Professional Communication in EnglishLaajuus (3 op)
Tunnus: IK10031
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Johanna Nieminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa argumentoida ja perustella mielipiteitään ja keskustella insinöörin työtehtävissä
- osaa kuvailla ja esitellä konetekniikan prosesseja englanniksi
- osaa raportoida työstään ja tutkimuksistaan englanniksi
- osaa kuvailla trendejä ja graafisia esityksiä
- osaa toimia liikeviestinnässä ja asiakaspalvelussa englanniksi
- osaa toimia oman ammattialan messuilla englanniksi
- osaa toimia konetekniikan projekteissa englannin kielellä (esim raportointi ja mahd. kokoukset).
- osaa toimia englannin kielellä teknisen suunnitteluprosessin eri vaiheissa suullisesti ja kirjallisesti
- osaa raportoida työstään englanniksi
- osaa viestiä englanninkielisissä kokouksissa
Sisältö
- Muodollisen kielen piirteet oaman alan viestinnässä englanniksi
- Akateemisen kielen piirteet englannissa ja tekniikan tekstit
- Prosessikuvaukset
- Suulliset esitykset ja messutilanteet
- Tilastojen ja visuaalisten materiaalien kuvailu englanniksi
- Liikeviestintä
- Kokousviestintä
- Raportointi suullisesti ja kirjallisesti
- Vakuuttava kieli tekniikan alalla
- Asiakaspalvelu työelämän kirjallisisssa ja suullisissa tilanteissa
- Projektiviestintä
Lisätiedot
Taitotaso B2 (CEFR)
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 09.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Johanna Nieminen
Vastuuopettaja
Johanna Nieminen
Ryhmät
-
IKNS22Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa argumentoida ja perustella mielipiteitään ja keskustella insinöörin työtehtävissä
- osaa kuvailla ja esitellä konetekniikan prosesseja englanniksi
- osaa raportoida työstään ja tutkimuksistaan englanniksi
- osaa kuvailla trendejä ja graafisia esityksiä
- osaa toimia liikeviestinnässä ja asiakaspalvelussa englanniksi
- osaa toimia oman ammattialan messuilla englanniksi
- osaa toimia konetekniikan projekteissa englannin kielellä (esim raportointi ja mahd. kokoukset).
- osaa toimia englannin kielellä teknisen suunnitteluprosessin eri vaiheissa suullisesti ja kirjallisesti
- osaa raportoida työstään englanniksi
- osaa viestiä englanninkielisissä kokouksissa
Sisältö
- Muodollisen kielen piirteet oaman alan viestinnässä englanniksi
- Akateemisen kielen piirteet englannissa ja tekniikan tekstit
- Prosessikuvaukset
- Suulliset esitykset ja messutilanteet
- Tilastojen ja visuaalisten materiaalien kuvailu englanniksi
- Liikeviestintä
- Kokousviestintä
- Raportointi suullisesti ja kirjallisesti
- Vakuuttava kieli tekniikan alalla
- Asiakaspalvelu työelämän kirjallisisssa ja suullisissa tilanteissa
- Projektiviestintä
Aika ja paikka
Wärtsilä
Oppimateriaalit
Moodle
Opetusmenetelmät
Opiskelija syventää ammattienglannin taitojaan. Hän hallitsee opintojakson suoritettuaan seuraavat:
Insinöörin ammattiviestinnän pääaiheet englannin kielessä, projektiviestintä, tiimiviestintä ja raportointitaidot suullisesti ja kirjallisesti, kokoukset ja argumentointi, tekninen prosessikuvaus (vrt. ohjeet), taulukoiden ja graafien kuvaus, tieteellisen ja teknisen englannin lukeminen ja tekstin arvioimis- ja tiivistämistaidot. Akateemisen englannin perustaidot. Muodollinen ja akateeminen kieli. Yritysviestintä kuten messutilanteet, palaverit ja kokoukset, asiakaspalvelu ja yrityksestä/työpaikasta kertominen, suullinen esitys ja viestinnän tukeminen
nonverbaalien keinojen avulla. Oman alan tekstit.
Suullinnen ja kirjallinen tentti/näyttö opintojakson aiheista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahd. sanastotestejä opintojakson aikana Moodlessa.
Suullinen ja kirjallinen näyttö harjoitustöiden ja osallistumisen perusteella. Mahdollinen lopputentti opintojakson lopussa, jolloin myös
kaksi uusintakertaa, tai suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt opintojakson aikana. Tentistä sovitaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT sovitaan opettajan kanssa. Opiskelija ehdottaa ahotointitapaa. Taitotaso vähintään B2 suullisessa ja kirjallisessa tuottamisessa. Aiemmin hankittu osaaminen ja sen alakohtaisuus tulee osoittaa ja todistaa. (alakohtaisuus: oman tekniikan alan ammattikieli)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 28-30 itsenäinen työ 36h, harjoitustyöt ja palaute 14h. Yht.
80h työtä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5, suullinen ja kirjallinen viestintä ja aiheiden ymmärtäminen.
Harjoitustyöt, aktiivinen osallistuminen lähiopetuksessa ja moodlessa, suullinen ja kirjallinen tentti/näyttö
Arviointiasteikko: 0-5, Eurooppalaisen taitotasoasteikon (CEFR) tasolla B2 (ylempi keskitaso, itsenäinen kielenkäyttäjä), sovellettuna ammattikorkeakoulun ammattillisen kieltenopetuksen vaatimuksiin.
1 = hyväksytty; 0 = hylätty
Edeltävät opinnot; English for Mechanical Engineering 3op
Arvosanakuvaukset:
Kirjoittaminen, englanti (B2):
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.
Puhuminen, englanti (B2):
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskelijan välittämä viesti ei mene perille. Tekstiä tai puhetta on erittäin vaikeaa tai mahdotonta seurata.
Opintojakson arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa.
Hylätty (0)
0
Opiskelija ei saavuta arvosana 1:n vaatimuksia.
0 = Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskelijan välittämä viesti ei mene perille. Tekstiä tai puhetta on erittäin vaikeaa tai mahdotonta seurata (Riittämätön taitotaso).
Lisätiedot
Taitotaso B2 (CEFR)