Introduction to Forestry EnglishLaajuus (2 op)
Tunnus: MM10008
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marita Suomalainen
Osaamistavoitteet
Hallitset metsätalouden ammattikielen peruskäsitteet ja osaat käyttää niitä tulevaan ammattiin liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Osaat kehittää tietämystäsi metsätaloudesta englanninkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan englanninkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, small talk -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä.
Metsätalouden perussanastoa: puulajit ja niiden ominaisuudet ja käyttö sekä metsätalous Suomessa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Liisa Sandvall
Vastuuopettaja
Liisa Sandvall
Ryhmät
-
MMNS24Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2024
Tavoitteet
Hallitset metsätalouden ammattikielen peruskäsitteet ja osaat käyttää niitä tulevaan ammattiin liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Osaat kehittää tietämystäsi metsätaloudesta englanninkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan englanninkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, small talk -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä.
Metsätalouden perussanastoa: puulajit ja niiden ominaisuudet ja käyttö sekä metsätalous Suomessa.
Opetusmenetelmät
Hallitset metsätalouden ammattikielen peruskäsitteet ja osaat käyttää niitä tulevaan ammattiin liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat kehittää tietämystäsi metsätaloudesta englanninkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan englanninkielisen suullisen esityksen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5 taitotaso B2 (CEFR).
Opintojakson arviointi perustuu kirjallisiin ja suullisiin suorituksiiin opintojaksolla, tuntiaktiivisuuteen sekä mahdollisiin sanakokeisiin ja loppukokeeseen.
Hylätty (0)
Suomeksi
Kirjallinen suoritus on hylätty (0), jos
- Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
- Teksti ei ole kirjoittajan omaa vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Suullinen suoritus on hylätty, jos osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallinen viestintä
1: Kehittyvä kirjallinen viestijä (Tyydyttävä hyväksytty suoritus)
Kirjoittaminen:
- Aihetta on käsitelty itsenäisesti ja tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
- Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
- Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
- Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy
- Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
- Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Lukeminen: Ymmärtää lukemansa oman alan tekstin pääasiat. Osaa lukustrategioita ja osaa etsiä akateemista tekstejä tyydyttävästi. Löytää tekstistä pääasiat ja ymmärtää tekstin tarkoituksen sekä osaa päätellä onko teksti sopiva kyseiseen tehtävään. Osaa hyödyntää englanninkielisiä tekstejä omissa opinnoissaan tyydyttävästi.
Suullinen viestintä 1: Kehittyvä suullinen viestijä
- osaa viestiä ja selvitä useimmissa tavanomaisissa myös työelämään liittyvissä tilanteissa itsenäisesti ja hallitsee näissä tarvittavan alan perussanaston.
- pitää valmistellun ymmärrettävän esityksen itseä kiinnostavasta ammatillisesta aiheesta, vaikka puhe voi olla osittain jäsentelemätöntä ja epäloogista. Hän voi käyttää puheen tukena itse valmistelemiaan materiaaleja.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun, vaikka voi tarvita keskustelukumppaniensa tukea.
- kykenee jossain määrin mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi/ pystyy huomioimaan puhetilanteen vaatimukset.
- ääntää ymmärrettävästi, vaikka puheessa voi esiintyä haparointia, eikä puhe ole kaikilta osin täysin sujuvaa.
- käyttää kielen perusrakenteita (yksikön ja monikon erot, verbien aikamuodot, pronominit s/he/they), jotka kuitenkin voivat olla puutteellisia ja häiritä viestin perille menoa. Virheet eivät kuitenkaan häiritse sitä jatkuvasti.
viestintä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3: Hyvä kirjallinen viestijä
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Kirjoittaja osaa myös välttää liikaa toistoa, vaikka joitakin virheitä voi vielä ilmetä.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen ja lukemisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
3: Hyvä suullinen viestijä
- osaa viestiä tavanomaisissa työelämään liittyvissä tilanteissa hyvin ja hallitsee näissä tarvittavan alan sanaston.
- pitää valmistellun sujuvan ja jäsennellyn esityksen itseään kiinnostavasta ammatillisesta aiheesta. Hän saattaa välilä tarvita puheen muistitukena itse valmistelemiaan materiaaleja.
