MiljösvenskaLaajuus (2 op)
Tunnus: BIY6014
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- roo.SV
Vastuuhenkilö
- Marita Suomalainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Hän kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Hän osaa tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hän pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, småprat -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä, oman alan työympäristö, ympäristötekniikan perussanastoa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
Vastuuopettaja
Marita Suomalainen
Ryhmät
-
IENS21Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Hän kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Hän osaa tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hän pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, småprat -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä, oman alan työympäristö, ympäristötekniikan perussanastoa.
Aika ja paikka
Moodle-oppimisalusta ja Wärtsilä kampus
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Hän kykenee keskustelemaan opiskelemastaan alasta ruotsiksi. Hän osaa tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hän pystyy tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa. Uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op= 53 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta 22 tuntia, ml. tentti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu taitotasokuvausten mukaiseen arviointiin. 1-5.
Arviointiin kuuluvat kurssilla tehtävät arvioitavat oppimistehtävät, läsnäolo (verkko)luennoilla 80% ja aktiivinen osallistuminen (verkko)työskentelyyn (keskustelupalstat).
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.