Projekti- ja yhteisökehittäminenLaajuus (7 op)
Tunnus: STS6093
Laajuus
7 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kirsi Autio
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Esitietovaatimukset
Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojen alussa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
29.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Irmeli Stenberg-Louko
- Heli Makkonen
Vastuuopettaja
Kirsi Autio
Ryhmät
-
SSAK22Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Aika ja paikka
Opintojakso käynnistyy viikolla 5 teoriaopetuksilla ja itsenäisellä työskentelyllä. Varsinainen projektityöskentely ajoittuu vk 8 ->.
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen koottu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.
Lisätietoja opiskelijoille
Ahot-näyttö ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.
Mikäli opiskelijalla on riittävästi työkokemusta hankkeen eri vaiheista (vähintään yksi vuosi) työkokemusta sosiaali-, terveys tai kuntoutusalan tai varhaiskasvatusalan projekti- tai hanketyön työntekijän työkokemusta, hän voi ahotoida opintojakson aiemmin hankitulla ammatillisella työkokemuksellaan (tapauskohtainen ja harkinnanvarainen).
- Aiempien opintojen aikana tehty harjoittelu tai työvoimapoliittisissa toimenpiteissä suoritettu työkokeilu tai harjoittelu eivät tarkoita ammatillista työkokemusta.
- Opintojakson suorittaminen näytöllä edellyttää aiemmin hankitun osaamisen peilaamista opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Projekti- ja yhteisökehittämisen opintojakson näyttö on hankeosaamisen näyttö opintojaksolla (luento etänä tai livenä) tai raportti.
- Raportoinnissa noudatat opintojakson raportointiohjeita (raporttiohje Moodlessa).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää.
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt)
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.
4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin.
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin.
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti.
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista.
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti.
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.
Esitietovaatimukset
Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
- Mirka Nisula
- Kirsi Autio
Vastuuopettaja
Katja Sorjonen
Ryhmät
-
SSNS21Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Aika ja paikka
Opintojakso käynnistyy viikolla 37 teoriaopetuksilla ja itsenäisellä työskentelyllä. Varsinainen projektityöskentely ajoittuu vk 43 ->.
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen koottu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakson keskeiset teemat ovat projektikehittäminen, yhteisökehittäminen ja verkosto-systeemitason työ. Teemoja käsitellään yhteisillä opetuskerroilla sekä itsenäisesti. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla. Projektit toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson projektitehtävät tehdään työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää.
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt)
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.
4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin.
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin.
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti.
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista.
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti.
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.
Esitietovaatimukset
Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
13.02.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Kirsi Autio
- Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja
Kirsi Autio
Ajoitusryhmät
- PR 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- PR 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- PR 3 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STSAK21Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2021
Pienryhmät
- PR 1
- PR 2
- PR 3
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Aika ja paikka
Kevät 2023
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen koottu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakson jälkeen opiskelija
• Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
• Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
• Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
• Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Opintojakson sisältö:
• Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
• Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
• Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
• Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Opintojaksolla opiskelet aluksi itsenäisesti keskeiset teemat projektikehittämisestä, yhteisölähtöisestä kehittämisestä ja verkosto- ja systeemitason työstä. Teemoja syvennetään yhteisellä työskentelyllä ja luennoilla. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla, joka toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä eri hankkeiden kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää.
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt)
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.
4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin.
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin.
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti.
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista.
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti.
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.
Esitietovaatimukset
Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
- Mirka Nisula
- Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja
Katja Sorjonen
Ajoitusryhmät
- PR1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- PR2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- PR3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STSNS20Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020
Pienryhmät
- PR1
- PR2
- PR3
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen koottu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakson jälkeen opiskelija
• Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
• Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
• Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
• Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Opintojakson sisältö:
• Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
• Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
• Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
• Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Opintojaksolla opiskelet aluksi itsenäisesti keskeiset teemat projektikehittämisestä, yhteisölähtöisestä kehittämisestä ja verkosto- ja systeemitason työstä. Teemoja syvennetään yhteisellä työskentelyllä ja luennoilla. Opintojakson sisältöjen käytäntöön soveltaminen tapahtuu pienryhmissä toteutettavan projektitehtävän avulla, joka toteutetaan työelämätoimijoille ja kehittämishankkeille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä eri hankkeiden kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi tehdä projektitehtävän organisaatiolle, jossa työskentelee.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää.
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt)
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.
4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin.
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin.
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti.
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista.
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti.
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.
Esitietovaatimukset
Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
- Mirka Nisula
- Kirsi Autio
Vastuuopettaja
Kirsi Autio
Ajoitusryhmät
- PR 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- PR 2 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- PR 3 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STSAK20Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2020
Pienryhmät
- PR 1
- PR 2
- PR 3
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
- Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
- Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
- Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
- Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
- Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
- Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Aika ja paikka
Kevät 2022
Vaihtoehtoinen kansainvälinen toteutus touko-kesäkuu 2022
Opetusmenetelmät
Opintojakson jälkeen opiskelija
• Ymmärtää yhteisötyön perusteita, menetelmiä ja arvolähtökohtia (sosiaalinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus) sekä teoriaa
• Ymmärtää projektityön teoriaa ja elinkaaren
• Osaa jäsentää ja soveltaa projekti- ja kehittämistyön menetelmiä sosiaali- ja kasvatusalalla
• Ymmärtää verkostotyön merkityksen projekti- ja yhteisötyössä
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
Opintojakson sisältö:
• Projekti- ja kehittämistyön teoriaa, näkökulmia ja menetelmiä
• Yhteisötyön erilaisia orientaatioita (yhdyskuntatyö, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisötaide)
• Alue- ja yhteisökehittäminen, verkostotyö
• Projekti- ja kehittämistyön eri rahoituskanavat, prosessin vaiheet sekä menetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä eri hankkeiden kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa opintojakso yhteistyössä saksalaisen Vechtan korkeakoulun intensiivimoduulina, jossa yhteistyökumppanina Karelia-amk ja Geneven yliopisto Italiasta. Mukana myös opiskelijoita englannista. Tämä englanninkielinen toteutus keskittyy touko-kesäkuuhun ja sisältää verkkoluentoja (3-4) sekä viikon intensiivijakson Saksassa,. Viikko sisältää sekä yhteistä opiskelua että vierailuja. Sisällöt painottuvat enemmän yhteisölähtöiseen työhön ja rakenteelliseen näkökulmaan.
Tähän englanninkieliseen osioon otetaan 5-7 opiskelijaa. Saksan vierailuun saa matka-avustusta ja asuminen on viikon aikana ilmaista.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos olet kiinnostunut kansainvälisestä toteutuksesta, kysy lisää kirsi.autio@karelia.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1
- Ymmärrät osittain teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet niukasti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Pyrit hyödyntämään kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä. Valintoja on perusteltu vähäisesti tai ei ollenkaan. Osoitat osaamisen niukasti tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön hajanaisesti.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on niukkaa tai se tulee esille vähäisesti palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut haasteellisesti. Olet osoittanut vähäisesti itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute osoittaa puutteita tai sisältää paljon kehittämistarpeita.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin on puutteellista.
- Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen.
2
- Ymmärrät pääosin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet pääosin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää joiltain osin kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän. Perustelut ovat niukkoja. Osaamisen osoittaminen tiedonkeruutehtävän reflektiossa on välttävää.
- Sovellat teoriaa niukasti käytäntöön.
- Tietämys verkostoista kehittämistyössä on puutteellista tai se tulee vain joiltain osin esille palautetuissa tehtävissä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut välttävästi. Olet pyrkinyt toimimaan itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palautteesta käy ilmi
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty osittain johdonmukaisesti, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on pääosin tehty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
- Ymmärrät melko hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä. (Q-kyselyt)
- Tunnet hyvin kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella pääosin valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa.
- Sovellat teoriaa käytäntöön pääosin johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut hyvin. Olet toiminut pääosin itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu pääosin.
- Lähteitä on käytetty riittävästi, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo on tehty.
4
- Ymmärrät hyvin teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä.
- Osaat hyödyntää kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen menetelmän sekä perustella valintasi. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa hyvin.
- Sovellat teoriaa käytäntöön johdonmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä hyvin.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet toiminut itseohjautuvasti opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on hyvää tai erinomaista.
- Reflektointi osaamisesi kehittymisestä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin toteutuu hyvin.
- Lähteitä on käytetty hyvin ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty huolellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- Ymmärrät erinomaisesti teoriaa projekti- ja yhteisökehittämisestä, verkostoista ja systeemisyydestä kehittämistyössä.
- Tunnet erinomaisesti kehittämistyöhön soveltuvat menetelmät.
- Osaat hyödyntää monipuolisesti kehittämistyöhön soveltuvia menetelmiä ja valita kehittämistarpeeseen sopivimmat menetelmät sekä perustella valintasi hyvin. Osoitat osaamisen tiedonkeruutehtävän reflektiossa erinomaisesti.
- Sovellat teoriaa käytäntöön tarkoituksenmukaisesti.
- Osoitat, että ymmärrät verkostojen merkityksen yhteisölähtöisessä kehittämistyössä erinomaisesti.
- Vuorovaikutuksesi tiimin ja toimeksiantajan, muiden osallistujien kanssa on toteutunut kiitettävästi. Olet osoittanut itseohjautuvuutta opintojaksolla.
- Hankkeen toimeksiantajan palaute on erinomaista.
- Pystyt osoittamaan reflektoimalla osaamisesi kehittymistä suhteessa opintojakson yleisiin tavoitteisiin, opiskelijan omiin oppimistavoitteisiin ja tiedonkeruutehtävässä ryhmän toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin kattavasti.
- Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty erinomaisesti.
Esitietovaatimukset
Yhteisötyön sekä Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen I ja II -opintojaksot tulee olla suoritettuna.