Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2025: SSNS25
Tunnus: SSNS25
Kuvaus
OPETUSSUUNNITELMA
Sosionomi (AMK), päivä- ja monimuotototeutus
Sosionomitutkinto on laaja-alainen tutkinto, joka antaa kelpoisuuden toimia muun muassa varhaiskasvatuksessa, lastensuojelussa, koulun hyvinvointityössä, maahan muuttaneiden kanssa tehtävässä työssä, vanhus- ja vammaistyön työkentällä sekä päihde- ja mielenterveyspalveluissa. Sosionomina voit työskennellä eri-ikäisten ihmisten parissa julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Sosionomeja toimii myös lähiesimiestehtävissä ja kehittämishankkeissa.
Sosionomiopintosi rakentuvat yhteiskunnallisista ja kasvatustieteellisistä kokonaisuuksista. Sosiaalipedagogiikka toimii opintojen punaisena lankana. Sosiaalipedagogisessa toiminnassa tuetaan yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista kasvua ja arjessa toimimista. Toiminnan tavoitteena on tukea ihmisten yhteiskunnallista osallisuutta ja ehkäistä syrjäytymistä. Keskeisiä näkökulmia opinnoissa ovat voimavaralähtöisyys, dialogisuus ja sosiokulttuurinen innostaminen.
Sosionomikoulutuksen toimintaa ohjaavat osaltaan Karelia-ammattikorkeakoulun strategiset tavoitteet, joista tässä koulutuksessa painottuvat erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin, ikäystävällisyyden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen edistäminen. Sosionomiopinnoissa huomioidaan väljästi asuttujen alueiden tarpeet kehittämällä etä- ja digipalveluja ja toteuttamalla harjoitteluja koko maakunnassa.
Suoritettava tutkinto
Tutkintonimike: Sosionomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v
Osaamisen kuvaus
Sosionomiopintojen lähtökohtana ovat sekä sosiaali- ja terveysalan yhteiset että ammattialakohtaiset osaamistarpeet. Kaikki sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tarvitsevat työssään esimerkiksi asiakastyön osaamista sekä palveluiden ja työn kehittämisosaamista. Näitä osaamisalueita rakennetaan osittain sosiaali- ja terveysalojen yhteisillä monialaisilla opinnoilla, joiden avulla saat valmiuksia moniammatilliseen työskentelyyn.
Sosionomiopintojen perustana ovat valtakunnalliset sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit:
- sosiaalialan eettinen osaaminen
- asiakastyön osaaminen
- sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
- tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
- työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Sosionomiopintojen keskiössä ovat opiskelijan ammatillinen kasvu, sosiaalipedagogisen asiakastyön osaaminen sekä yksilöiden ja yhteisöjen osallistaminen. Karelia-ammattikorkeakoulun kaikille koulutusaloille yhteisiä kompetensseja ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, kestävä kehitys sekä ennakoiva kehittäminen.
Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö
Tutkinto koostuu työelämäläheisistä ydinosaamisen opinnoista (185 op) ja täydentävän osaamisen opinnoista (25 op). Ydinosaamisen opintoihin sisältyy 38 opintopistettä harjoittelua ja 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.
Sosionomiopintojen alkuvaiheessa vahvistetaan valmiuksia korkeakouluopintoihin sekä tutustutaan opiskelijayhteisöön ja ryhmään. Ammatillisen osaamisen kehittymistä ja opiskelusuunnitelmaa tarkastellaan opintojen alussa käytävissä keskusteluissa ja opintojen edetessä sekä ryhmäohjauksissa että vuosittain käytävissä kehityskeskusteluissa. Opintojen keski- ja loppuvaiheessa vahvistetaan valmiuksia oman työuran ja jatko-opintojen suunnitteluun työelämätietouden, työnhaun valmiuksien sekä oman osaamisen ja kehittymistarpeiden tunnistamisen avulla.
Opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemia tarjoaa sinulle mahdollisuuden yrittäjyyden ja opintojen yhteensovittamiseen. Y-akatemiassa opiskelet Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja opinnoilla voit korvata sopimuksen mukaan koulutuksen opetussuunnitelman opintoja.
Työelämäläheinen oppiminen
Sosiaalialan osaamiskokonaisuuksissa painotetaan sisältö- ja käytäntölähtöistä yhteistyötä työelämäkumppaneiden kanssa. Opintojen alussa orientoidut työelämäyhteistyöhön teoriaopintojen, tehtävien, harjoittelujen sekä eri toimintaympäristöihin suuntautuvien vierailujen ja vierailijoiden kautta. Toisena vuonna vahvistat ammatillista osaamistasi erityisesti asiakastyössä. Opit esimerkiksi erilaisia asiakastyön menetelmiä ja dokumentointia. Kolmantena vuonna syvennät oppimaasi työskennellen yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kanssa sekä erilaisissa kehittämishankkeissa. Yhteistyötä voit tehdä maakunnassa, kansallisesti tai kansainvälisesti.
Ammatillinen kasvu sosiaalialan asiantuntijaksi toteutuu työskentelemällä ja opiskelemalla työelämän kanssa dialogisessa yhteistyössä. Voit kehittää osaamistasi monialaisen yhteistyön, verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Opintojen aikana toteutetaan yhteistyötä sekä Karelian että kumppaneidemme tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa. Opintojen loppuvaiheessa tehtävässä työelämälähtöisessä opinnäytetyössä syvennät omaa ammatillista asiantuntijuuttasi.
Karelian oppimis- ja palveluympäristö Tarmossa sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat tehdä oppimistehtäviä, harjoitteluja, asiakaslähtöistä kehittämistä ja monialaista yhteistyötä. Sosiaalialan opiskelijana voit valita halutessasi myös yrittäjyyspolun.
Pedagogiset valinnat
Sosionomiopinnot toteutetaan vuosittain sekä päivä- että monimuotototeutuksina. Monimuoto-opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyy yksittäisiä lähipäiviä. Sosionomiopinnot perustuvat käsitykseen oppimisesta reflektiivisenä, kokemuksellisena ja sosiaalisesti rakentuvana prosessina. Opintojen aikana on tärkeää, että opit hankkimaan ja arvioimaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti sekä kykenet soveltamaan tietoa uusissa ja muuttuvissa yhteyksissä. Yhteiskunnallinen ja työelämän muutos edellyttävät kykyä jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisen päivittämiseen. Opettaja toimii oppimisen mahdollistajana ohjaten ja tukien opiskelijaa ottamaan vähitellen yhä enemmän itse vastuuta omasta opiskeluprosessista ja oppimisesta. Samoja periaatteita pyritään toteuttamaan myös verkossa tapahtuvassa opetuksessa.
Oppiminen tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä kuten simulaatioissa. Simulaatioympäristön lisäksi opinnoissa hyödynnetään erilaisia pedagogisia oppimisympäristöjä ja menetelmiä, kuten pakohuonepedagogiikkaa, pelillisyyttä sekä VR- ja AR-teknologiaa. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ja soveltamaan osaamista todellisissa asiakastilanteissa.
Opintojen joustava toteuttaminen
Opintojen alussa laadit itsellesi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa asetat omat oppimistavoitteesi, opintojesi suorittamistavat sekä aikataulut. HOPS:n laatimisen yhteydessä tutustut sosionomitutkinnon osaamistavoitteisiin ja tarkastelet aiemmin hankittua osaamistasi. Aiemmin hankittu ja opintojen aikana kertyvä osaaminen mahdollistavat osaamisen tunnistamisen AHOT-menettelyn avulla.
Sosionomi -tutkintoon sisältyy täydentävän osaamisen opintoja 25 op. Näiden opintojen sisällön suunnittelet omien ammatillisten tavoitteidesi mukaisesti. Täydentävän osaamisen opintoja voit valita Karelian omasta täydentävän opintojen tarjonnasta tai valtakunnallisesta opintotarjonnasta.
