Siirry suoraan sisältöön

Projekti- ja yhteisökehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SS10030

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kirsi Autio

Osaamistavoitteet

Tavoitteet: Opintojakson jälkeen tunnet projektityöhön liittyvää teoriaa ja osaat hyödyntää projektin kehityskaarta oman kehittämishankkeen ohjaamisessa. Osaat jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa yhteisölähtöisiä menetelmiä kehittämistyöhön. Hallitset verkostotyön ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä sekä merkityksen projekti- ja yhteisötyössä. Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämishankkeen sekä arvioida kehittämishankkeita. Tunnistat kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiuksia tuoda kulttuuritoimijoita osaksi sosiaalialan arkea.

Sisältö

Sisältö:

- Projekti- ja kehittämistyön teoria, projektityön eri vaiheet ja menetelmät
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat
- Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi projektin eri vaiheissa
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisötaide ja hyvinvoinnin edistäminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

17.02.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
  • Mirka Nisula
  • Hanna Vienonen
  • Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ryhmät
  • SSAK23
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteet: Opintojakson jälkeen tunnet projektityöhön liittyvää teoriaa ja osaat hyödyntää projektin kehityskaarta oman kehittämishankkeen ohjaamisessa. Osaat jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa yhteisölähtöisiä menetelmiä kehittämistyöhön. Hallitset verkostotyön ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä sekä merkityksen projekti- ja yhteisötyössä. Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämishankkeen sekä arvioida kehittämishankkeita. Tunnistat kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiuksia tuoda kulttuuritoimijoita osaksi sosiaalialan arkea.

Sisältö

Sisältö:

- Projekti- ja kehittämistyön teoria, projektityön eri vaiheet ja menetelmät
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat
- Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi projektin eri vaiheissa
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisötaide ja hyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Opintojakso käynnistyy itsenäisellä työskentelyllä ja jatkuu orientaatiolla viikolla 11.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla yhteistyötä kv-toimijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän "oma toimeksianto" organisaatiolle, jossa työskentelee.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 op työmäärää (yhteensä 135 h opiskelijan työtä, josta noin 70 h osuus toteutuu pienryhmätyöskentelynä sekä toimeksiantajayhteistyössä).

Sisällön jaksotus

Opintojakson työskentely sijoittuu 2. jaksolle.

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.

Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolle on laadittu arviointikriteerit.

Hylätty (0)

TÄYDENNETTÄVÄ/HYLÄTTY, arvosana 0
Opiskelija toimii suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• Käyttää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia yksittäisesti tai epäjohdonmukaisesti.
• Hyödyntää puutteellisesti/virheellisesti teoriatietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä yhteenvetoa. Tietoperustan käyttö ei osoita opiskeltavan asian ymmärrystä.
TAIDOT
• Toimii passiivisesti tai puutteellisesti sosiokulttuurisen innostamisen projektitehtävän sekä kulttuurihyvinvoinnin edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• Käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä epäjohdonmukaisesti ja menetelmien valinta ei kytkeydy kehittämistarpeeseen.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan kehittämistyön eri osa-alueisiin jossain määrin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TYYDYTTÄVÄ, arvosana 1 - 2
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa hyödyntää jonkin verran projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia.
• Osaa soveltaa tuetusti/puutteellisesti opintojakson tietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen projektin sekä kulttuurihyvinvoinnin hyödyntämistä tiimityössä.
• Osaa käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmiä, mutta toiminnassa on hapuilua.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan kehittämistyön eri osa-alueisiin jossain määrin.
• Osaa toimia opiskelussa tavoitteiden mukaisesti ohjattuna.

TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on kehittävää)
• Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja auttaa tavoitteen toteuttamisessa.
• Osaa toimia ammatti- ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

