Skip to main content

Degree Programme in Applied Gerontology, Blended Learning, Spring, 2026: SGAK26

Code: SGAK26

Degree title
Bachelor of Social Services and Health Care
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Spring 2026
Teaching language
Finnish

Descriptions

OPETUSSUUNNITELMA
Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Karelia-ammattikorkeakoulun fast track -geronomikoulutuksessa painotamme aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen, ikäystävällisen yhteiskunnan ja sosiokulttuurisen vanhustyön osaamiseen. Geronomikoulutuksemme kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin ja vahvistaa merkittävästi ikäosaamiseen profiloitumista. Valmistuttuasi sinulla on laaja-alaiset valmiudet gerontologista osaamista vaativiin tehtäviin niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille tai yrittäjäksi. Fast track -opinnoissa tunnistetaan ja tunnustetaan aiemmin hankittua osaamista vanhustyöstä ja ikäosaamisen kentältä. Opinnoissasi käytät monimuotoisia opiskelumenetelmiä ja sinulla on halutessasi mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla. Koulutuksemme ohjaavia arvoja ovat eettisyys, esteettömyys ja esteettisyys.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike: Geronomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v

Osaamisen kuvaus

Geronomitutkinnon perustana ovat valtakunnalliset geronomin ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka tukee ikäihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumista kestävän kehityksen (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen) periaatteet huomioiden. Geronomi (AMK) kehittää toiminnallaan tulevaisuuden vanhustyötä.

Geronomikoulutuksen valtakunnalliset osaamiskompetenssit ovat:

- Gerontologinen osaaminen
- Arviointiosaaminen
- Ohjausosaaminen
- Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
- Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
- Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

Ammattikorkeakoulujen yhteiset osaamiskompetenssit ovat:

- Oppimaan oppiminen
- Eettisyys
- Työelämässä toimiminen
- Ennakoiva kehittäminen
- Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Kestävä kehitys

Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö

Fast track -geronomiopinnot on tarkoitettu sinulle, joka haluat kehittää itseäsi ja ammattitaitoasi, haluat edetä urallasi ja olet kiinnostunut ikääntymiseen liittyvästä kehittämistyöstä. Fast track -opinnot edellyttävät kykyä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimiseen ja aikatauluttamiseen ja sen mukaiseen toteuttamiseen itsenäisesti työskennellen. Tärkeää on, että pystyt hyödyntämään esimerkiksi kesäaikoja opiskeluun. Fast track -geronomiopinnoissa rakennat osaamistasi ensin monialaisen gerontologisen tietoperustan ymmärtäjäksi. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukukauden työharjoitteluita voidaan hyväksilukea aiemman työkokemuksen perusteella tai suorittaa joustavasti opinnollistaen. Fast track -geronomiopinnoissa kehityt vanhustyön ja ohjauksen osaajana ja syvennät vanhustyön, johtamisen ja kehittämisen osaamistasi.

Tutkinto koostuu
- Ydinosaamisen opinnoista (180 op)
- Täydentävän osaamisen opinnoista (30 op)

Ydinosaamisen opinnot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia opintoja. Niiden keskiössä ovat gerontologinen osaaminen, arviointiosaaminen, ohjausosaaminen, ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen, yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen sekä gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen. Ydinosaamisen opintoihisi sisältyy 51 opintopistettä harjoittelua. Harjoitteluun on integroitu viisi opintopistettä ammatillisen kasvun opintoja. Lisäksi ydinosaamisen opintoihin sisältyy 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.

Täydentävän osaamisen opintojen avulla voit laajentaa tai syventää osaamistasi hyödyntäen joko Karelian tai muiden korkeakoulun tarjontaa ja Opin.fi-opintotarjotinta. Voit laajentaa ammattialakohtaista ydinosaamistasi esimerkiksi seuraavilla teemoilla: Green Care, muisti, yrittäjyys, johtaminen, kehittämistyö, kielet tai teknologia.

Työelämäläheinen oppiminen

Geronomiopinnot on suunniteltu ja toteutetaan tiiviissä työelämäyhteistyössä. Työnantajan tuki opintojen edistämiseen on tärkeää. Yhteistyö opiskelijan ja oppilaitoksen välillä on avainasemassa opintojen sujuvan suunnittelun ja toteutuksen kannalta.