Opinnot on mahdollista suorittaa joustavasti. Monimuotototeutus antaa mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Voit nopeuttaa opintoja yksilöllisten opiskelupolkujen suunnittelulla ja opinnollistamisen kautta. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa Karelian ja muiden ammattikorkeakoulujen tarjonnasta (pääasiassa verkko-opintoina).
Kansainvälistyminen
Sosiaalialan työ kansainvälistyy nopeasti. Opintojen aikana kehität kulttuurisensitiivistä ja moninaisuutta tukevaa kohtaamisosaamista ja yhteistyötaitoja. Ymmärrät epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja. Sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen ja kotikansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa kansainvälisyysosaamistasi esimerkiksi toimimalla tuutorina kansainvälisille opiskelijoille. Kohtaat vaihto-opiskelijoita myös englanninkielisillä opintojaksoilla. Lisäksi voit toimia kummiopiskelijana korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen maahanmuuttaneille opiskelijoille. Kansainvälisyysosaaminen kehittää kykyäsi edistää kulttuurienvälistä vuoropuhelua.
Osaamisen arviointi
Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Osaamisen arvioinnissa hyödynnetään erilaisia arviointimenetelmiä ja palautteenantotapoja. Arviointi perustuu yhdessä sovittuihin arviointikriteereihin ja asetettuihin osaamistavoitteisiin. Opintojen aikana toteutetaan monipuolista ja jatkuvaa arviointia, joka tukee opiskelijan oppimisprosessia. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.
Uramahdollisuudet ja uraohjaus
Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä. Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia esimerkiksi lastensuojelu- ja perhetyön, mielenterveys- ja päihdetyön, vanhustyön, kuntouttavan työn, vammaistyön ja monikulttuurisen työn tehtävissä. Keskeistä työssä on palveluja käyttävän asiakkaan ohjaaminen arjessa erilaisin työmenetelmin. Tutkinto antaa valmiuksia toimia myös lähiesimiehenä ja kehittämistyössä. Voit hankkia opintojesi aikana kelpoisuuden toimia varhaiskasvatuksen sosionomina. Varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtäviin kuuluu lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistäminen ja tukeminen sekä perheiden kanssa tehtävä yhteistyö.
Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää osaamistasi avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen avaa mahdollisuuksia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
Syksy
2028 |
1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 6. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 6. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 6. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SSNS25-1 |
Sosionomi yhteiskuntatietoisen ja reflektoivana toimijana
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-11 |
Sosionomin työ muuttuvassa yhteiskunnassa
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10007 | Ammatillinen kasvu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10009 | Tieto- ja viestintäteknologia | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10010 | Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10011 | Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-12 |
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SY10002 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10003 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10004 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-13 |
Sosionomi sosiaalialan asiakastyössä
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10012 | Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10013 | Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-14 |
Sote-alan moniammatillinen toiminta
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SY10005 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10006 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10007 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10014 | English at Work for Social Services | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-15 |
Sosionomin työn lainsäädännölliset ja hoidolliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10015 | Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10016 | Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-16 |
Sosionomi ohjaajana sosiaalialan palveluissa
(Valitaan kaikki) |
13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10017 | Sosiaalipedagoginen työote | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10018 | Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10019 | Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-2 |
Sosionomi asiakastyön osaajana
(Valitaan kaikki) |
51 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-21 |
Sosiaalialan työn prosesseja ja työtapoja
(Valitaan kaikki) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10020 | Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10021 | Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10022 | Svenska i arbetslivet för socionomer | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-22 |