HYVÄ, arvosana 3 - 4
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa käyttää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia.
• Osaa hyödyntää opintojakson tietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa käytännössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen projektin sekä kulttuurihyvinvointia mahdollistavan kehittämisprojektin tiimityönä.
• Osaa käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen tarkoituksenmukaisia menetelmiä teoriatiedon perusteella.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan suhteessa kehittämistyön eri osa-alueisiin.
• Osoittaa opiskelussa itseohjautuvuutta.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on hyvää)
• Osaa toimia vuorovaikutuksellisesti ryhmässä tavoitteen suuntaisesti.
• Soveltaa ammatti- ja tutkimuseettisiä periaatteita kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KIITETTÄVÄ, arvosana 5
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa hyödyntää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia asiantuntevasti.
• Osaa hyödyntää opintojaksoon liittyvää keskeistä tietoa laaja-alaisesti osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa käytännössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen sekä kulttuurihyvinvointia edistävän kehittämisprojektin hallittuna tiimityönä.
• Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät teoriatiedon perusteella.
• Osaa kriittisesti arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan suhteessa kehittämistyön eri osa-alueisiin.
• Osoittaa opiskelussa itseohjautuvuutta ja ratkaisukeskeisyyttä.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on kiitettävää)
• Osaa toimia vuorovaikutuksellisesti ryhmässä edistäen yhteistä tavoitetta.
• Osaa soveltaa kriittisesti ammatti- ja tutkimuseettisiä periaatteita kehittämistoiminnassa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

17.02.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
  • Hanna Vienonen
  • Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ryhmät
  • SSNK23
    Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteet: Opintojakson jälkeen tunnet projektityöhön liittyvää teoriaa ja osaat hyödyntää projektin kehityskaarta oman kehittämishankkeen ohjaamisessa. Osaat jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa yhteisölähtöisiä menetelmiä kehittämistyöhön. Hallitset verkostotyön ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä sekä merkityksen projekti- ja yhteisötyössä. Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämishankkeen sekä arvioida kehittämishankkeita. Tunnistat kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiuksia tuoda kulttuuritoimijoita osaksi sosiaalialan arkea.

Sisältö

Sisältö:

- Projekti- ja kehittämistyön teoria, projektityön eri vaiheet ja menetelmät
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat
- Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi projektin eri vaiheissa
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisötaide ja hyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Opintojakso käynnistyy itsenäisellä työskentelyllä ja jatkuu orientaatiolla viikolla 11.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla yhteistyötä kv-toimijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän "oma toimeksianto" organisaatiolle, jossa työskentelee.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 op työmäärää (yhteensä 135 h opiskelijan työtä, josta noin 70 h osuus toteutuu pienryhmätyöskentelynä sekä toimeksiantajayhteistyössä).

Sisällön jaksotus

Opintojakson työskentely sijoittuu 2. jaksolle.

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.

Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolle on laadittu arviointikriteerit.

Hylätty (0)

TÄYDENNETTÄVÄ/HYLÄTTY, arvosana 0
Opiskelija toimii suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:

TIEDOT
• Käyttää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia yksittäisesti tai epäjohdonmukaisesti.
• Hyödyntää puutteellisesti/virheellisesti teoriatietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä yhteenvetoa. Tietoperustan käyttö ei osoita opiskeltavan asian ymmärrystä.
TAIDOT
• Toimii passiivisesti tai puutteellisesti sosiokulttuurisen innostamisen projektitehtävän sekä kulttuurihyvinvoinnin edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• Käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä epäjohdonmukaisesti ja menetelmien valinta ei kytkeydy kehittämistarpeeseen.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan kehittämistyön eri osa-alueisiin jossain määrin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TYYDYTTÄVÄ, arvosana 1 - 2
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa hyödyntää jonkin verran projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia.
• Osaa soveltaa tuetusti/puutteellisesti opintojakson tietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen projektin sekä kulttuurihyvinvoinnin hyödyntämistä tiimityössä.
• Osaa käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmiä, mutta toiminnassa on hapuilua.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan kehittämistyön eri osa-alueisiin jossain määrin.
• Osaa toimia opiskelussa tavoitteiden mukaisesti ohjattuna.

TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on kehittävää)
• Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja auttaa tavoitteen toteuttamisessa.
• Osaa toimia ammatti- ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

HYVÄ, arvosana 3 - 4
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa käyttää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia.
• Osaa hyödyntää opintojakson tietoa osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa käytännössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen projektin sekä kulttuurihyvinvointia mahdollistavan kehittämisprojektin tiimityönä.
• Osaa käyttää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen tarkoituksenmukaisia menetelmiä teoriatiedon perusteella.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan suhteessa kehittämistyön eri osa-alueisiin.
• Osoittaa opiskelussa itseohjautuvuutta.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on hyvää)
• Osaa toimia vuorovaikutuksellisesti ryhmässä tavoitteen suuntaisesti.
• Soveltaa ammatti- ja tutkimuseettisiä periaatteita kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KIITETTÄVÄ, arvosana 5
Opiskelija osaa suhteessa projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• Osaa hyödyntää projekti- ja yhteisökehittämiseen sekä verkostoihin ja systeemiseen työotteeseen liittyvää yhteiskuntatieteellistä ja erityisesti sosiaalialan teoriaa, menetelmäkirjallisuutta ja tutkimuksia asiantuntevasti.
• Osaa hyödyntää opintojaksoon liittyvää keskeistä tietoa laaja-alaisesti osana opintojakson kehittämistehtävää ja sen dokumentointia sekä kehittämistehtävän yhteenvetoa.
TAIDOT
• Osaa käytännössä suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiokulttuurisen innostamisen sekä kulttuurihyvinvointia edistävän kehittämisprojektin hallittuna tiimityönä.
• Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät teoriatiedon perusteella.
• Osaa kriittisesti arvioida ja reflektoida omaa kehittämisosaamistaan suhteessa kehittämistyön eri osa-alueisiin.
• Osoittaa opiskelussa itseohjautuvuutta ja ratkaisukeskeisyyttä.
TYÖELÄMÄVALMIUDET
• Osaa toimia verkostoissa yhteisesti sovittujen tavoitteiden edistämiseksi. (toimeksiantajalta saatu palaute kehittämistehtävästä on kiitettävää)
• Osaa toimia vuorovaikutuksellisesti ryhmässä edistäen yhteistä tavoitetta.
• Osaa soveltaa kriittisesti ammatti- ja tutkimuseettisiä periaatteita kehittämistoiminnassa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Mirka Nisula
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
  • Hanna Vienonen
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ryhmät
  • SSNS22
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Tavoitteet: Opintojakson jälkeen tunnet projektityöhön liittyvää teoriaa ja osaat hyödyntää projektin kehityskaarta oman kehittämishankkeen ohjaamisessa. Osaat jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa yhteisölähtöisiä menetelmiä kehittämistyöhön. Hallitset verkostotyön ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä sekä merkityksen projekti- ja yhteisötyössä. Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämishankkeen sekä arvioida kehittämishankkeita. Tunnistat kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiuksia tuoda kulttuuritoimijoita osaksi sosiaalialan arkea.

Sisältö

Sisältö:

- Projekti- ja kehittämistyön teoria, projektityön eri vaiheet ja menetelmät
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat
- Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi projektin eri vaiheissa
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisötaide ja hyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Opintojakso käynnistyy viikolla 38 itsenäisellä työskentelyllä ja jatkuu orietaatiolla viikolla 43.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla yhteistyötä kv-toimijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 op työmäärää (135 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakson työskentely sijoittuu 2. jaksolle.

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.

Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolle on laadittu arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Seija Ollaranta
  • Mirka Nisula
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
  • Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ryhmät
  • SSAS22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Tavoitteet: Opintojakson jälkeen tunnet projektityöhön liittyvää teoriaa ja osaat hyödyntää projektin kehityskaarta oman kehittämishankkeen ohjaamisessa. Osaat jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla. Osaat soveltaa yhteisölähtöisiä menetelmiä kehittämistyöhön. Hallitset verkostotyön ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä sekä merkityksen projekti- ja yhteisötyössä. Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämishankkeen sekä arvioida kehittämishankkeita. Tunnistat kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiuksia tuoda kulttuuritoimijoita osaksi sosiaalialan arkea.

Sisältö

Sisältö:

- Projekti- ja kehittämistyön teoria, projektityön eri vaiheet ja menetelmät
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat
- Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi projektin eri vaiheissa
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisötaide ja hyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Opintojakso käynnistyy viikolla 38 itsenäisellä työskentelyllä ja jatkuu orietaatiolla viikolla 43.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen koottu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla yhteistyötä kv-toimijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 op työmäärää (135 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakson työskentely sijoittuu 2. jaksolle.

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.

Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolle on laadittu arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen. 

2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää. 
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön. 
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.  
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista. 
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin. 
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.  

4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. 
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista. 
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin. 
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät. 
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti. 
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. 
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti. 
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla. 
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista. 
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti. 
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.