Siirry suoraan sisältöön

Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinotLaajuus (5 op)

Tunnus: LTP7038

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Daniel Bågeberg

Osaamistavoitteet

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Sisältö

Kauppa ja kauppiasyrittäjyys, kaupan asiakkaat, kauppa osana toimitusketjua, kaupan kilpailukeinot.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Daniel Bågeberg
Vastuuopettaja

Daniel Bågeberg

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • KAKK23
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2023
  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1

Tavoitteet

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Sisältö

Kauppa ja kauppiasyrittäjyys, kaupan asiakkaat, kauppa osana toimitusketjua, kaupan kilpailukeinot.

Aika ja paikka

Verkkototeutus, ei kontaktitunteja.

Opetusmenetelmät

Tavoitteena on tutustua yrittäjäpohjaiseen kaupan alaan monipuolisesti - ja lisätä näin valmiuksia työskennellä vastuullisissa kaupan töissä tai vaikkapa teollisuuden eri tehtävissä.

Opiskeluun sisältyy käytännön harjoitustehtäviä, vuorovaikutusta opiskelutovereiden ja opettajan kanssa, monenlaisia aineistoja jne.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi suorittaa välitentit Moodle-oppimisympäristössä aikaan ja paikkaan sitomasti oman aikataulunsa mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä työskentelyä 133 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tehtävät palautettava viimeistään 1.6.2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana muodustuu välitehtävien ja välitenttien arvosanoista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Daniel Bågeberg
Vastuuopettaja

Daniel Bågeberg

Ryhmät
  • TOP21_22
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2021-2022

Tavoitteet

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Sisältö

Kauppa ja kauppiasyrittäjyys, kaupan asiakkaat, kauppa osana toimitusketjua, kaupan kilpailukeinot.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Oppimateriaalit

Oppimisympäristön materiaalit sekä muu kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Se tarjoaa mm. tradenomeille ja restonomeille hyvin monipuolisia työmahdollisuuksia. Monille nuorille kauppa on ensimmäinen työnantaja; kaupan työstä saadusta palkasta maksetaan ensimmäiset verot ja aloitetaan tulevien eläkerahojen tienaaminen.

Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala myös bruttokansantuotteella mitattuna. Se muodostaa noin 10 prosenttia Suomen BKT:stä. Kaupalla on myös merkittävä rooli yhteiskuntavastuun kantajana ja vastuullisuus näkyy kaupan jokapäiväisessä arjessa. Toimiala rakentaa suomalaista hyvinvointia niin sosiaalisen, taloudellisen kuin ympäristövastuun kautta. (Kauppa.fi, 2020).

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etätoteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133,5 h

Lisätietoja opiskelijoille

Saat vastuuopettajalta opintojakson ohjeistuksen ja tunnukset sähköpostiisi.

Arviointiasteikko

H-5