- viesti menee perille hyvin.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun ja perustelemaan oman kantansa.
- kykenee mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi ja pystyy huomioimaan puhetilanteen vaatimukset.
- ääntää sujuvasti ja hänen puhenopeutensa on normaalia. Puheen painotus ja intonaatio tukevat ymmärtämistä.
- käyttää kielen perusrakenteita vaihtelevasti. Vaikeammissa rakenteissa voi vielä olla jonkin verran virheitä.
- ottaa huomioon ei-sanallisen viestinnän keinoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Erinomainen kirjallinen viestijä
- Aiheen käsittely on monipuolista, tehokasta ja taitavaa sekä vastaa täysin tehtävänantoa.
Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
- Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
- Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla tehokkaasti ja osaa raportoida ja hyödyntää tekstiä oman tekstin tuottamisen tukena.
- Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
-Opiskelija osaa referoida toisen kirjoittajan tekstiä (tai puhujan puhetta) ja ilmaista asioita sujuvasti eri tavoin.
- Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin. Kirjoittaja välttää liikaa toistoa.
- Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
- Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.
5: Erinomainen suullinen viestijä
- osaa viestiä työelämään liittyvissä myös hieman vaativammissa tilanteissa sujuvasti ja hallitsee myös viestinnässä tarvittavan alan erityissanaston.
- osaa pitää valmistellun sujuvan ja jäsennellyn esityksen ammatillisesta aiheesta. Mahdollisen tukimateriaalin käyttö ei vie huomiota pois itse esityksestä.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun ja johtamaan puhetta sekä perustelemaan oman kantansa.
- kykenee sujuvasti mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi ja huomioi puhetilanteen vaatimukset luontevasti.
- ääntää sujuvasti ja hänen puhenopeutensa on normaalia. Puheen painotus ja intonaatio tukevat ymmärtämistä.
-kehonkieli ja muu ei-sanallinen viestintä on tehokasta ja tilanteeseen sopivaa.
- käyttää kieltä monipuolisesti, osuvasti ja vivahteikkaasti.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Liisa Sandvall
Vastuuopettaja
Liisa Sandvall
Ryhmät
-
MMNS23Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Hallitset metsätalouden ammattikielen peruskäsitteet ja osaat käyttää niitä tulevaan ammattiin liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Osaat kehittää tietämystäsi metsätaloudesta englanninkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan englanninkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, small talk -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä.
Metsätalouden perussanastoa: puulajit ja niiden ominaisuudet ja käyttö sekä metsätalous Suomessa.
Opetusmenetelmät
Hallitset metsätalouden ammattikielen peruskäsitteet ja osaat käyttää niitä tulevaan ammattiin liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat kehittää tietämystäsi metsätaloudesta englanninkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan englanninkielisen suullisen esityksen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5 taitotaso B2 (CEFR).
Opintojakson arviointi perustuu kirjallisiin ja suullisiin suorituksiiin opintojaksolla, tuntiaktiivisuuteen sekä mahdollisiin sanakokeisiin ja loppukokeeseen.
Hylätty (0)
Suomeksi
Kirjallinen suoritus on hylätty (0), jos
- Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
- Teksti ei ole kirjoittajan omaa vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Suullinen suoritus on hylätty, jos osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallinen viestintä
1: Kehittyvä kirjallinen viestijä (Tyydyttävä hyväksytty suoritus)
Kirjoittaminen:
- Aihetta on käsitelty itsenäisesti ja tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
- Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
- Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
- Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy
- Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
- Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Lukeminen: Ymmärtää lukemansa oman alan tekstin pääasiat. Osaa lukustrategioita ja osaa etsiä akateemista tekstejä tyydyttävästi. Löytää tekstistä pääasiat ja ymmärtää tekstin tarkoituksen sekä osaa päätellä onko teksti sopiva kyseiseen tehtävään. Osaa hyödyntää englanninkielisiä tekstejä omissa opinnoissaan tyydyttävästi.
Suullinen viestintä 1: Kehittyvä suullinen viestijä
- osaa viestiä ja selvitä useimmissa tavanomaisissa myös työelämään liittyvissä tilanteissa itsenäisesti ja hallitsee näissä tarvittavan alan perussanaston.
