihin tai opintojakson tiimitehtävään liittyen.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on tarkempaa tietoa opintojakson Moodlessa. Suosittelemme tutustumaan erilaisiin palvelumuotoiluun liittyviin lähteisiin ja käytännön esimerkkeihin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoiluun teorian ja käytännön tiimityöskentelyn kautta.

Opintojaksoon ei sisälly lähiopetusta. Opiskelet palvelumuotoilun perusteet itsenäisesti oman aikataulusi mukaan luentotallenteiden ja Moodle-alustalta löytyvän runsaan aineiston avulla. Opintojakson aikana toteutetaan pienimuotoinen palvelumuotoiluprosessi tiimityönä. Työskentelystä noin 30% tapahtuu itsenäisesti ja 70% tiimityöskentelynä.

Opintojakson aikana järjestetään kaksi etätapaamista, joiden aikana on mahdollista esittää lisäkysymyksiä opettajalle ja käydä keskustelua opintojakson sisällöistä.

Opinnot alkavat viikolla 7 ja etenevät kolmen viikon sykleissä. Opintojakson suorittaminen edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan ja osallistumisen tiimityöskentelyyn.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen laajuus on 5 opintopistettä eli vastaa n. 135 tunnin työmäärää. Opiskelu edellyttää etenemistä opintojen aikataulutuksen mukaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osoittaa
- ymmärtävänsä palvelumuotoiluprosessin keskeiset käsitteet, palvelumuotoilun prosessin ja osaa hyödyntää oppimaansa harjoitustyössä.
- osaa kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää keräämänsä tietoa palvelumuotoilun prosessissa
- suorittaa annetut tehtävät aikataulussa, osallistuu ryhmätyöskentelyyn aktiivisena tiimin jäsenenä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista palvelumuotoiluprosessiin ja hyväksyttyä tehtävien tekemistä annetuissa määräajoissa.