Siirry suoraan sisältöön

Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2026: SGAK26

Opetussuunitelman tunnus: SGAK26

Tutkintonimike
Geronomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Kevät 2026
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

OPETUSSUUNNITELMA
Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Karelia-ammattikorkeakoulun fast track -geronomikoulutuksessa painotamme aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen, ikäystävällisen yhteiskunnan ja sosiokulttuurisen vanhustyön osaamiseen. Geronomikoulutuksemme kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin ja vahvistaa merkittävästi ikäosaamiseen profiloitumista. Valmistuttuasi sinulla on laaja-alaiset valmiudet gerontologista osaamista vaativiin tehtäviin niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille tai yrittäjäksi. Fast track -opinnoissa tunnistetaan ja tunnustetaan aiemmin hankittua osaamista vanhustyöstä ja ikäosaamisen kentältä. Opinnoissasi käytät monimuotoisia opiskelumenetelmiä ja sinulla on halutessasi mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla. Koulutuksemme ohjaavia arvoja ovat eettisyys, esteettömyys ja esteettisyys.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike: Geronomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v

Osaamisen kuvaus

Geronomitutkinnon perustana ovat valtakunnalliset geronomin ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka tukee ikäihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumista kestävän kehityksen (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen) periaatteet huomioiden. Geronomi (AMK) kehittää toiminnallaan tulevaisuuden vanhustyötä.

Geronomikoulutuksen valtakunnalliset osaamiskompetenssit ovat:

- Gerontologinen osaaminen
- Arviointiosaaminen
- Ohjausosaaminen
- Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
- Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
- Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

Ammattikorkeakoulujen yhteiset osaamiskompetenssit ovat:

- Oppimaan oppiminen
- Eettisyys
- Työelämässä toimiminen
- Ennakoiva kehittäminen
- Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Kestävä kehitys

Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö

Fast track -geronomiopinnot on tarkoitettu sinulle, joka haluat kehittää itseäsi ja ammattitaitoasi, haluat edetä urallasi ja olet kiinnostunut ikääntymiseen liittyvästä kehittämistyöstä. Fast track -opinnot edellyttävät kykyä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimiseen ja aikatauluttamiseen ja sen mukaiseen toteuttamiseen itsenäisesti työskennellen. Tärkeää on, että pystyt hyödyntämään esimerkiksi kesäaikoja opiskeluun. Fast track -geronomiopinnoissa rakennat osaamistasi ensin monialaisen gerontologisen tietoperustan ymmärtäjäksi. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukukauden työharjoitteluita voidaan hyväksilukea aiemman työkokemuksen perusteella tai suorittaa joustavasti opinnollistaen. Fast track -geronomiopinnoissa kehityt vanhustyön ja ohjauksen osaajana ja syvennät vanhustyön, johtamisen ja kehittämisen osaamistasi.

Tutkinto koostuu
- Ydinosaamisen opinnoista (180 op)
- Täydentävän osaamisen opinnoista (30 op)

Ydinosaamisen opinnot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia opintoja. Niiden keskiössä ovat gerontologinen osaaminen, arviointiosaaminen, ohjausosaaminen, ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen, yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen sekä gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen. Ydinosaamisen opintoihisi sisältyy 51 opintopistettä harjoittelua. Harjoitteluun on integroitu viisi opintopistettä ammatillisen kasvun opintoja. Lisäksi ydinosaamisen opintoihin sisältyy 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.

Täydentävän osaamisen opintojen avulla voit laajentaa tai syventää osaamistasi hyödyntäen joko Karelian tai muiden korkeakoulun tarjontaa ja Opin.fi-opintotarjotinta. Voit laajentaa ammattialakohtaista ydinosaamistasi esimerkiksi seuraavilla teemoilla: Green Care, muisti, yrittäjyys, johtaminen, kehittämistyö, kielet tai teknologia.

Työelämäläheinen oppiminen

Geronomiopinnot on suunniteltu ja toteutetaan tiiviissä työelämäyhteistyössä. Työnantajan tuki opintojen edistämiseen on tärkeää. Yhteistyö opiskelijan ja oppilaitoksen välillä on avainasemassa opintojen sujuvan suunnittelun ja toteutuksen kannalta.

