SkogssvenskaLaajuus (2 op)
Tunnus: MM10012
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marita Suomalainen
Osaamistavoitteet
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsimetsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla.Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Sisältö
Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Ida Käkelä
Vastuuopettaja
Ida Käkelä
Ryhmät
-
MMNS24Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2024
Tavoitteet
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsimetsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla.Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Sisältö
Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.
Aika ja paikka
Wärtsilä kampus
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali Moodle -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsi metsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä, josta 20 tuntia kontaktia, loput 34 itsenäisesti ja/tai opettajan ohjeistuksen mukaan tehtäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy .
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely).
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
- Heini Lääperi
Vastuuopettaja
Heini Lääperi
Ryhmät
-
MMNS23Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsimetsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla.Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Sisältö
Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.
Aika ja paikka
Wärtsilä kampus
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali Moodle -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsi metsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä, josta 20 tuntia kontaktia, loput 34 itsenäisesti ja/tai opettajan ohjeistuksen mukaan tehtäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy .
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely).
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
Vastuuopettaja
Marita Suomalainen
Ryhmät
-
MMNS22Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsimetsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla.Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Sisältö
Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.
Aika ja paikka
Wärtsilä kampus
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali Moodle -oppimisalustalla
Opetusmenetelmät
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat käyttää hyödyksesi ja kehittää tietämystäsimetsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla.Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastasi alasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.