Termodynamiikka ja virtausmekaniikkaLaajuus (4 op)
Tunnus: IR10024
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Miska Piirainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää aihepiiriin kuuluvia yleisiä lainalaisuuksia yksinkertaisten ongelmien matemaattiseen ratkaisemiseen
- osaa käyttää opittuja lainalaisuuksia yksinkertaisien laboratoriomittausten suunnitteluun ja osaa toteuttaa kyseiset mittaukset sekä niihin liittyvät laskut ja tulosten analysoinnin.
Sisältö
Lämpöopin perusteet: asteikot, lämpölaajeneminen. Lämpöenergia, lämpökapasiteetti, latentti lämpö. Lämmön siirtyminen: Johtuminen, konvektio, säteily. Fluidien statiikkaa: paine, hydrostaattinen paine, noste. Virtausoppia: tilavuusvirta ja bernoullin yhtälö. Kitkalliset virtaukset ja painehäviö. Kostea ilma, mollier. Laboratorioharjoituksia.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Rakennustekniikka (IR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Miska Piirainen
Vastuuopettaja
Miska Piirainen
Ryhmät
-
IRNS24Insinööri (AMK), Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennustekniikka, päivä, syksy, 2024
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää aihepiiriin kuuluvia yleisiä lainalaisuuksia yksinkertaisten ongelmien matemaattiseen ratkaisemiseen
- osaa käyttää opittuja lainalaisuuksia yksinkertaisien laboratoriomittausten suunnitteluun ja osaa toteuttaa kyseiset mittaukset sekä niihin liittyvät laskut ja tulosten analysoinnin.
Sisältö
Lämpöopin perusteet: asteikot, lämpölaajeneminen. Lämpöenergia, lämpökapasiteetti, latentti lämpö. Lämmön siirtyminen: Johtuminen, konvektio, säteily. Fluidien statiikkaa: paine, hydrostaattinen paine, noste. Virtausoppia: tilavuusvirta ja bernoullin yhtälö. Kitkalliset virtaukset ja painehäviö. Kostea ilma, mollier. Laboratorioharjoituksia.
Oppimateriaalit
Suvanto, K: Tekniikan fysiikka 1 (Edita), ISBN 9789513738426
Materiaalit ja linkit kurssin moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoa on mahdollisuus uusia kaksi kertaa EXAM-tenttijärjestelmässä vuoden 2025 aikana. Koe sovittava erikseen opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (luennot ja harjoitukset) 30 h, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 57 h, laboratoriot ja raportti 15 h, kokeet 6 h. Yhteensä 108 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välikokeet ja/tai lopputentti
Arvioitavat harjoitteet
Laboratorioharjoitukset (läsnäolo + raportit), arviointi Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijalta puuttuu suorituksia tai hänen suorituksensa eivät täytä tyydyttävän tason kriteerejä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan (1-2) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä matemaattisia käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän arvosanan (3-4) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän arvosanan (5) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa mallintaa ja ratkaista fysikaalisia ongelmia matemaattisin keinoin. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan itsenäisesti uusissa tehtävissä ja tilanteissa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita fysikaalisten suureiden määrittämiseksi laboratorio-olosuhteissa ja toimia aktiivisena työryhmän jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Rakennustekniikka (IR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Miska Piirainen
Vastuuopettaja
Miska Piirainen
Ryhmät
-
IRNS23Insinööri (AMK), Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennustekniikka, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää aihepiiriin kuuluvia yleisiä lainalaisuuksia yksinkertaisten ongelmien matemaattiseen ratkaisemiseen
- osaa käyttää opittuja lainalaisuuksia yksinkertaisien laboratoriomittausten suunnitteluun ja osaa toteuttaa kyseiset mittaukset sekä niihin liittyvät laskut ja tulosten analysoinnin.
Sisältö
Lämpöopin perusteet: asteikot, lämpölaajeneminen. Lämpöenergia, lämpökapasiteetti, latentti lämpö. Lämmön siirtyminen: Johtuminen, konvektio, säteily. Fluidien statiikkaa: paine, hydrostaattinen paine, noste. Virtausoppia: tilavuusvirta ja bernoullin yhtälö. Kitkalliset virtaukset ja painehäviö. Kostea ilma, mollier. Laboratorioharjoituksia.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Rakennustekniikka (IR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Johanna Luostarinen
Vastuuopettaja
Miska Piirainen
Ryhmät
-
IRNS22Insinööri (AMK), Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennustekniikka, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää aihepiiriin kuuluvia yleisiä lainalaisuuksia yksinkertaisten ongelmien matemaattiseen ratkaisemiseen
- osaa käyttää opittuja lainalaisuuksia yksinkertaisien laboratoriomittausten suunnitteluun ja osaa toteuttaa kyseiset mittaukset sekä niihin liittyvät laskut ja tulosten analysoinnin.
Sisältö
Lämpöopin perusteet: asteikot, lämpölaajeneminen. Lämpöenergia, lämpökapasiteetti, latentti lämpö. Lämmön siirtyminen: Johtuminen, konvektio, säteily. Fluidien statiikkaa: paine, hydrostaattinen paine, noste. Virtausoppia: tilavuusvirta ja bernoullin yhtälö. Kitkalliset virtaukset ja painehäviö. Kostea ilma, mollier. Laboratorioharjoituksia.
Oppimateriaalit
Suvanto, K: Tekniikan fysiikka 1 (Edita), ISBN 9789513738426
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoa on mahdollisuus uusia kaksi kertaa EXAM-tenttijärjestelmässä 15.5. - 18.8..2023 välisenä aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (luennot ja harjoitukset) 30 h, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 57 h, laboratoriot ja raportti 15 h, kokeet 6 h. Yhteensä 108 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välikokeet ja/tai lopputentti
Arvioitavat harjoitteet
Laboratorioharjoitukset (läsnäolo + raportit), arviointi Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijalta puuttuu suorituksia tai hänen suorituksensa eivät täytä tyydyttävän tason kriteerejä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan (1-2) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä matemaattisia käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän arvosanan (3-4) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän arvosanan (5) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa mallintaa ja ratkaista fysikaalisia ongelmia matemaattisin keinoin. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan itsenäisesti uusissa tehtävissä ja tilanteissa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita fysikaalisten suureiden määrittämiseksi laboratorio-olosuhteissa ja toimia aktiivisena työryhmän jäsenenä.