Degree Programme in Applied Gerontology, Blended Learning, Spring, 2026: SGAK26
Code: SGAK26
- Degree title
- Bachelor of Social Services and Health Care
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Spring 2026
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
OPETUSSUUNNITELMA
Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Karelia-ammattikorkeakoulun fast track -geronomikoulutuksessa painotamme aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen, ikäystävällisen yhteiskunnan ja sosiokulttuurisen vanhustyön osaamiseen. Geronomikoulutuksemme kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin ja vahvistaa merkittävästi ikäosaamiseen profiloitumista. Valmistuttuasi sinulla on laaja-alaiset valmiudet gerontologista osaamista vaativiin tehtäviin niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille tai yrittäjäksi. Fast track -opinnoissa tunnistetaan ja tunnustetaan aiemmin hankittua osaamista vanhustyöstä ja ikäosaamisen kentältä. Opinnoissasi käytät monimuotoisia opiskelumenetelmiä ja sinulla on halutessasi mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla. Koulutuksemme ohjaavia arvoja ovat eettisyys, esteettömyys ja esteettisyys.
Suoritettava tutkinto
Tutkintonimike: Geronomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v
Osaamisen kuvaus
Geronomitutkinnon perustana ovat valtakunnalliset geronomin ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka tukee ikäihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumista kestävän kehityksen (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen) periaatteet huomioiden. Geronomi (AMK) kehittää toiminnallaan tulevaisuuden vanhustyötä.
Geronomikoulutuksen valtakunnalliset osaamiskompetenssit ovat:
- Gerontologinen osaaminen
- Arviointiosaaminen
- Ohjausosaaminen
- Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
- Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
- Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
Ammattikorkeakoulujen yhteiset osaamiskompetenssit ovat:
- Oppimaan oppiminen
- Eettisyys
- Työelämässä toimiminen
- Ennakoiva kehittäminen
- Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Kestävä kehitys
Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö
Fast track -geronomiopinnot on tarkoitettu sinulle, joka haluat kehittää itseäsi ja ammattitaitoasi, haluat edetä urallasi ja olet kiinnostunut ikääntymiseen liittyvästä kehittämistyöstä. Fast track -opinnot edellyttävät kykyä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimiseen ja aikatauluttamiseen ja sen mukaiseen toteuttamiseen itsenäisesti työskennellen. Tärkeää on, että pystyt hyödyntämään esimerkiksi kesäaikoja opiskeluun. Fast track -geronomiopinnoissa rakennat osaamistasi ensin monialaisen gerontologisen tietoperustan ymmärtäjäksi. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukukauden työharjoitteluita voidaan hyväksilukea aiemman työkokemuksen perusteella tai suorittaa joustavasti opinnollistaen. Fast track -geronomiopinnoissa kehityt vanhustyön ja ohjauksen osaajana ja syvennät vanhustyön, johtamisen ja kehittämisen osaamistasi.
Tutkinto koostuu
- Ydinosaamisen opinnoista (180 op)
- Täydentävän osaamisen opinnoista (30 op)
Ydinosaamisen opinnot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia opintoja. Niiden keskiössä ovat gerontologinen osaaminen, arviointiosaaminen, ohjausosaaminen, ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen, yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen sekä gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen. Ydinosaamisen opintoihisi sisältyy 51 opintopistettä harjoittelua. Harjoitteluun on integroitu viisi opintopistettä ammatillisen kasvun opintoja. Lisäksi ydinosaamisen opintoihin sisältyy 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.
Täydentävän osaamisen opintojen avulla voit laajentaa tai syventää osaamistasi hyödyntäen joko Karelian tai muiden korkeakoulun tarjontaa ja Opin.fi-opintotarjotinta. Voit laajentaa ammattialakohtaista ydinosaamistasi esimerkiksi seuraavilla teemoilla: Green Care, muisti, yrittäjyys, johtaminen, kehittämistyö, kielet tai teknologia.
Työelämäläheinen oppiminen
Geronomiopinnot on suunniteltu ja toteutetaan tiiviissä työelämäyhteistyössä. Työnantajan tuki opintojen edistämiseen on tärkeää. Yhteistyö opiskelijan ja oppilaitoksen välillä on avainasemassa opintojen sujuvan suunnittelun ja toteutuksen kannalta.
Koulutuksessa on mahdollista suorittaa harjoitteluita opinnollistaen ja opintojaksojen tehtävät voivat kiinnittyä osaksi työtä. Yksi sosiaali- ja palveluohjaukseen liittyvä harjoittelu tapahtuu julkisella sektorilla. Opiskelu tapahtuu työn ohessa, ja joustava työaikojen suunnittelu, opintovapaan mahdollistaminen tarvittaessa tai työnkiertomahdollisuus, on suositeltavaa.
