Siirry suoraan sisältöön

MiljösvenskaLaajuus (2 op)

Tunnus: BIY6014

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • roo.SV

Vastuuhenkilö

  • Marita Suomalainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Hän kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Hän osaa tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hän pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.

Sisältö

Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, småprat -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä, oman alan työympäristö, ympäristötekniikan perussanastoa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Marita Suomalainen
Vastuuopettaja

Marita Suomalainen

Ryhmät
  • IENS21
    Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Hän kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Hän osaa tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hän pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.

Sisältö

Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, småprat -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä, oman alan työympäristö, ympäristötekniikan perussanastoa.

Aika ja paikka

Moodle-oppimisalusta ja Wärtsilä kampus

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Hän kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Hän osaa tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hän pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa. Uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op= 53 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta 22 tuntia, ml. tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu taitotasokuvausten mukaiseen arviointiin. 1-5.

Arviointiin kuuluvat kurssilla tehtävät arvioitavat oppimistehtävät, läsnäolo (verkko)luennoilla 80% ja aktiivinen osallistuminen (verkko)työskentelyyn (keskustelupalstat).

Hylätty (0)

Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.

Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.   

Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.  

 Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).   

Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy  

Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  

Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).   

  

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.   

Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.   

Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)  

Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä.   Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.   

Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  

Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.    

Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.

Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.  

Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.  

Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.   

Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).   

Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.