Koulutuksessa on mahdollista suorittaa harjoitteluita opinnollistaen ja opintojaksojen tehtävät voivat kiinnittyä osaksi työtä. Yksi sosiaali- ja palveluohjaukseen liittyvä harjoittelu tapahtuu julkisella sektorilla. Opiskelu tapahtuu työn ohessa, ja joustava työaikojen suunnittelu, opintovapaan mahdollistaminen tarvittaessa tai työnkiertomahdollisuus, on suositeltavaa.

Työelämäläheinen, henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan etenevä opiskelu, alkaa ensimmäisellä lukukaudella ja jatkuu koko opintojen ajan verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Harjoitteluja voit tehdä myös Karelia-ammattikorkeakoulun moniammatillisessa Tarmo-oppimisympäristössä. Työelämän toimeksiannosta tehtävän opinnäytetyön voi laatia joko tutkimuksellisena, toiminnallisena tai päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä parityönä.

Pedagogiset valinnat

Opinnot toteutuvat monimuoto-opintoina. Lähiopintojaksoja, eli noin 1–5 päivää kestäviä opiskelujaksoja, järjestetään kampuksella jokaisella lukukaudella. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti, työn ohessa ja lukujärjestykseen kiinnitettyinä etätapaamisina. Opiskelijaryhmä jaetaan opintojen alussa tiimeihin, joiden tehtävänä on tukea ja kannatella oppimista tarjoten vertaistukea ja mahdollisuutta oppia toisilta.

Opinnot koostuvat itsenäisistä tehtävistä, tenteistä, raporteista, tiimitehtävistä, näyttötehtävistä ja oppimistehtävistä työpaikalla. Ryhmien tai yksilöasiakkaiden ohjaus, kehittämistehtävät, tilaisuuksien järjestäminen tai käytännön harjoitteet, ovat esimerkkejä oppimistehtävistä. Opinnollistaen eli työsuhteessa tehtävät harjoittelut edellyttävät nimetyn työelämävertaisarvioijan.

Opintojesi aikana opit hankkimaan, arvioimaan ja soveltamaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Saat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi kehittämiseen. Kehität ja syvennät reflektointitaitoasi ja reflektiivistä työotettasi.

Jos olet kiinnostunut yrittäjäurapolusta, niin opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemiassa opiskellaan Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja niillä korvataan sopimuksen mukaan geronomikoulutuksen opetussuunnitelman opintoja.

Opintojen joustava toteuttaminen

Fast track -monimuotototeutus antaa sinulle mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Sinun voi olla mahdollista hyväksilukea aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittua osaamista osaksi Karelian geronomitutkintoa. Osaamisen hyväksilukemisessa käytetään AHOT – (aiemmin hankitun osaamisen tunnistamis- ja tunnustamismenettely) menettelyä. Voit halutessasi opiskella kesäaikoina kesälukukaudelle tarjottavia opintoja. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa oman mielenkiintosi mukaisesti.

Kansainvälistyminen

Geronomi fast track -opinnoissa sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa ikäystävällisyyden ja aktiivisen ikääntymisen osaamistasi kansainvälisen hanketoiminnan ja EMMA- verkoston myötä. Verkostoon kuuluu viisi eurooppalaista korkeakoulua.

Osaamisen arviointi

Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Opiskelua tuetaan reflektiotilanteilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.

Uramahdollisuudet

Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä geronomin ammatissa (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015; Valvira 2021). Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia gerontologista osaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä julkisella sektorilla iäkkään henkilön palveluntarpeiden selvittämisestä vastaavana työntekijänä (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Voit työskennellä esimerkiksi palveluohjaajana, ohjaajana, sosiaaliohjaajana, projektityöntekijänä, vanhuspalvelujen koordinoijana, esimiehenä, suunnittelijana, kehittäjänä tai palveluiden tuottajana. Työpaikkasi voi sijoittua sosiaalialan, kuntoutuksen, hoivan ja hoidon kentille niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla. Geronomina voit työskennellä yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä sekä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomin osaaminen avaa uudenlaisia uramahdollisuuksia esimerkiksi yrittäjänä tai vanhustyön kehittäjänä monialaisissa toimintaympäristöissä. Tulevaisuudessa geronomin osaamista tarvitaan ennakkoluulottomasti monialaisilla työkentillä.

Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamistasi avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinto tarjoaa erinomaisen jatkopolun osaamisen syventämiseen ja avaa ovia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 Syksy 2027 Kevät 2028 Syksy 2028 Kevät 2029 4. / 2026 5. / 2026 6. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2026 4. / 2027 5. / 2027 6. / 2027 1. / 2027 2. / 2027 3. / 2027 4. / 2028 5. / 2028 6. / 2028 1. / 2028 2. / 2028 3. / 2028 4. / 2029 5. / 2029 6. / 2029
Yhteensä 210

Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk

Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

1 Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.

- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman
alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Raportointi ja kirjoitusviestintä
2 Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä

- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.

Raportointi ja kirjoitusviestintä
3 Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.

- kykenee vastaamaan omasta toimin nastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
- huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
- kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus
Raportointi ja kirjoitusviestintä
4 Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.

- osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
- ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden
ja ongelmien monia näkökulmia.

Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.

- tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää
monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään.
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään.

Ei liitettyjä opintojaksoja

6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat
Anatomia ja fysiologia sekä ikääntymismuutokset
Ikäystävällisen yhteiskunnan ja ikäosaamisen lähtökohdat
Geronomi muuttuvassa yhteiskunnassa
Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet
Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä
Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä
Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta
English at work for Applied Gerontology
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Yksilölliset asiakasprosessit, palveluohjaus ja ennakointi
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien perusteet
Svenska i arbetslivet för geronomer
Ohjaus ja toimijuuden tukeminen, harjoittelu
Aivoterveys ja muistityö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ
Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien soveltaminen
Suullinen viestintä
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö
Ikäihmisen turvallinen lääkehoito
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiakasprosessit ja palveluohjaus, harjoittelu
Opinnäytetyö, suunnitelma
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely

Geronomi (AMK), osaamiskompetenssit 2025 alk

1. Gerontologinen osaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä.
- Ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
- On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
- Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
- Edistää oikeudenmukaisuutta, ikääntyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
- Osaa huomioida ikääntyneiden ihmisten moninaiset taustat ja elämäntilanteet kulttuurisensitiivisesti ja yksilöllisesti.
- Osaa tarkastella ikääntymiseen ja gerontologiseen viitekehykseen liittyviä ilmiöitä kriittisesti.

Ei liitettyjä opintojaksoja

2. Arviointiosaaminen

- Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
- Osaa arvioida monialaisesti ikäihmisen hyvinvointia, toimintakykyä ja toimijuutta sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
- Osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia arvioinnin menetelmiä perustuen tutkittuun tietoon ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
- Osaa toteuttaa kokonaisvaltaista gerontologista arviointia yhteistyössä asiakkaana olevan ikäihmisen, hänen lähiverkostonsa ja monitoimijaisen tiimin kanssa.
- Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden sekä teknologisten ratkaisujen tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Ei liitettyjä opintojaksoja

3. Ohjausosaaminen

- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia.
- Osaa hyödyntää arvioinnista saatua tietoa yksilöllisessä ja tavoitteellisessa ohjauksessa.
- Tukee ohjauksellaan ikääntyneiden ihmisten toimijuutta ja osallisuutta.
- Kykenee dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
- Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
- Osaa soveltaa ohjaustyössään tavoitteellisesti yhteisöllisiä, toiminnallisia, digitaalisia ja luovia menetelmiä.
- Osaa ohjata ikääntyneitä ihmisiä teknologisten ratkaisujen käytössä.
- Osaa ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
- Osaa ohjauksessaan huomioida ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet.

Ei liitettyjä opintojaksoja

4. Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla.
- Toteuttaa toiminnassaan ennaltaehkäisevää ja kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa.
- Huomioi turvallisen lääkehoidon toteutumisen moniammatillisesti toteutetuissa palveluissa.
- Osaa tunnistaa ikääntyneiden ihmisten moninaiset tarpeet ja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvää elämää.
- Hallitsee muistityössä tarvittavat tiedot ja taidot.
- Ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuurin ja taiteen mahdollisuuksia ikäihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
- Tietää ikääntyneiden ihmisten yleisimpien sairauksien vaikutukset henkilön toimintakykyyn ja toimijuuteen.

Ei liitettyjä opintojaksoja

5. Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen

- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
- Tuntee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy hyödyntämään ajantasaista tietoa asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä.
- Edistää toiminnallaan ikääntyneiden ihmisten äänen kuulumista ja ikäystävällistä asennetta yhteiskunnassa.
- Tuntee vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelurakenteen sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
- Hallitsee monitoimijaisen ja moniammatillisen verkostotyön periaatteet hyvää ikääntymistä edistäen erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Osaa koordinoida moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä.
- Tuntee ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita työssään.

Ei liitettyjä opintojaksoja

6. Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
- Osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
- Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
- Kykenee toimimaan esihenkilötehtävissä dialogisesti sekä hallitsee työssä tarvittavia neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
- Osaa ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä ja johtaa itseään erilaisissa tilanteissa.
- Osaa huomioida yrittäjämäisen toimintatavan omassa toiminnassaan.
- Osaa ylläpitää ja tukea työkykyä ja -hyvinvointia työyhteisössä.
- Osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämisessä.
- Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
- Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.
- Kykenee johtamis- ja kehittämistyöhön huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat
Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus
Anatomia ja fysiologia sekä ikääntymismuutokset
Ikäystävällisen yhteiskunnan ja ikäosaamisen lähtökohdat
Geronomi muuttuvassa yhteiskunnassa
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet
Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä
Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä
Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta
English at work for Applied Gerontology
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Yksilölliset asiakasprosessit, palveluohjaus ja ennakointi
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien perusteet
Svenska i arbetslivet för geronomer
Ohjaus ja toimijuuden tukeminen, harjoittelu
Aivoterveys ja muistityö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ
Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien soveltaminen
Suullinen viestintä
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö
Ikäihmisen turvallinen lääkehoito
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiakasprosessit ja palveluohjaus, harjoittelu
Opinnäytetyö, suunnitelma
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SGAK26-1
Geronomi monialaisen tietoperustan ymmärtäjänä

(Valitaan kaikki )

60
SGAK26-11
Ikääntymisen inhimillisyys - gerontologinen tietoperusta

(Valitaan kaikki )

29
SG10036 Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat 6
SG10002 Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus 5
SG10037 Anatomia ja fysiologia sekä ikääntymismuutokset 4
SG10038 Ikäystävällisen yhteiskunnan ja ikäosaamisen lähtökohdat 2
SG10039 Geronomi muuttuvassa yhteiskunnassa 5
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2
SG10061 Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu 5
SGAK26-12
Ikäihminen toimijana - gerontologinen hoiva, hoito ja kuntoutus

(Valitaan kaikki )

31
SG10006 Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen 5
SG10007 Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet 5
SG10008 Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä 5
SG10040 Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä 3
SP10011 Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta 4
SG10041 English at work for Applied Gerontology 3
SG10062 Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu 6
SGAK26-2
Geronomi vanhustyön ja ohjauksen osaajana

(Valitaan kaikki )

61
SGAK26-21
Ikäihminen yhteisössä - geronomin työprosessit ja menetelmät

(Valitaan kaikki )

16
SG10042 Yksilölliset asiakasprosessit, palveluohjaus ja ennakointi 6
SG10043 Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi 5
SG10013 Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa 5
SGAK26-22
Ikäihminen yhteiskunnassa - ikäystävälliset ympäristöt ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

14
SG10014 Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö 4
SG10044 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien perusteet 2
SG10016 Svenska i arbetslivet för geronomer 3
SG10045 Ohjaus ja toimijuuden tukeminen, harjoittelu 5
SGAK26-23
Ikäihmisen laadukkaat palvelut - asiantuntijuuden kehittäminen

(Valitaan kaikki )

31
SG10018 Aivoterveys ja muistityö 5
SG10015 Teknologia ikäihmisen arjessa 4
SG10046 Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ 4
SG10020 Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito 2
SG10047 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien soveltaminen 4
SG10021 Suullinen viestintä 2
SG10060 Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu 10
SGAK26-3
Geronomi kehittämisen ja johtamisen kehittäjänä

(Valitaan kaikki )

59
SGAK26-31
Ikäihmisen omannäköinen elämä - asiantuntijuuden syventäminen

(Valitaan kaikki )

30
SG10023 Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö 5
SG10027 Ikäihmisen turvallinen lääkehoito 2
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5
SG10024 Tieteellinen kirjoittaminen 1
SG10048 Asiakasprosessit ja palveluohjaus, harjoittelu 12
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5
SGAK26-32
Ikäihminen aktiivisena toimijana - ikäystävällisyyden kehittäminen ja johtaminen

(Valitaan kaikki )

29
SG10026 Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen 6
SG10063 Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu 13
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5
SGAK26-4
Geronomi vanhustyön asiantuntijana

(Valitaan kaikki )

30
SGAK26-41
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30 )

30

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun