YmpäristöviestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: BIY6035
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Juha Suomalainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä sekä käyttää neuvottelutaitoa vaikuttamiseen. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.
Sisältö
Ympäristöraportit, lehtiartikkeleiden ja kurssijulkaisun laatiminen.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
IENS21Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä sekä käyttää neuvottelutaitoa vaikuttamiseen. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.
Sisältö
Ympäristöraportit, lehtiartikkeleiden ja kurssijulkaisun laatiminen.
Aika ja paikka
Wärtsilätalo 1.9. - 31.12.
Oppimateriaalit
Huovila, T. 2010. Visuaalista viestisi. Helsinki: Infor.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä. Hän osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.
Sisältö
Luennot, harjoitustehtävät, esitykset ja pienlehden laatiminen parityönä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahotointi tai hyväksiluku.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopiskelu 50 t, harjoitustehtävät 10 t, itsenäinen työskentely 15 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä ja -työtilaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus 30 %, harjoitustehtävät 30 % ja pienlehden lehtijuttu ja taitto 40 %.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisen taso on vaatimattomalla tai heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenenä satunnaisesti ja osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan ja noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Opiskelija jättää tehtävänsä yleensä tekemättä. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja tuntiharjoituksiin satunnaisesti tai passiivisesti, ja poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä. Opiskelija osaa kirjoittaa lehtijuttuja ja pitää esityksiä ja taittaa lehteä. Opiskelija noudattaa huolimattomasti aikatauluja ja toimii tehtävien laatimisessa eniemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan osaaminen hyvällä tasolla. Opiskelija toimii harjoitustehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa hyvälaatuisia tekstejä ja esityksiä ja osaa taittaa lehteä. Hän osallistuu säännöllisesti kontaktiopetukseen, noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 60 % tai enemmän.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla. Opiskelija toimii harjoitustehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti, vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa laadukkaita tekstejä ja esityksiä sekä osaa taittaa lehteä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät huolellisesti ja ajallaan. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 80 % tai enemmän.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
BIYNS20Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä sekä käyttää neuvottelutaitoa vaikuttamiseen. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.
Sisältö
Ympäristöraportit, lehtiartikkeleiden ja kurssijulkaisun laatiminen.
Aika ja paikka
Wärtsilätalo 1.9. - 31.12.
Oppimateriaalit
Huovila, T. 2010. Visuaalista viestisi. Helsinki: Infor.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä. Hän osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestintäkulttuurin merkityksen sosiaalisille kontakteille sekä yhteisöjen ja yritysten ulkoiselle ja sisäiselle viestinnälle. Opiskelija ymmärtää visuaalisen aineksen, typografian ja tekstilajien merkityksen vaikuttamisessa ja julkaisutoiminnan merkittäväksi vaikutuskeinoksi ja tiedotusväyläksi.
Luennot, harjoitustehtävät, esitykset ja pienlehden laatiminen parityönä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahotointi tai hyväksiluku.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopiskelu 60 t, harjoitustehtävät 10 t, itsenäinen työskentely 15 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä ja -työtilaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus 30 %, harjoitustehtävät 30 % ja pienlehden lehtijuttu ja taitto 40 %.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisen taso on vaatimattomalla tai heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenenä satunnaisesti ja osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan ja noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Opiskelija jättää tehtävänsä yleensä tekemättä. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja tuntiharjoituksiin satunnaisesti tai passiivisesti, ja poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä. Opiskelija osaa kirjoittaa lehtijuttuja ja pitää esityksiä ja taittaa lehteä. Opiskelija noudattaa huolimattomasti aikatauluja ja toimii tehtävien laatimisessa eniemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan osaaminen hyvällä tasolla. Opiskelija toimii harjoitustehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa hyvälaatuisia tekstejä ja esityksiä ja osaa taittaa lehteä. Hän osallistuu säännöllisesti kontaktiopetukseen, noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 60 % tai enemmän.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla. Opiskelija toimii harjoitustehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti, vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa laadukkaita tekstejä ja esityksiä sekä osaa taittaa lehteä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät huolellisesti ja ajallaan. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 80 % tai enemmän.