Voimavaralähtöinen työskentely sosionomin työssä
(Valitaan kaikki) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10023 | Voimavaralähtöinen asiakastyö | 11 | 11 | 11 | 5.5 | 5.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10024 | Asiakastyön menetelmiä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-23 |
Sosionomi muutos- ja kehittämistyössä
(Valitaan kaikki) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10025 | Asiakastyön erityisnäkökulmat | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10009 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10026 | Suullinen viestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10027 | Asiakastyön harjoittelu | 11 | 11 | 11 | 5.5 | 5.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-3 |
Sosionomi kehittäjänä
(Valitaan kaikki) |
39 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-31 |
Sosionomi yhteisöissä
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10028 | Ryhmätoiminta sosionomin työssä | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10029 | Ryhmäohjausharjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10030 | Projekti- ja yhteisökehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10031 | Ammatillinen kasvu 2 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10010 | Johtaminen, yrittäjyys ja talous | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-32 |
Diverse Contexts of Social Welfare Work
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10032 | Multicultural Work | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10033 | Community Work | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-33 |
Sosiaalialan vaikuttamistyö
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10034 | Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10035 | Intensiivinen palveluohjaus | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10036 | Ammatillinen kasvu 3 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-4 |
Sosionomi ammatillisena asiantuntijana
(Valitaan kaikki) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-41 |
Sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillinen asiantuntijuus
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10037 | Syventävä harjoittelu | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10038 | Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10039 | Tieteellinen kirjoittaminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-42 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KY10001 | Opinnäytetyö, suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10002 | Opinnäytetyö, toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10003 | Opinnäytetyö, viimeistely | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-5 |
Täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-51 |
Profiloivat täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-52 |
Varhaiskasvatuksen täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-53 |
Valmentavat kieli- ja LUMA-opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SSNS25-54 |
Muut täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 55 | 55 | 15 | 29 | 31 | 30 | 25 | 26 | 29 | 15 | 0 | 14.5 | 14.5 | 15.5 | 15.5 | 0 | 0 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 0 | 0 | 13 | 13 | 14.5 | 14.5 | 0 | 0 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk
Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Sosionomi (AMK), osaamiskompetenssit 2022 =>
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta |
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Asiakastyön menetelmiä |
Asiakastyön erityisnäkökulmat |
Suullinen viestintä |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmätoiminta sosionomin työssä |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Ammatillinen kasvu 2 |
Multicultural Work |
Community Work |
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla |
Intensiivinen palveluohjaus |
Ammatillinen kasvu 3 |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
2. Asiakastyön osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Asiakastyön menetelmiä |
Asiakastyön erityisnäkökulmat |
Suullinen viestintä |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmätoiminta sosionomin työssä |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Ammatillinen kasvu 2 |
Multicultural Work |
Community Work |
Intensiivinen palveluohjaus |
Ammatillinen kasvu 3 |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Asiakastyön menetelmiä |
Asiakastyön erityisnäkökulmat |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Ammatillinen kasvu 2 |
Multicultural Work |
Community Work |
Intensiivinen palveluohjaus |
Ammatillinen kasvu 3 |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
4. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta |
Sosiaalipedagoginen työote |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Ammatillinen kasvu 2 |
Multicultural Work |
Community Work |
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla |
Ammatillinen kasvu 3 |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta |
Suullinen viestintä |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmätoiminta sosionomin työssä |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Ammatillinen kasvu 2 |
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla |
Ammatillinen kasvu 3 |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia |
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Ammatillinen kasvu 2 |
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla |
Ammatillinen kasvu 3 |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
Luokittelemattomat |
Tieto- ja viestintäteknologia |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
English at Work for Social Services |
Svenska i arbetslivet för socionomer |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
Varhaiskasvatuksen kelpoisuus
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
SSNS25-1 |
Sosionomi yhteiskuntatietoisen ja reflektoivana toimijana
(Valitaan kaikki) |
60 |
SSNS25-11 |
Sosionomin työ muuttuvassa yhteiskunnassa
(Valitaan kaikki) |
15 |
SS10007 | Ammatillinen kasvu 1 | 3 |
SS10009 | Tieto- ja viestintäteknologia | 1 |
SS10010 | Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta | 7 |
SS10011 | Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen | 4 |
SSNS25-12 |
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
7 |
SY10002 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 | 2 |
SY10003 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 | 3 |
SY10004 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 |
SSNS25-13 |
Sosionomi sosiaalialan asiakastyössä
(Valitaan kaikki) |
7 |
SS10012 | Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön | 2 |
SS10013 | Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät | 5 |
SSNS25-14 |
Sote-alan moniammatillinen toiminta
(Valitaan kaikki) |
9 |
SY10005 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 | 2 |
SY10006 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 | 2 |
SY10007 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu | 2 |
SS10014 | English at Work for Social Services | 3 |
SSNS25-15 |
Sosionomin työn lainsäädännölliset ja hoidolliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
9 |
SS10015 | Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva | 5 |
SS10016 | Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia | 4 |
SSNS25-16 |
Sosionomi ohjaajana sosiaalialan palveluissa
(Valitaan kaikki) |
13 |
SS10017 | Sosiaalipedagoginen työote | 5 |
SS10018 | Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat | 3 |
SS10019 | Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu | 5 |
SSNS25-2 |
Sosionomi asiakastyön osaajana
(Valitaan kaikki) |
51 |
SSNS25-21 |
Sosiaalialan työn prosesseja ja työtapoja
(Valitaan kaikki) |
12 |
SS10020 | Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi | 5 |
SS10021 | Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus | 4 |
SS10022 | Svenska i arbetslivet för socionomer | 3 |
SSNS25-22 |
Voimavaralähtöinen työskentely sosionomin työssä
(Valitaan kaikki) |
18 |
SS10023 | Voimavaralähtöinen asiakastyö | 11 |
SS10024 | Asiakastyön menetelmiä | 5 |
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 |
SSNS25-23 |
Sosionomi muutos- ja kehittämistyössä
(Valitaan kaikki) |
21 |
SS10025 | Asiakastyön erityisnäkökulmat | 4 |
SY10009 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 | 4 |
SS10026 | Suullinen viestintä | 2 |
SS10027 | Asiakastyön harjoittelu | 11 |
SSNS25-3 |
Sosionomi kehittäjänä
(Valitaan kaikki) |
39 |
SSNS25-31 |
Sosionomi yhteisöissä
(Valitaan kaikki) |
20 |
SS10028 | Ryhmätoiminta sosionomin työssä | 4 |
SS10029 | Ryhmäohjausharjoittelu | 5 |
SS10030 | Projekti- ja yhteisökehittäminen | 5 |
SS10031 | Ammatillinen kasvu 2 | 1 |
SY10010 | Johtaminen, yrittäjyys ja talous | 5 |
SSNS25-32 |
Diverse Contexts of Social Welfare Work
(Valitaan kaikki) |
10 |
SS10032 | Multicultural Work | 5 |
SS10033 | Community Work | 5 |
SSNS25-33 |
Sosiaalialan vaikuttamistyö
(Valitaan kaikki) |
9 |
SS10034 | Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla | 6 |
SS10035 | Intensiivinen palveluohjaus | 2 |
SS10036 | Ammatillinen kasvu 3 | 1 |
SSNS25-4 |
Sosionomi ammatillisena asiantuntijana
(Valitaan kaikki) |
35 |
SSNS25-41 |
Sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillinen asiantuntijuus
(Valitaan kaikki) |
20 |
SS10037 | Syventävä harjoittelu | 15 |
SS10038 | Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus | 4 |
SS10039 | Tieteellinen kirjoittaminen | 1 |
SSNS25-42 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
KY10001 | Opinnäytetyö, suunnitelma | 5 |
KY10002 | Opinnäytetyö, toteutus | 5 |
KY10003 | Opinnäytetyö, viimeistely | 5 |
SSNS25-5 |
Täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 |
SSNS25-51 |
Profiloivat täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
SSNS25-52 |
Varhaiskasvatuksen täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
SSNS25-53 |
Valmentavat kieli- ja LUMA-opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
SSNS25-54 |
Muut täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |