Ryhmätoiminta sosionomin työssäLaajuus (4 op)
Tunnus: STS6091
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Päivi Putkuri
Osaamistavoitteet
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Ahponen-Käyhkö
- Irmeli Stenberg-Louko
- Tiina Maaranen
- Päivi Putkuri
Vastuuopettaja
Päivi Putkuri
Ryhmät
-
SSAK22Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
Tavoitteet
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Tiina Maaranen
- Päivi Putkuri
Vastuuopettaja
Päivi Putkuri
Ryhmät
-
SSNS21Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Opetusmenetelmät
Opiskelija perehtyy itsenäisesti ryhmätoiminnan teoriaan ja tekee niihin liittyviä tehtäviä.
Opiskelija etsii työparin kanssa ryhmätoiminnassa käytettäviä menetelmiä ja kokoaa harjoituksia työkalupakkiin.
Opiskelijat harjoittelevat löytämiensä menetelmien/harjoitusten ohjaamista ryhmänsä opiskelijoille.
Opiskelijat tutustuvat pienryhmänä johonkin valitsemaansa ryhmätoimintaan, haastattelevat ryhmäohjaajaa ja tarkastelevat haastattelun antia oppimispäiväkirjassaan.
Opiskelija pitää koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaa, mihin hän kirjaa opintojakson tehtäviin liittyvät omat pohdinnat teoriaa hyödyntäen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla haastatellaan työelämässä toimivaa sosiaalialan tai varhaiskasvatusalan ryhmäohjaajaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaistyömäärä on 108 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tehdään oppimispäiväkirjan perusteella 1 - 5.
Opintojakson hyväksytty arvointi edellyttää, että opiskelija on ollut kokoaikaisesti läsnä harjoitusten/menetelmien ohjaustunneilla ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat seuraavat tehtävät hyväksytysti:
- osallistunut ryhmäohjaajan haastatteluun ja hyödyntää haastattelun antia oppimispäiväkirjassaan.
- etsinyt ja koonnut harjoituksia menetelmäpakkiin ja
- tehnyt kaikkiin teoriaosioihin liittyvät tehtävät ja pohtinut niitä oppimispäiväkirjassan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Oppimispäiväkirjassa on pyritty jäsentämään ryhmätoiminnan osa-alueita, mutta niiden käsittelyssä ilmenee puutteita
2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin niukasti
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan niukasti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen
5. Omaa oppimista on tarkasteltu niukasti suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin pääosion ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty teorian valossa.
2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty ja viittaukset/lähdeluettelo on pääosin tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti
5. Omaa oppimista on tarkasteltu suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin kaikki ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty selkeästi teorian valossa.
2.Teoriaa on peilattu monipuolisesti ja pohtivasti omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan monipuolisesti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti
5. Omaa oppimista on tarkasteltu monipuolisesti ja kriittisesti suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Irmeli Stenberg-Louko
- Tiina Maaranen
- Päivi Putkuri
Vastuuopettaja
Päivi Putkuri
Ryhmät
-
STSAK21Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2021
Tavoitteet
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat toteuttavat opintojakson aikana ryhmäohjaajan haastattelun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
opintojakson arviointi asteikolla 1-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Antti Raekorpi
- Tiina Maaranen
Vastuuopettaja
Tiina Maaranen
Ryhmät
-
KASK21Lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi
Tavoitteet
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Tiina Maaranen
- Päivi Putkuri
Vastuuopettaja
Päivi Putkuri
Ryhmät
-
STSNS20Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.
Opetusmenetelmät
Opiskelija perehtyy itsenäisesti ryhmätoiminnan teoriaan ja tekee niihin liittyviä tehtäviä.
Opiskelija etsii työparin kanssa ryhmätoiminnassa käytettäviä menetelmiä ja kokoaa harjoituksia työkalupakkiin.
Opiskelijat harjoittelevat löytämiensä menetelmien/harjoitusten ohjaamista ryhmänsä opiskelijoille.
Opiskelijat tutustuvat pienryhmänä johonkin valitsemaansa ryhmätoimintaan, haastattelevat ryhmäohjaajaa ja tekevät haastattelusta koonnin.
Opiskelija pitää koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaa, mihin hän kirjaa opintojakson tehtäviin liittyvät omat pohdinnat teoriaa hyödyntäen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla haastatellaan työelämässä toimivaa sosiaalialan tai varhaiskasvatusalan ryhmäohjaajaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaistyömäärä on 108 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tehdään oppimispäiväkirjan perusteella 1 - 5.
Opintojakson hyväksytty arvointi edellyttää, että opiskelija on ollut kokoaikaisesti läsnä harjoitusten/menetelmien ohjaustunneilla ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat seuraavat tehtävät hyväksytysti:
- osallistunut ryhmäohjaajan haastatteluun ja haastattelusta saadun tiedon koontiin,
- etsinyt ja koonnut harjoituksia menetelmäpakkiin ja
- tehnyt kaikkiin teoriaosioihin liittyvät tehtävät ja pohtinut niitä oppimispäiväkirjassan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Oppimispäiväkirjassa on pyritty jäsentämään ryhmätoiminnan osa-alueita, mutta niiden käsittelyssä ilmenee puutteita
2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin niukasti
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan niukasti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen
5. Omaa oppimista on tarkasteltu niukasti suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin pääosion ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty teorian valossa.
2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty ja viittaukset/lähdeluettelo on pääosin tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti
5. Omaa oppimista on tarkasteltu suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin kaikki ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty selkeästi teorian valossa.
2.Teoriaa on peilattu monipuolisesti ja pohtivasti omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan monipuolisesti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti
5. Omaa oppimista on tarkasteltu monipuolisesti ja kriittisesti suhteessa opintojakson tavoitteisiin