- pitää valmistellun ymmärrettävän esityksen itseä kiinnostavasta ammatillisesta aiheesta, vaikka puhe voi olla osittain jäsentelemätöntä ja epäloogista. Hän voi käyttää puheen tukena itse valmistelemiaan materiaaleja.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun, vaikka voi tarvita keskustelukumppaniensa tukea.
- kykenee jossain määrin mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi/ pystyy huomioimaan puhetilanteen vaatimukset.
- ääntää ymmärrettävästi, vaikka puheessa voi esiintyä haparointia, eikä puhe ole kaikilta osin täysin sujuvaa.
- käyttää kielen perusrakenteita (yksikön ja monikon erot, verbien aikamuodot, pronominit s/he/they), jotka kuitenkin voivat olla puutteellisia ja häiritä viestin perille menoa. Virheet eivät kuitenkaan häiritse sitä jatkuvasti.
viestintä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3: Hyvä kirjallinen viestijä
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Kirjoittaja osaa myös välttää liikaa toistoa, vaikka joitakin virheitä voi vielä ilmetä.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen ja lukemisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
3: Hyvä suullinen viestijä
- osaa viestiä tavanomaisissa työelämään liittyvissä tilanteissa hyvin ja hallitsee näissä tarvittavan alan sanaston.
- pitää valmistellun sujuvan ja jäsennellyn esityksen itseään kiinnostavasta ammatillisesta aiheesta. Hän saattaa välilä tarvita puheen muistitukena itse valmistelemiaan materiaaleja.
- viesti menee perille hyvin.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun ja perustelemaan oman kantansa.
- kykenee mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi ja pystyy huomioimaan puhetilanteen vaatimukset.
- ääntää sujuvasti ja hänen puhenopeutensa on normaalia. Puheen painotus ja intonaatio tukevat ymmärtämistä.
- käyttää kielen perusrakenteita vaihtelevasti. Vaikeammissa rakenteissa voi vielä olla jonkin verran virheitä.
- ottaa huomioon ei-sanallisen viestinnän keinoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Erinomainen kirjallinen viestijä
- Aiheen käsittely on monipuolista, tehokasta ja taitavaa sekä vastaa täysin tehtävänantoa.
Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
- Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
- Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla tehokkaasti ja osaa raportoida ja hyödyntää tekstiä oman tekstin tuottamisen tukena.
- Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
-Opiskelija osaa referoida toisen kirjoittajan tekstiä (tai puhujan puhetta) ja ilmaista asioita sujuvasti eri tavoin.
- Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin. Kirjoittaja välttää liikaa toistoa.
- Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
- Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.
5: Erinomainen suullinen viestijä
- osaa viestiä työelämään liittyvissä myös hieman vaativammissa tilanteissa sujuvasti ja hallitsee myös viestinnässä tarvittavan alan erityissanaston.
- osaa pitää valmistellun sujuvan ja jäsennellyn esityksen ammatillisesta aiheesta. Mahdollisen tukimateriaalin käyttö ei vie huomiota pois itse esityksestä.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun ja johtamaan puhetta sekä perustelemaan oman kantansa.
- kykenee sujuvasti mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi ja huomioi puhetilanteen vaatimukset luontevasti.
- ääntää sujuvasti ja hänen puhenopeutensa on normaalia. Puheen painotus ja intonaatio tukevat ymmärtämistä.
-kehonkieli ja muu ei-sanallinen viestintä on tehokasta ja tilanteeseen sopivaa.
- käyttää kieltä monipuolisesti, osuvasti ja vivahteikkaasti.
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
31.08.2022 - 30.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Liisa Sandvall
Vastuuopettaja
Liisa Sandvall
Ryhmät
-
MMNS22Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Hallitset metsätalouden ammattikielen peruskäsitteet ja osaat käyttää niitä tulevaan ammattiin liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Osaat kehittää tietämystäsi metsätaloudesta englanninkielisen kirjallisuuden avulla. Pystyt tuottamaan englanninkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, small talk -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä.
Metsätalouden perussanastoa: puulajit ja niiden ominaisuudet ja käyttö sekä metsätalous Suomessa.
