Siirry suoraan sisältöön

Skogssvenska för arbetslivetLaajuus (3 op)

Tunnus: MM10032

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marita Suomalainen

Osaamistavoitteet

Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Tiedät, kuinka tuottaa ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja, pystyt osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.

Sisältö

Småprat -tilanteet, puhelinkeskustelut, kokous- ja neuvottelutilanteet.
Metsäalan ammattisanastoa: metsä toimintaympäristönä, kestävä kehitys, raportointi, ruotsalainen kulttuuri.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Ida Käkelä
Vastuuopettaja

Sanna Kasurinen

Ryhmät
  • MMNS23
    Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Tiedät, kuinka tuottaa ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja, pystyt osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.

Sisältö

Småprat -tilanteet, puhelinkeskustelut, kokous- ja neuvottelutilanteet.
Metsäalan ammattisanastoa: metsä toimintaympäristönä, kestävä kehitys, raportointi, ruotsalainen kulttuuri.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2024 Wärtsilä kampus.

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Pystyt tuottamaan ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja ruotsiksi, osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan portfoliona. Mahdollisuus uusintaan tutkintosäännön mukaisesti.
Suullinen koe opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä, josta 30 tuntia kontaktiopetusta, 51 tuntia itsenäisesti tehtäviä monentyyppisiä sanastoharjoituksia. (1 op = 27 tuntia)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kielilain ruotsin kielen kirjallinen taito, tyydyttävät tiedot (2) arvosanoilla 1-3, hyvät tiedot (4) arvosanoilla 4-5.
Kielilain ruotsin kielen suullinen taito, tyydyttävät tiedot (2) arvosanoilla 1-3, hyvät tiedot (4) arvosanoilla 4-5.
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Opintojakson lopussa suullinen koe.

Hylätty (0)

Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti. 
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.  
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).   
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.   
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.   
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)  
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä.   Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.   
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa.
Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.  
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena. 
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.  
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa). 
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.   

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 18.02.2024

Ajoitus

27.02.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Suomalainen
Vastuuopettaja

Marita Suomalainen

Ryhmät
  • MMNS22
    Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Tiedät, kuinka tuottaa ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja, pystyt osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.

Sisältö

Småprat -tilanteet, puhelinkeskustelut, kokous- ja neuvottelutilanteet.
Metsäalan ammattisanastoa: metsä toimintaympäristönä, kestävä kehitys, raportointi, ruotsalainen kulttuuri.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2024 Wärtsilä kampus.

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Pystyt tuottamaan ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja ruotsiksi, osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan portfoliona. Mahdollisuus uusintaan tutkintosäännön mukaisesti.
Suullinen koe opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä, josta 30 tuntia kontaktiopetusta, 51 tuntia itsenäisesti tehtäviä monentyyppisiä sanastoharjoituksia. (1 op = 27 tuntia)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kielilain ruotsin kielen kirjallinen taito, tyydyttävät tiedot (2) arvosanoilla 1-3, hyvät tiedot (4) arvosanoilla 4-5.
Kielilain ruotsin kielen suullinen taito, tyydyttävät tiedot (2) arvosanoilla 1-3, hyvät tiedot (4) arvosanoilla 4-5.
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Opintojakson lopussa suullinen koe.

Hylätty (0)

Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti. 
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.  
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).   
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.   
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.   
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)  
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä.   Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.   
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa.
Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.  
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena. 
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.  
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa). 
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.