Sociala kontakter i arbetslivetLaajuus (3 op)
Tunnus: LTH6016
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- roo.SV
Vastuuhenkilö
- Merja Öhman
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja opinnoistaan ja hän osaa kommunikoida suullisissa työelämätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Hän pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan medioita ja referoida niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedon hankintaan ja hän osaa käyttää oman alansa perussanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa.
Sisältö
itsestä, työstä ja opinnoista kertominen, småprat,puhelin-, sähköposti-, asiakaspalvelu- ja opastamistilanteet, oman alan perussanasto, ruotsin kielen rakenteiden vahvistaminen, ajankohtaisten ja oman alan medioiden seuraaminen, työelämäkontaktien luominen, raportointi ja referointi.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Talotekniikan koulutus
Opettaja
- Merja Öhman
Vastuuopettaja
Merja Öhman
Ryhmät
-
ITNS21Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, talotekniikka, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja opinnoistaan ja hän osaa kommunikoida suullisissa työelämätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Hän pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan medioita ja referoida niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedon hankintaan ja hän osaa käyttää oman alansa perussanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa.
Sisältö
itsestä, työstä ja opinnoista kertominen, småprat,puhelin-, sähköposti-, asiakaspalvelu- ja opastamistilanteet, oman alan perussanasto, ruotsin kielen rakenteiden vahvistaminen, ajankohtaisten ja oman alan medioiden seuraaminen, työelämäkontaktien luominen, raportointi ja referointi.
Aika ja paikka
Wärtsilä-kampus,10.1.2022- 1.4.2022
Oppimateriaalit
Tolkki, J & Öhman M., Perspektiv Svenska för högskolestudenter. SanomaPro. 2016. Helsinki. ISBN 978-952-63-4187-3
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja opinnoistaan ja hän osaa kommunikoida suullisissa työelämätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Hän pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan medioita ja referoida niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedon hankintaan ja hän osaa käyttää oman alansa perussanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa.
Lähiopetus/opetusvideot kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys, parityö, tiimityö, toiminnallinen oppiminen, pelillisyys.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintamahdollisuutta. Uusinnat Exam-tenttiakvaariossa 31.5 mennessä.
Suullinen paritentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintamahdollisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sociala kontakter i arbetslivet verkko-opintojakson itsenäinen suorittaminen Moodle- ympäristössä. Suullinen esitys, kirjallinen ja suullinen koe pidetään opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetus 30h
ryhmätyöskentely 12h
oppimistehtävät 25h
itsenäinen tiedonhankinta 13h
arviointi ja palaute 1h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta.
1) Itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
2) Työympäristö, työtehtävät ja työssä viihtyminen
3) Työelämän suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet
Oman alan ammattiterminologia ja rakenteiden vahvistaminen on mukana jokaisessa osissa. Kirjallinen ja suullinen koe opintojakson lopussa.
Tarkempi aikataulu löytyy opintojakson Moodle-ympäristöstä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson.
Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen verkko-opiskelun, se edellyttää häneltä hyvää lähtötasoa, ajanhallintataitoja ja kurinalaisuutta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsin taitotasokuvaukset ammattikorkekoululle, kirjallinen koe ja kirjalliset oppimistehtävät 50%, suulliset esitykset ja suullinen koe 50%, itsearviointi ja vertaisarviointi. Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisiin.
Hylätty (0)
Hylätty Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.