Palveluiden markkinointi ja -myyntityöLaajuus (6 op)
Tunnus: MM10028
Laajuus
6 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jyry Eronen
- Daniel Bågeberg
- Ollipekka Hakonen
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että osaat työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Lisäksi:
- Ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin ja laadukkaan myyntityön merkityksen liiketoiminnassa
- Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat käyttää niitä palveluiden markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa
- Tunnet palvelumarkkinoiden erityispiirteet ja asiakkaiden tarpeet
- Osaat luoda, ylläpitää ja kehittää asiakkuuksia
- Ymmärrät palvelun laadun merkityksen asiakastyytyväisyyteen
- Osaat tehdä kauppaa ja myydä palveluita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti ymmärtäen sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen merkityksen asiakaskohtaamisessa
- Osaat ohjata myyntikeskustelua asiakkaan ja edustamasi organisaation kannalta parhaaseen ratkaisuun
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen liiketoiminnassa eri kanavissa ja osaat suunnitella ja toteuttaa sisäistä ja ulkoista viestintää
Sisältö
Myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu. Lisäksi:
- Markkinaympäristö sekä palveluasiakkaiden palvelutarpeet ja ostokäyttäytyminen
- Markkinoinnin kilpailukeinot tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa
- Palvelutuotteen erityispiirteet ja laatu
- Markkinointiviestinnän muodot
- Asiakkuudenhallinta
- Myyntityö ja asiakaspalvelu
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus (MM)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Ollipekka Hakonen
- Jyry Eronen
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Ryhmät
-
MMNS23Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että osaat työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Lisäksi:
- Ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin ja laadukkaan myyntityön merkityksen liiketoiminnassa
- Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat käyttää niitä palveluiden markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa
- Tunnet palvelumarkkinoiden erityispiirteet ja asiakkaiden tarpeet
- Osaat luoda, ylläpitää ja kehittää asiakkuuksia
- Ymmärrät palvelun laadun merkityksen asiakastyytyväisyyteen
- Osaat tehdä kauppaa ja myydä palveluita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti ymmärtäen sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen merkityksen asiakaskohtaamisessa
- Osaat ohjata myyntikeskustelua asiakkaan ja edustamasi organisaation kannalta parhaaseen ratkaisuun
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen liiketoiminnassa eri kanavissa ja osaat suunnitella ja toteuttaa sisäistä ja ulkoista viestintää
Sisältö
Myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu. Lisäksi:
- Markkinaympäristö sekä palveluasiakkaiden palvelutarpeet ja ostokäyttäytyminen
- Markkinoinnin kilpailukeinot tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa
- Palvelutuotteen erityispiirteet ja laatu
- Markkinointiviestinnän muodot
- Asiakkuudenhallinta
- Myyntityö ja asiakaspalvelu
Aika ja paikka
Lähiopetus Wärtsilä-kampuksella helmikuu-huhtikuu 2025.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa kurssin Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Kurssilla opetellaan työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Keskeistä sisältöä myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu.
Kurssin luennot lähiopetuksena, myyntisimulaatiot lähiopetuksena, tentti verkkotenttinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla opetellaan välttämättömiä työelämässä tarvittavia myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojaksolla. Tenttiajankohdat tulevat lukujärjestyksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6 op = 162 h työtä.
- Luennot 24 h
- Vierailijat 6 h (3 x 2 h kertaa)
- Myyntisimulaatiot 12 h (3 x 4 h kertaa)
- Tentti 2 h (uusintatentti 2 h)
- Itsenäinen opiskelu ja oppimispäiväkirjan tekeminen noin 118 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvostellaan asteikolla 1 - 5.
Tentin painoarvo kurssin arvosanasta 2/3
Oppimispäiväkirjan painoarvo kurssin arvosanasta 1/3
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
05.02.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus (MM)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Ollipekka Hakonen
- Jyry Eronen
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Ryhmät
-
MMNS22Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että osaat työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Lisäksi:
- Ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin ja laadukkaan myyntityön merkityksen liiketoiminnassa
- Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat käyttää niitä palveluiden markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa
- Tunnet palvelumarkkinoiden erityispiirteet ja asiakkaiden tarpeet
- Osaat luoda, ylläpitää ja kehittää asiakkuuksia
- Ymmärrät palvelun laadun merkityksen asiakastyytyväisyyteen
- Osaat tehdä kauppaa ja myydä palveluita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti ymmärtäen sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen merkityksen asiakaskohtaamisessa
- Osaat ohjata myyntikeskustelua asiakkaan ja edustamasi organisaation kannalta parhaaseen ratkaisuun
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen liiketoiminnassa eri kanavissa ja osaat suunnitella ja toteuttaa sisäistä ja ulkoista viestintää
Sisältö
Myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu. Lisäksi:
- Markkinaympäristö sekä palveluasiakkaiden palvelutarpeet ja ostokäyttäytyminen
- Markkinoinnin kilpailukeinot tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa
- Palvelutuotteen erityispiirteet ja laatu
- Markkinointiviestinnän muodot
- Asiakkuudenhallinta
- Myyntityö ja asiakaspalvelu
Aika ja paikka
Lähiopetus Wärtsilä-kampuksella helmikuu-huhtikuu 2024.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa kurssin Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Kurssilla opetellaan työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Keskeistä sisältöä myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu.
Kurssin luennot lähiopetuksena, myyntisimulaatiot lähiopetuksena, tentti verkkotenttinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla opetellaan välttämättömiä työelämässä tarvittavia myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojaksolla. Tenttiajankohdat tulevat lukujärjestyksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6 op = 162 h työtä.
- Luennot 24 h
- Vierailijat 6 h (3 x 2 h kertaa)
- Myyntisimulaatiot 12 h (3 x 4 h kertaa)
- Tentti 2 h (uusintatentti 2 h)
- Itsenäinen opiskelu ja oppimispäiväkirjan tekeminen noin 118 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvostellaan asteikolla 1 - 5.
Tentin painoarvo kurssin arvosanasta 2/3
Oppimispäiväkirjan painoarvo kurssin arvosanasta 1/3