Siirry suoraan sisältöön

SkogssvenskaLaajuus (2 op)

Tunnus: BIM6024

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • roo.SV

Vastuuhenkilö

  • Marita Suomalainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Opiskelija osaa käyttää hyödykseen ja kehittää tietämystään metsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla. Opiskelija pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastaan alasta.

Sisältö

Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 60

Koulutus
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Suomalainen
Vastuuopettaja

Marita Suomalainen

Ryhmät
  • MMNS21
    Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Opiskelija osaa käyttää hyödykseen ja kehittää tietämystään metsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla. Opiskelija pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastaan alasta.

Sisältö

Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.

Aika ja paikka

Wärtsilä kampus, Moodle oppimisalusta.

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaalipaketti Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Opiskelija osaa käyttää hyödykseen ja kehittää tietämystään metsä- ja puualasta ruotsinkielisen kirjallisuuden avulla. Opiskelija pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen ja referaatin opiskelemastaan alasta.

Itsestä ja opinnoista kertominen; småprat -tilanteet, metsäalan perussanastoa, metsäalan tekstin referointi.

Pienryhmätyöskentelyä, paritöitä, itsenäistä opiskelua ja pienempiä kirjallisia harjoituksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson lopussa. Uusinnat tutkintosäännön mukaisesti tarvittaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta 22 tuntia ml. tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)

Hylätty (0)

Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.

Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.   

Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.  

 Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).   

Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy  

Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  

Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.   

Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.   

Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)  

Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä.   Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.   

Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  

Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.    

Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.

Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.  

Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.  

Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.   

Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).   

Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.