Aika ja paikka
Wärtsilä -kampus, ensimmäinen vuosi
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali Moodle-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu kontaktiopetuksena Wärtsilä -kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti.
Osallistuminen lähiopetukseen ja vuorovaikutukseen muun ryhmän kanssa vaaditaan.
Yksilöllisiä palautettavia kirjallisia tehtäviä. Suullisia harjoitustehtäviä yksilöllisesti, pareittain ja pienryhmissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Ahotointi ja osaamisen näyttö ammattialakohtaisesti, sovitaan opettaja kanssa. Opiskelija ehdottaa suoritustapaa. Ks. opintojakson sisällöt. (C1 taitotaso)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yht. 54h opiskleijan työtä,
n. 20 tuntia kontaktiopetusta
(1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
opiskelusta ja itsestä kertominen
metsätalousalan perussanasto
sähköpostiviestintä
Lisätietoja opiskelijoille
Kompetenssit:
Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5 taitotaso B2 (CEFR)
Hylätty (0)
Kirjallinen suoritus on hylätty (0), jos
- Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
- Teksti ei ole kirjoittajan omaa vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Suullinen suoritus on hylätty, jos osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallinen viestintä 1: Kehittyvä viestijä
- Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
- Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
- Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
- Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy
- Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
- Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Suullinen viestintä 1: Kehittyvä viestijä
- osaa viestiä useimmissa tavanomaisissa myös työelämään liittyvissä tilanteissa ja hallitsee näissä tarvittavan alan perussanaston.
- pitää valmistellun ymmärrettävän esityksen itseä kiinnostavasta ammatillisesta aiheesta, vaikka puhe voi olla osittain jäsentelemätöntä ja epäloogista. Hän voi käyttää puheen tukena itse valmistelemiaan materiaaleja.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun, vaikka voi tarvita keskustelukumppaniensa tukea.
- kykenee jossain määrin mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi/ pystyy huomioimaan puhetilanteen vaatimukset.
- ääntää ymmärrettävästi, vaikka puheessa voi esiintyä haparointia, eikä puhe ole kaikilta osin täysin sujuvaa.
- käyttää kielen perusrakenteita (yksikön ja monikon erot, verbien aikamuodot, pronominit s/he/they), jotka kuitenkin voivat olla puutteellisia ja häiritä viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen viestintä 3: Hyvä viestijä
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
3: Hyvä suullinen viestijä
- osaa viestiä tavanomaisissa työelämään liittyvissä tilanteissa hyvin ja hallitsee näissä tarvittavan alan sanaston.
- pitää valmistellun sujuvan ja jäsennellyn esityksen itseään kiinnostavasta ammatillisesta aiheesta. Hän saattaa tarvita puheen muistitukena itse valmistelemiaan materiaaleja.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun ja perustelemaan oman kantansa.
- kykenee mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi ja pystyy huomioimaan puhetilanteen vaatimukset.
- ääntää sujuvasti ja hänen puhenopeutensa on normaalia. Puheen painotus ja intonaatio tukevat ymmärtämistä.
- käyttää kielen perusrakenteita vaihtelevasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen viestintä
Opiskelija pystyy viestimään kirjallisesti erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
5: Erinomainen viestijä
- Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
- Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
- Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
- Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
- Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
- Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
- Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.
5: Erinomainen suullinen viestijä
- osaa viestiä työelämään liittyvissä myös hieman vaativammissa tilanteissa sujuvasti ja hallitsee myös viestinnässä tarvittavan alan erityissanaston.
- osaa pitää valmistellun sujuvan ja jäsennellyn esityksen ammatillisesta aiheesta. Mahdollisen tukimateriaalin käyttö ei vie huomiota pois itse esityksestä.
- pystyy osallistumaan merkityksellisesti keskusteluun ja johtamaan puhetta sekä perustelemaan oman kantansa.
- kykenee sujuvasti mukauttamaan ilmaisuaan puhetilanteeseen sopivaksi ja huomioi puhetilanteen vaatimukset luontevasti.
- ääntää sujuvasti ja hänen puhenopeutensa on normaalia. Puheen painotus ja intonaatio tukevat ymmärtämistä.
- käyttää kieltä monipuolisesti ja vivahteikkaasti.