Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminenLaajuus (6 op)
Tunnus: SG10026
Laajuus
6 op
Vastuuhenkilö
- Terhi Myller
Osaamistavoitteet
- Osaat määritellä keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- Osaat soveltaa kehittämis- ja projektityön sekä laadun hallinnan menetelmiä
- Osaat sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän johtamis- ja kehittämistyön periaatteet
- Osaat hyödyntää arviointi- ja vertailutietoa ja muita keskeisiä tiedonlähteitä johtamisessa ja kehittämisessä sekä laadunhallinnassa
Sisältö
- Keskeiset johtamisen teoriat ja toimintamallit
- Projekti- ja kehittämistyön menetelmiä
- Työkulttuuri
- Työhyvinvointi
- Rekrytointi
- Sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys
- Laadunhallinta ja vaikuttavuus
- Näyttöön perustuvuus johtamisessa, laadunhallinnassa ja kehittämisessä
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Heli Makkonen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SGAS22Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
- Osaat määritellä keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- Osaat soveltaa kehittämis- ja projektityön sekä laadun hallinnan menetelmiä
- Osaat sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän johtamis- ja kehittämistyön periaatteet
- Osaat hyödyntää arviointi- ja vertailutietoa ja muita keskeisiä tiedonlähteitä johtamisessa ja kehittämisessä sekä laadunhallinnassa
Sisältö
- Keskeiset johtamisen teoriat ja toimintamallit
- Projekti- ja kehittämistyön menetelmiä
- Työkulttuuri
- Työhyvinvointi
- Rekrytointi
- Sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys
- Laadunhallinta ja vaikuttavuus
- Näyttöön perustuvuus johtamisessa, laadunhallinnassa ja kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Tiina Soininen
- Terhi Myller
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SGAK22Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
Tavoitteet
- Osaat määritellä keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- Osaat soveltaa kehittämis- ja projektityön sekä laadun hallinnan menetelmiä
- Osaat sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän johtamis- ja kehittämistyön periaatteet
- Osaat hyödyntää arviointi- ja vertailutietoa ja muita keskeisiä tiedonlähteitä johtamisessa ja kehittämisessä sekä laadunhallinnassa
Sisältö
- Keskeiset johtamisen teoriat ja toimintamallit
- Projekti- ja kehittämistyön menetelmiä
- Työkulttuuri
- Työhyvinvointi
- Rekrytointi
- Sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys
- Laadunhallinta ja vaikuttavuus
- Näyttöön perustuvuus johtamisessa, laadunhallinnassa ja kehittämisessä
Aika ja paikka
Etäopiskelu 100%.
Oppimateriaalit
Hoppania, H-K., Olakivi A. & Zechner, M. (2017). Johtamisen rajat vanhushoivassa. Teoksessa: Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö: Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. s.202-224. PS-Kustannus.
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T., Holopainen A. (2018). Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt. (Löytyy Karelian kirjastosta verkkokirjana.)
Olakivi, A., van Aerschot, L., Puthenparambil, J. M., & Kröger, T. (2021). Ylikuormitusta, lähijohtajan tuen puutetta vai vääränlaisia tehtäviä: Miksi yhä useammat vanhustyöntekijät harkitsevat työnsä lopettamista? Yhteiskuntapolitiikka, 86(2), 141–154.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelijat syventyvät johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan sisältöihin itsenäisesti opiskellen. Opintojakson numeraalisesti arvioitava tuotos on yksin tai opiskelijaparin kanssa tehtävä portfolio, jossa opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisensa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso kiinnittyy geronomiopetussuunnitelmassa johtamisen ja kehittämisen harjoitteluun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6 op kokonaisuus vastaa noin 162 h opiskelijan työtä
- Tallenteiden kuuntelemiseen ja materiaalien lukemiseen ja tutustumiseen on varattu aikaa noin 80 h. Monivalintatentin ja keskustelualuetehtävän tekemiseen on varattu aikaa noin 10 h. Itsenäiseen opiskeluun, muistiinpanojen ja osaamista tukevan portfolion tekemiseen on varattu aikaa 72 h.
Portfoliossa tulee huomioida jokaisen opiskeltavan teeman sisältöjä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeraalinen 0-5 ja koko opintojakson arvosana muodostuu portfolion arvosanasta. Lisäksi opintojakso sisältää keskustelualuetehtävän (hyv-hyl-täyd).