Koulutuksessa on mahdollista suorittaa harjoitteluita opinnollistaen ja opintojaksojen tehtävät voivat kiinnittyä osaksi työtä. Yksi sosiaali- ja palveluohjaukseen liittyvä harjoittelu tapahtuu julkisella sektorilla. Opiskelu tapahtuu työn ohessa, ja joustava työaikojen suunnittelu, opintovapaan mahdollistaminen tarvittaessa tai työnkiertomahdollisuus, on suositeltavaa.

Työelämäläheinen, henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan etenevä opiskelu, alkaa ensimmäisellä lukukaudella ja jatkuu koko opintojen ajan verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Harjoitteluja voit tehdä myös Karelia-ammattikorkeakoulun moniammatillisessa Tarmo-oppimisympäristössä. Työelämän toimeksiannosta tehtävän opinnäytetyön voi laatia joko tutkimuksellisena, toiminnallisena tai päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä parityönä.

Pedagogiset valinnat

Opinnot toteutuvat monimuoto-opintoina. Lähiopintojaksoja, eli noin 1–5 päivää kestäviä opiskelujaksoja, järjestetään kampuksella jokaisella lukukaudella. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti, työn ohessa ja lukujärjestykseen kiinnitettyinä etätapaamisina. Opiskelijaryhmä jaetaan opintojen alussa tiimeihin, joiden tehtävänä on tukea ja kannatella oppimista tarjoten vertaistukea ja mahdollisuutta oppia toisilta.

Opinnot koostuvat itsenäisistä tehtävistä, tenteistä, raporteista, tiimitehtävistä, näyttötehtävistä ja oppimistehtävistä työpaikalla. Ryhmien tai yksilöasiakkaiden ohjaus, kehittämistehtävät, tilaisuuksien järjestäminen tai käytännön harjoitteet, ovat esimerkkejä oppimistehtävistä. Opinnollistaen eli työsuhteessa tehtävät harjoittelut edellyttävät nimetyn työelämävertaisarvioijan.

Opintojesi aikana opit hankkimaan, arvioimaan ja soveltamaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Saat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi kehittämiseen. Kehität ja syvennät reflektointitaitoasi ja reflektiivistä työotettasi.

Jos olet kiinnostunut yrittäjäurapolusta, niin opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemiassa opiskellaan Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja niillä korvataan sopimuksen mukaan geronomikoulutuksen opetussuunnitelman opintoja.

Opintojen joustava toteuttaminen

Fast track -monimuotototeutus antaa sinulle mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Sinun voi olla mahdollista hyväksilukea aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittua osaamista osaksi Karelian geronomitutkintoa. Osaamisen hyväksilukemisessa käytetään AHOT – (aiemmin hankitun osaamisen tunnistamis- ja tunnustamismenettely) menettelyä. Voit halutessasi opiskella kesäaikoina kesälukukaudelle tarjottavia opintoja. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa oman mielenkiintosi mukaisesti.

Kansainvälistyminen

Geronomi fast track -opinnoissa sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa ikäystävällisyyden ja aktiivisen ikääntymisen osaamistasi kansainvälisen hanketoiminnan ja EMMA- verkoston myötä. Verkostoon kuuluu viisi eurooppalaista korkeakoulua.

Osaamisen arviointi

Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Opiskelua tuetaan reflektiotilanteilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.

Uramahdollisuudet

Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä geronomin ammatissa (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015; Valvira 2021). Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia gerontologista osaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä julkisella sektorilla iäkkään henkilön palveluntarpeiden selvittämisestä vastaavana työntekijänä (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Voit työskennellä esimerkiksi palveluohjaajana, ohjaajana, sosiaaliohjaajana, projektityöntekijänä, vanhuspalvelujen koordinoijana, esimiehenä, suunnittelijana, kehittäjänä tai palveluiden tuottajana. Työpaikkasi voi sijoittua sosiaalialan, kuntoutuksen, hoivan ja hoidon kentille niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla. Geronomina voit työskennellä yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä sekä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomin osaaminen avaa uudenlaisia uramahdollisuuksia esimerkiksi yrittäjänä tai vanhustyön kehittäjänä monialaisissa toimintaympäristöissä. Tulevaisuudessa geronomin osaamista tarvitaan ennakkoluulottomasti monialaisilla työkentillä.

Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamistasi avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinto tarjoaa erinomaisen jatkopolun osaamisen syventämiseen ja avaa ovia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Spring 2026 Autumn 2026 Spring 2027 Autumn 2027 Spring 2028 Autumn 2028 Spring 2029 4. / 2026 5. / 2026 6. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2026 4. / 2027 5. / 2027 6. / 2027 1. / 2027 2. / 2027 3. / 2027 4. / 2028 5. / 2028 6. / 2028 1. / 2028 2. / 2028 3. / 2028 4. / 2029 5. / 2029 6. / 2029
Total 210

Shared competences of UAS Bachelor's degrees 2022

In Finnish universities of applied sciences, the competences of degrees have been defined as programme-specific competences and shared competences. Competences refer to extensive competence modules, which are combinations of individual knowledge, skills and attitudes. Programme-specific competences form the basis of a student's professional expertise. Shared competences are common competence areas for different programmes and degrees, and they create the foundation for operating in a workplace, cooperation and the development of expertise.

1 Learning to Learn

The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning.

- Assesses and develops their competence and learning methods in different learning environments.
- Is able to acquire, critically assess and appropriately apply the national and
international knowledge base and practices of their field.
- Also takes responsibility for group learning and sharing what has been
learned.

Reporting and Written Communication
2 Operating in a Workplace

The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field.

- Is able to work constructively in a work community and promotes their own
and their work community’s well-being.
- Is able to act professionally in communication and interaction situations at a workplace.
- Utilises the opportunities offered by technology and digitalisation in their work.
- Understands the complexity of changing working life and their own resilience in changing working life situations.

Reporting and Written Communication
3 Ethics

The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account.

- Is able to take responsibility for their own actions and their consequences and reflects on them in accordance with the ethical principles and values of their field.
- Takes others into account and promotes equality and non-discrimination.
- Take into account the realisation of diversity and accessibility in their actions.
- Understands the principles of responsible conduct of research and adheres to them.
- Is able to influence society based on ethical values.

Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction
Reporting and Written Communication
4 Sustainable Development

The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society.

- Is able to use information related to their field in finding, implementing and establishing sustainable solutions and operating models.
- Understands sustainability challenges, their interdependencies and the various aspects of issues and problems.

Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction
5 Internationality and Multiculturalism

The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks.

- Is familiar with the impacts of their cultural background on their activities and is able to develop operating methods that take multiculturalism into account in their work community.
- Is able to monitor and utilise the international development of their field in their work.
- Is able to communicate internationally in their work tasks.

No attached course units

6 Proactive Development

The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods.

− Solves problem situations creatively and reforms operating methods together with others.
− Is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
− Is able to apply existing knowledge in the field in development and utilises research and development methods.
− Is able to seek customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future of their field.

No attached course units

Not grouped
The Foundation of Active and Healthy Ageing
Anatomy and Physiology as well as Aging-Related Changes
Foundations of an Age-Friendly Society and Age Competence
Applied Gerontology in a Changing Society
Meeting Older People, Practical Training
Promotion of Active and Healthy Ageing
The Basics of Geriatric, Pharmacological and Medical Care
Promotion of Agency in Sociocultural Gerontological Work
Legislative Guidance in the Work of Applied Gerontology
Multiprofessionalism and Preventive Action
English at work for Applied Gerontology
Age-Friendly Operational Environments, Practical Training
Individual Client Processes, Service Coordination and Anticipation
Comprehensive Gerontological Assessment
Empowering Working Methods in Supporting Agency
Safe, Aesthetic and Accessible Environment
Fundamentals of Research, Development, and Innovation Methods
Swedish at Work for Applied Gerontology
Guidance and Support for Agency, Practical Training
Brain Health and Memory Training
Technology in the Daily Life of an Old Person
Mental Health Work, Social Work with Substance Abusers and Culture Sensitivity
A Valuable Life of an Old Person and Palliative Care
Application of research, development, and innovation methods
Finnish: Oral Communication
Developing Competence in Ageing, Practical Training
Family Care, Family Nursing and Work with Disabled People
Medication Safety for Older People
Leadership, Entrepreneurship and Finances
Scientific Writing
Client processes and Service Coordination, Practical Training
Thesis Planning
Impactful Leadership, Quality Management and Development
Leadership and Development, Practical Training
Thesis Implementation
Thesis Finalising

Shared Competences of Applied Gerontology from 2025

1. Gerontologinen osaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä.
- Ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
- On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
- Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
- Edistää oikeudenmukaisuutta, ikääntyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
- Osaa huomioida ikääntyneiden ihmisten moninaiset taustat ja elämäntilanteet kulttuurisensitiivisesti ja yksilöllisesti.
- Osaa tarkastella ikääntymiseen ja gerontologiseen viitekehykseen liittyviä ilmiöitä kriittisesti.

No attached course units

2. Arviointiosaaminen

- Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
- Osaa arvioida monialaisesti ikäihmisen hyvinvointia, toimintakykyä ja toimijuutta sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
- Osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia arvioinnin menetelmiä perustuen tutkittuun tietoon ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
- Osaa toteuttaa kokonaisvaltaista gerontologista arviointia yhteistyössä asiakkaana olevan ikäihmisen, hänen lähiverkostonsa ja monitoimijaisen tiimin kanssa.
- Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden sekä teknologisten ratkaisujen tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

No attached course units

3. Ohjausosaaminen

- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia.
- Osaa hyödyntää arvioinnista saatua tietoa yksilöllisessä ja tavoitteellisessa ohjauksessa.
- Tukee ohjauksellaan ikääntyneiden ihmisten toimijuutta ja osallisuutta.
- Kykenee dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
- Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
- Osaa soveltaa ohjaustyössään tavoitteellisesti yhteisöllisiä, toiminnallisia, digitaalisia ja luovia menetelmiä.
- Osaa ohjata ikääntyneitä ihmisiä teknologisten ratkaisujen käytössä.
- Osaa ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
- Osaa ohjauksessaan huomioida ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet.

No attached course units

4. Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla.
- Toteuttaa toiminnassaan ennaltaehkäisevää ja kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa.
- Huomioi turvallisen lääkehoidon toteutumisen moniammatillisesti toteutetuissa palveluissa.
- Osaa tunnistaa ikääntyneiden ihmisten moninaiset tarpeet ja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvää elämää.
- Hallitsee muistityössä tarvittavat tiedot ja taidot.
- Ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuurin ja taiteen mahdollisuuksia ikäihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
- Tietää ikääntyneiden ihmisten yleisimpien sairauksien vaikutukset henkilön toimintakykyyn ja toimijuuteen.

No attached course units

5. Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen

- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
- Tuntee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy hyödyntämään ajantasaista tietoa asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä.
- Edistää toiminnallaan ikääntyneiden ihmisten äänen kuulumista ja ikäystävällistä asennetta yhteiskunnassa.
- Tuntee vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelurakenteen sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
- Hallitsee monitoimijaisen ja moniammatillisen verkostotyön periaatteet hyvää ikääntymistä edistäen erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Osaa koordinoida moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä.
- Tuntee ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita työssään.

No attached course units

6. Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
- Osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
- Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
- Kykenee toimimaan esihenkilötehtävissä dialogisesti sekä hallitsee työssä tarvittavia neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
- Osaa ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä ja johtaa itseään erilaisissa tilanteissa.
- Osaa huomioida yrittäjämäisen toimintatavan omassa toiminnassaan.
- Osaa ylläpitää ja tukea työkykyä ja -hyvinvointia työyhteisössä.
- Osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämisessä.
- Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
- Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.
- Kykenee johtamis- ja kehittämistyöhön huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

No attached course units

Not grouped
The Foundation of Active and Healthy Ageing
Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction
Anatomy and Physiology as well as Aging-Related Changes
Foundations of an Age-Friendly Society and Age Competence
Applied Gerontology in a Changing Society
Reporting and Written Communication
Meeting Older People, Practical Training
Promotion of Active and Healthy Ageing
The Basics of Geriatric, Pharmacological and Medical Care
Promotion of Agency in Sociocultural Gerontological Work
Legislative Guidance in the Work of Applied Gerontology
Multiprofessionalism and Preventive Action
English at work for Applied Gerontology
Age-Friendly Operational Environments, Practical Training
Individual Client Processes, Service Coordination and Anticipation
Comprehensive Gerontological Assessment
Empowering Working Methods in Supporting Agency
Safe, Aesthetic and Accessible Environment
Fundamentals of Research, Development, and Innovation Methods
Swedish at Work for Applied Gerontology
Guidance and Support for Agency, Practical Training
Brain Health and Memory Training
Technology in the Daily Life of an Old Person
Mental Health Work, Social Work with Substance Abusers and Culture Sensitivity
A Valuable Life of an Old Person and Palliative Care
Application of research, development, and innovation methods
Finnish: Oral Communication
Developing Competence in Ageing, Practical Training
Family Care, Family Nursing and Work with Disabled People
Medication Safety for Older People
Leadership, Entrepreneurship and Finances
Scientific Writing
Client processes and Service Coordination, Practical Training
Thesis Planning
Impactful Leadership, Quality Management and Development
Leadership and Development, Practical Training
Thesis Implementation
Thesis Finalising

Code Name Credits (cr)
SGAK26-1
Understanding the Multidisciplinary Knowledge Base

(Choose all )

60
SGAK26-11
Humanity of Ageing - Gerontological Knowledge Base

(Choose all )

29
SG10036 The Foundation of Active and Healthy Ageing 6
SG10002 Sociocultural Gerontological Work and Professional Interaction 5
SG10037 Anatomy and Physiology as well as Aging-Related Changes 4
SG10038 Foundations of an Age-Friendly Society and Age Competence 2
SG10039 Applied Gerontology in a Changing Society 5
SY10004 Reporting and Written Communication 2
SG10061 Meeting Older People, Practical Training 5
SGAK26-12
Agency of Older People - Gerontological Care, Nursing and Rehabilitation

(Choose all )

31
SG10006 Promotion of Active and Healthy Ageing 5
SG10007 The Basics of Geriatric, Pharmacological and Medical Care 5
SG10008 Promotion of Agency in Sociocultural Gerontological Work 5
SG10040 Legislative Guidance in the Work of Applied Gerontology 3
SP10011 Multiprofessionalism and Preventive Action 4
SG10041 English at work for Applied Gerontology 3
SG10062 Age-Friendly Operational Environments, Practical Training 6
SGAK26-2
A Professional in the Welfare of the Older People

(Choose all )

61
SGAK26-21
An Old Person in a Community - the Processes and Methods of Gerontological Work

(Choose all )

16
SG10042 Individual Client Processes, Service Coordination and Anticipation 6
SG10043 Comprehensive Gerontological Assessment 5
SG10013 Empowering Working Methods in Supporting Agency 5
SGAK26-22
An Old Person in Society - Age-Friendly Environments and Gerontechnology

(Choose all )

14
SG10014 Safe, Aesthetic and Accessible Environment 4
SG10044 Fundamentals of Research, Development, and Innovation Methods 2
SG10016 Swedish at Work for Applied Gerontology 3
SG10045 Guidance and Support for Agency, Practical Training 5
SGAK26-23
Quality Services for Old People - Developing Expertise

(Choose all )

31
SG10018 Brain Health and Memory Training 5
SG10015 Technology in the Daily Life of an Old Person 4
SG10046 Mental Health Work, Social Work with Substance Abusers and Culture Sensitivity 4
SG10020 A Valuable Life of an Old Person and Palliative Care 2
SG10047 Application of research, development, and innovation methods 4
SG10021 Finnish: Oral Communication 2
SG10060 Developing Competence in Ageing, Practical Training 10
SGAK26-3
Developer of Development and Management

(Choose all )

59
SGAK26-31
Supporting an Old Person’s Life Choices - Deepening the Expertise

(Choose all )

30
SG10023 Family Care, Family Nursing and Work with Disabled People 5
SG10027 Medication Safety for Older People 2
SY10010 Leadership, Entrepreneurship and Finances 5
SG10024 Scientific Writing 1
SG10048 Client processes and Service Coordination, Practical Training 12
KY10001 Thesis Planning 5
SGAK26-32
An Old Person as an Active Participant - Developing and Managing Age-Friendliness

(Choose all )

29
SG10026 Impactful Leadership, Quality Management and Development 6
SG10063 Leadership and Development, Practical Training 13
KY10002 Thesis Implementation 5
KY10003 Thesis Finalising 5
SGAK26-4
Expert in Elderly Work

(Choose all )

30
SGAK26-41
Complementary Studies

(Choose ects: 30 )

30

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page