Siirry suoraan sisältöön

Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminenLaajuus (6 op)

Tunnus: SG10026

Laajuus

6 op

Vastuuhenkilö

  • Terhi Myller

Osaamistavoitteet

- Osaat määritellä keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- Osaat soveltaa kehittämis- ja projektityön sekä laadun hallinnan menetelmiä
- Osaat sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän johtamis- ja kehittämistyön periaatteet
- Osaat hyödyntää arviointi- ja vertailutietoa ja muita keskeisiä tiedonlähteitä johtamisessa ja kehittämisessä sekä laadunhallinnassa

Sisältö

- Keskeiset johtamisen teoriat ja toimintamallit
- Projekti- ja kehittämistyön menetelmiä
- Työkulttuuri
- Työhyvinvointi
- Rekrytointi
- Sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys
- Laadunhallinta ja vaikuttavuus
- Näyttöön perustuvuus johtamisessa, laadunhallinnassa ja kehittämisessä

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus (SG)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Soininen
  • Terhi Myller
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät
  • SGAK22
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

- Osaat määritellä keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- Osaat soveltaa kehittämis- ja projektityön sekä laadun hallinnan menetelmiä
- Osaat sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän johtamis- ja kehittämistyön periaatteet
- Osaat hyödyntää arviointi- ja vertailutietoa ja muita keskeisiä tiedonlähteitä johtamisessa ja kehittämisessä sekä laadunhallinnassa

Sisältö

- Keskeiset johtamisen teoriat ja toimintamallit
- Projekti- ja kehittämistyön menetelmiä
- Työkulttuuri
- Työhyvinvointi
- Rekrytointi
- Sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys
- Laadunhallinta ja vaikuttavuus
- Näyttöön perustuvuus johtamisessa, laadunhallinnassa ja kehittämisessä

Aika ja paikka

Etäopiskelu 100%.

Oppimateriaalit

Hoppania, H-K., Olakivi A. & Zechner, M. (2017). Johtamisen rajat vanhushoivassa. Teoksessa: Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö: Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. s.202-224. PS-Kustannus.

Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T., Holopainen A. (2018). Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt. (Löytyy Karelian kirjastosta verkkokirjana.)

Olakivi, A., van Aerschot, L., Puthenparambil, J. M., & Kröger, T. (2021). Ylikuormitusta, lähijohtajan tuen puutetta vai vääränlaisia tehtäviä: Miksi yhä useammat vanhustyöntekijät harkitsevat työnsä lopettamista? Yhteiskuntapolitiikka, 86(2), 141–154.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelijat syventyvät johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan sisältöihin itsenäisesti opiskellen. Opintojakson numeraalisesti arvioitava tuotos on yksin tai opiskelijaparin kanssa tehtävä portfolio, jossa opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisensa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kiinnittyy geronomiopetussuunnitelmassa johtamisen ja kehittämisen harjoitteluun.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 op kokonaisuus vastaa noin 162 h opiskelijan työtä

- Tallenteiden kuuntelemiseen ja materiaalien lukemiseen ja tutustumiseen on varattu aikaa noin 80 h. Monivalintatentin ja keskustelualuetehtävän tekemiseen on varattu aikaa noin 10 h. Itsenäiseen opiskeluun, muistiinpanojen ja osaamista tukevan portfolion tekemiseen on varattu aikaa 72 h.

Portfoliossa tulee huomioida jokaisen opiskeltavan teeman sisältöjä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeraalinen 0-5 ja koko opintojakson arvosana muodostuu portfolion arvosanasta. Lisäksi opintojakso sisältää keskustelualuetehtävän (hyv-hyl-täyd).