Siirry suoraan sisältöön

TuotekehitystoimintaLaajuus (4 op)

Tunnus: IK10041

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jarno Mertanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saa kuvan yrityksen tuotekehitystoiminnasta. Opiskelija tietää miten teollisia oikeuksia voidaan hyödyntää. Opiskelija tietää millaisia tuotekehitysprosesseja on olemassa. Opiskelija osaa toimia tuotekehitysprosessissa projektiryhmän jäsenenä. Opiskelija osaa laatia tuotekehitykseen liittyvän yksinkertaisen laatusuunnitelman. Opiskelija tunnistaa ja osaa käsitellä tuotekehitystoimintaan liittyviä riskejä. Opiskelija tietää miten pitäisi huomioida ympäristöasioita tuotekehitystyössä.

Sisältö

- Teolliset oikeudet, patentit, työsuhdekeksintö
- Tuotekehitys prosessina
- Tuotekehitys ja laatu
- Tuotekehitys ja tutkimustoiminta
- Tuotekehityksen riskien hallinta ja tuotteen riskit
- Tuotekehitykseen liittyvät ympäristöasiat
- Tuotekehitys ja muotoilun huomioiminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus / Konetekniikka (IK)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Jarno Mertanen
Vastuuopettaja

Jarno Mertanen

Ryhmät
  • IKNS22
    Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saa kuvan yrityksen tuotekehitystoiminnasta. Opiskelija tietää miten teollisia oikeuksia voidaan hyödyntää. Opiskelija tietää millaisia tuotekehitysprosesseja on olemassa. Opiskelija osaa toimia tuotekehitysprosessissa projektiryhmän jäsenenä. Opiskelija osaa laatia tuotekehitykseen liittyvän yksinkertaisen laatusuunnitelman. Opiskelija tunnistaa ja osaa käsitellä tuotekehitystoimintaan liittyviä riskejä. Opiskelija tietää miten pitäisi huomioida ympäristöasioita tuotekehitystyössä.

Sisältö

- Teolliset oikeudet, patentit, työsuhdekeksintö
- Tuotekehitys prosessina
- Tuotekehitys ja laatu
- Tuotekehitys ja tutkimustoiminta
- Tuotekehityksen riskien hallinta ja tuotteen riskit
- Tuotekehitykseen liittyvät ympäristöasiat
- Tuotekehitys ja muotoilun huomioiminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on moodlessa ja oppituntien aikana jaettua tai osoitettua muuta opiskelumateriaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saa kuvan yrityksen tuotekehitystoiminnasta. Opiskelija tietää miten teollisia oikeuksia voidaan hyödyntää. Opiskelija tietää millaisia tuotekehitysprosesseja on olemassa. Opiskelija osaa toimia tuotekehitysprosessissa projektiryhmän jäsenenä. Opiskelija osaa laatia tuotekehitykseen liittyvän yksinkertaisen laatusuunnitelman. Opiskelija tunnistaa ja osaa käsitellä tuotekehitystoimintaan liittyviä riskejä. Opiskelija tietää miten pitäisi huomioida ympäristöasioita tuotekehitystyössä.
- Teolliset oikeudet, patentit, työsuhdekeksintö
- Tuotekehitys prosessina
- Tuotekehitys ja laatu
- Tuotekehitys ja tutkimustoiminta
- Tuotekehityksen riskien hallinta ja tuotteen riskit
- Tuotekehitykseen liittyvät ympäristöasiat
- Tuotekehitys ja muotoilun huomioiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työkuorma vastaa 104 tunnin työkuormaa, josta luentoja on 40 oppituntia ja loput tehtävien tekoa ja tenttiin valmistautumista. PRH:n verkkosivut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on numero arviointi 0-5. Arvosana perustuu tehtävistä ja tenteistä kerättyjen pisteiden yhteismäärään
n. yli 50% pisteistä vastaa arvosanaa 1
n. alle 60% pisteistä vastaa arvosanaa 2
n. alle 70% pisteistä vastaa arvosanaa 3
n. alle 80% pisteistä vastaa arvosanaa 4
n. 90% tai pisteistä vastaa arvosanaa 5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.