Työelämäläheinen, henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan etenevä opiskelu, alkaa ensimmäisellä lukukaudella ja jatkuu koko opintojen ajan verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Harjoitteluja voit tehdä myös Karelia-ammattikorkeakoulun moniammatillisessa Tarmo-oppimisympäristössä. Työelämän toimeksiannosta tehtävän opinnäytetyön voi laatia joko tutkimuksellisena, toiminnallisena tai päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä parityönä.
Pedagogiset valinnat
Opinnot toteutuvat monimuoto-opintoina. Lähiopintojaksoja, eli noin 1–5 päivää kestäviä opiskelujaksoja, järjestetään kampuksella jokaisella lukukaudella. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti, työn ohessa ja lukujärjestykseen kiinnitettyinä etätapaamisina. Opiskelijaryhmä jaetaan opintojen alussa tiimeihin, joiden tehtävänä on tukea ja kannatella oppimista tarjoten vertaistukea ja mahdollisuutta oppia toisilta.
Opinnot koostuvat itsenäisistä tehtävistä, tenteistä, raporteista, tiimitehtävistä, näyttötehtävistä ja oppimistehtävistä työpaikalla. Ryhmien tai yksilöasiakkaiden ohjaus, kehittämistehtävät, tilaisuuksien järjestäminen tai käytännön harjoitteet, ovat esimerkkejä oppimistehtävistä. Opinnollistaen eli työsuhteessa tehtävät harjoittelut edellyttävät nimetyn työelämävertaisarvioijan.
Opintojesi aikana opit hankkimaan, arvioimaan ja soveltamaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Saat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi kehittämiseen. Kehität ja syvennät reflektointitaitoasi ja reflektiivistä työotettasi.
Jos olet kiinnostunut yrittäjäurapolusta, niin opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemiassa opiskellaan Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja niillä korvataan sopimuksen mukaan geronomikoulutuksen opetussuunnitelman opintoja.
Opintojen joustava toteuttaminen
Fast track -monimuotototeutus antaa sinulle mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Sinun voi olla mahdollista hyväksilukea aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittua osaamista osaksi Karelian geronomitutkintoa. Osaamisen hyväksilukemisessa käytetään AHOT – (aiemmin hankitun osaamisen tunnistamis- ja tunnustamismenettely) menettelyä. Voit halutessasi opiskella kesäaikoina kesälukukaudelle tarjottavia opintoja. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa oman mielenkiintosi mukaisesti.
Kansainvälistyminen
Geronomi fast track -opinnoissa sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa ikäystävällisyyden ja aktiivisen ikääntymisen osaamistasi kansainvälisen hanketoiminnan ja EMMA- verkoston myötä. Verkostoon kuuluu viisi eurooppalaista korkeakoulua.
Osaamisen arviointi
Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Opiskelua tuetaan reflektiotilanteilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.
Uramahdollisuudet
Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä geronomin ammatissa (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015; Valvira 2021). Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia gerontologista osaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä julkisella sektorilla iäkkään henkilön palveluntarpeiden selvittämisestä vastaavana työntekijänä (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Voit työskennellä esimerkiksi palveluohjaajana, ohjaajana, sosiaaliohjaajana, projektityöntekijänä, vanhuspalvelujen koordinoijana, esimiehenä, suunnittelijana, kehittäjänä tai palveluiden tuottajana. Työpaikkasi voi sijoittua sosiaalialan, kuntoutuksen, hoivan ja hoidon kentille niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla. Geronomina voit työskennellä yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä sekä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomin osaaminen avaa uudenlaisia uramahdollisuuksia esimerkiksi yrittäjänä tai vanhustyön kehittäjänä monialaisissa toimintaympäristöissä. Tulevaisuudessa geronomin osaamista tarvitaan ennakkoluulottomasti monialaisilla työkentillä.
Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamistasi avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinto tarjoaa erinomaisen jatkopolun osaamisen syventämiseen ja avaa ovia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
| Code | Name | Credits (cr) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | Autumn 2027 | Spring 2028 | Autumn 2028 | Spring 2029 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 6. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 6. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 6. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 4. / 2029 | 5. / 2029 | 6. / 2029 |
|---|---|---|
| Total | 210 |
Shared competences of UAS Bachelor's degrees 2022
In Finnish universities of applied sciences, the competences of degrees have been defined as programme-specific competences and shared competences. Competences refer to extensive competence modules, which are combinations of individual knowledge, skills and attitudes. Programme-specific competences form the basis of a student's professional expertise. Shared competences are common competence areas for different programmes and degrees, and they create the foundation for operating in a workplace, cooperation and the development of expertise.
|
1 Learning to Learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
| Reporting and Written Communication |
|
2 Operating in a Workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
| Reporting and Written Communication |
|
3 Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
| Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction |
| Reporting and Written Communication |
|
4 Sustainable Development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
| Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction |
|
5 Internationality and Multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
|
No attached course units |
|
6 Proactive Development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods. |
|
No attached course units |
| Not grouped |
| The Foundation of Active and Healthy Ageing |
| Anatomy and Physiology as well as Aging-Related Changes |
| Foundations of an Age-Friendly Society and Age Competence |
| Applied Gerontology in a Changing Society |
| Meeting Older People, Practical Training |
| Promotion of Active and Healthy Ageing |
| The Basics of Geriatric, Pharmacological and Medical Care |
| Promotion of Agency in Sociocultural Gerontological Work |
| Legislative Guidance in the Work of Applied Gerontology |
| Multiprofessionalism and Preventive Action |
| English at work for Applied Gerontology |
| Age-Friendly Operational Environments, Practical Training |
| Individual Client Processes, Service Coordination and Anticipation |
| Comprehensive Gerontological Assessment |
| Empowering Working Methods in Supporting Agency |
| Safe, Aesthetic and Accessible Environment |
| Fundamentals of Research, Development, and Innovation Methods |
| Swedish at Work for Applied Gerontology |
| Guidance and Support for Agency, Practical Training |
| Brain Health and Memory Training |
| Technology in the Daily Life of an Old Person |
| Mental Health Work, Social Work with Substance Abusers and Culture Sensitivity |
| A Valuable Life of an Old Person and Palliative Care |
| Application of research, development, and innovation methods |
| Finnish: Oral Communication |
| Developing Competence in Ageing, Practical Training |
| Family Care, Family Nursing and Work with Disabled People |
| Medication Safety for Older People |
| Leadership, Entrepreneurship and Finances |
| Scientific Writing |
| Client processes and Service Coordination, Practical Training |
| Thesis Planning |
| Impactful Leadership, Quality Management and Development |
| Leadership and Development, Practical Training |
| Thesis Implementation |
| Thesis Finalising |
Shared Competences of Applied Gerontology from 2025
|
1. Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä. |
|
No attached course units |
|
2. Arviointiosaaminen
- Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä. |
|
No attached course units |
|
3. Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia. |
|
No attached course units |
|
4. Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla. |
|
No attached course units |
|
5. Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
|
No attached course units |
|
6. Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
|
No attached course units |
| Not grouped |
| The Foundation of Active and Healthy Ageing |
| Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction |
| Anatomy and Physiology as well as Aging-Related Changes |
| Foundations of an Age-Friendly Society and Age Competence |
| Applied Gerontology in a Changing Society |
| Reporting and Written Communication |
| Meeting Older People, Practical Training |
| Promotion of Active and Healthy Ageing |
| The Basics of Geriatric, Pharmacological and Medical Care |
| Promotion of Agency in Sociocultural Gerontological Work |
| Legislative Guidance in the Work of Applied Gerontology |
| Multiprofessionalism and Preventive Action |
| English at work for Applied Gerontology |
| Age-Friendly Operational Environments, Practical Training |
| Individual Client Processes, Service Coordination and Anticipation |
| Comprehensive Gerontological Assessment |
| Empowering Working Methods in Supporting Agency |
| Safe, Aesthetic and Accessible Environment |
| Fundamentals of Research, Development, and Innovation Methods |
| Swedish at Work for Applied Gerontology |
| Guidance and Support for Agency, Practical Training |
| Brain Health and Memory Training |
| Technology in the Daily Life of an Old Person |
| Mental Health Work, Social Work with Substance Abusers and Culture Sensitivity |
| A Valuable Life of an Old Person and Palliative Care |
| Application of research, development, and innovation methods |
| Finnish: Oral Communication |
| Developing Competence in Ageing, Practical Training |
| Family Care, Family Nursing and Work with Disabled People |
| Medication Safety for Older People |
| Leadership, Entrepreneurship and Finances |
| Scientific Writing |
| Client processes and Service Coordination, Practical Training |
| Thesis Planning |
| Impactful Leadership, Quality Management and Development |
| Leadership and Development, Practical Training |
| Thesis Implementation |
| Thesis Finalising |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.