LeanLaajuus (5 op)
Tunnus: LTD7025
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jyri Roihuvuo
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää Lean Six Sigman toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa tunnistaa omassa ympäristössään työprosessien tai toimintatapojen parantamismahdollisuuksia.
Opiskelija osaa toteuttaa tavoitteellisen Six Sigma -projektin.
Projektin aikana opiskelija ratkoo käytännön ongelmia Lean Six Sigma työkalujen avulla.
Opiskelija osaa käyttää Minitab-ohjelmaa mittausdatan analysointiin.
Sisältö
Kehittäminen PDCA-syklissä, ongelmanratkaisu DMAIC-menetelmällä.
Lean- ja SixSigma periaatteet ja työkalujen käyttö kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa.
Opintojakson sisältö koostuu standardin SFS13053 mukaisesta sisällöstä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 85
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Jari Uimonen
- Jani Kangas
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ryhmät
-
DTNS21Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija tietää Lean Six Sigman toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa tunnistaa omassa ympäristössään työprosessien tai toimintatapojen parantamismahdollisuuksia.
Opiskelija osaa toteuttaa tavoitteellisen Six Sigma -projektin.
Projektin aikana opiskelija ratkoo käytännön ongelmia Lean Six Sigma työkalujen avulla.
Opiskelija osaa käyttää Minitab-ohjelmaa mittausdatan analysointiin.
Sisältö
Kehittäminen PDCA-syklissä, ongelmanratkaisu DMAIC-menetelmällä.
Lean- ja SixSigma periaatteet ja työkalujen käyttö kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa.
Opintojakson sisältö koostuu standardin SFS13053 mukaisesta sisällöstä.
Aika ja paikka
Opetus 2.9.2024-13.12.2024
Oppimateriaalit
Kaikki oppimateriaali jaetaan Moodle-opppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Viikoittaiset virtuaaliset oppitunnit, jotka tallennetaan. Läsnäolo on-line on suotavaa, mutta ei pakollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämisprojektin aiheeksi suositellaan valittavaksi todellinen työelämän kehittämiskohde.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppitunnit 50 h, kehittämisprojekti 50 h, muut oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 35 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämisprojekti kannattaa käynnistää riittävän ajoissa ja edistää sitä opetuksen tahdissa, kussakin DMAIC-syklin vaiheessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tärkeimpänä arviointikohteena on henkilökohtainen kehittämisprojekti, joka arvioidaan asteikolla 1-5. Sen lisäksi on suoritettava 5 verkkotenttiä ja 6 Minitab-tehtävää hyväksytysti.
Hylätty (0)
Kehittämisprojektilla ei saavuteta hyötyä, tai hyödyllisyydestä ei ole tietoa.
Kehittämisprojektin valinnassa tai toteutuksessa ei ole lainkaan otettu huomioon asiakkaita.
Kehittäminen on tapahtunut kaoottisesti.
Juurisyytä ja ratkaisua ei ole löytynyt
Kehittämisprojektin eri vaiheissa ei ole käytetty Leanin ja Six Sigman menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kehittämisprojektilla on ilmeisesti hyödyllisiä vaikutuksia.
Mittaukset tai arviot hyötyjen suuruudesta ovat epämääräisiä tai epäuskottavia.
”Asiakkaan ääni” on mukana, mutta peittynyt prosessin tai organisaation vaatimusten alle.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
Oletettu juurisyy ja ainakin yksi ratkaisu on löytynyt.
Menetelmiä on käytetty yksipuolisesti tai puutteellisesti.
Kehittämisprojektissa ei ole käytetty tilastollista analyysiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kehittämisprojektilla on yhteys organisaation liiketoimintaan ja sen vaikutuksia on mitattu tai arvioitu.
”Asiakkaan ääni” on mukana projektin valinnassa ja toteutuksessa.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
On löydetty useita mahdollisia juurisyitä ja ratkaisuja.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä. Menetelmiä on käytetty oikein.
Kehittämisprojektissa on käytetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kehittämisprojektia valittaessa on arvioitu sen liiketoiminnallista hyötyä.
Projektille on asetettu selkeät tavoitteet.
Projektin tuloksellisuus on mitattu ja todennettu.
Kehittämisprojektin valinnassa ja toteutuksessa on otettu ensisijaisesti huomioon asiakkaan vaatimukset, odotukset ja toiveet.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
Sen eri vaiheissa on järjestelmällisesti etsitty ja löydetty juurisyitä ongelmiin ja parhaita ratkaisuja niihin.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä.
Menetelmiä on käytetty oikein ja oivaltavasti.
Kehittämisprojektissa on hyödynnetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Jari Uimonen
- Jani Kangas
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ryhmät
-
LTDNS20Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija tietää Lean Six Sigman toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa tunnistaa omassa ympäristössään työprosessien tai toimintatapojen parantamismahdollisuuksia.
Opiskelija osaa toteuttaa tavoitteellisen Six Sigma -projektin.
Projektin aikana opiskelija ratkoo käytännön ongelmia Lean Six Sigma työkalujen avulla.
Opiskelija osaa käyttää Minitab-ohjelmaa mittausdatan analysointiin.
Sisältö
Kehittäminen PDCA-syklissä, ongelmanratkaisu DMAIC-menetelmällä.
Lean- ja SixSigma periaatteet ja työkalujen käyttö kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa.
Opintojakson sisältö koostuu standardin SFS13053 mukaisesta sisällöstä.
Aika ja paikka
Opetus 5.9.2022-16.12.2022
Oppimateriaalit
Kaikki oppimateriaali jaetaan Moodle-opppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Viikoittaiset virtuaaliset oppitunnit, jotka tallennetaan. Läsnäolo on-line on suotavaa, mutta ei pakollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämisprojektin aiheeksi suositellaan valittavaksi todellinen työelämän kehittämiskohde.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppitunnit 50 h, kehittämisprojekti 50 h, muut oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 35 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämisprojekti kannattaa käynnistää riittävän ajoissa ja edistää sitä opetuksen tahdissa, kussakin DMAIC-syklin vaiheessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tärkeimpänä arviointikohteena on henkilökohtainen kehittämisprojekti, joka arvioidaan asteikolla 1-5. Sen lisäksi on suoritettava 5 verkkotenttiä ja 6 Minitab-tehtävää hyväksytysti.
Hylätty (0)
Kehittämisprojektilla ei saavuteta hyötyä, tai hyödyllisyydestä ei ole tietoa.
Kehittämisprojektin valinnassa tai toteutuksessa ei ole lainkaan otettu huomioon asiakkaita.
Kehittäminen on tapahtunut kaoottisesti.
Juurisyytä ja ratkaisua ei ole löytynyt
Kehittämisprojektin eri vaiheissa ei ole käytetty Leanin ja Six Sigman menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kehittämisprojektilla on ilmeisesti hyödyllisiä vaikutuksia.
Mittaukset tai arviot hyötyjen suuruudesta ovat epämääräisiä tai epäuskottavia.
”Asiakkaan ääni” on mukana, mutta peittynyt prosessin tai organisaation vaatimusten alle.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
Oletettu juurisyy ja ainakin yksi ratkaisu on löytynyt.
Menetelmiä on käytetty yksipuolisesti tai puutteellisesti.
Kehittämisprojektissa ei ole käytetty tilastollista analyysiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kehittämisprojektilla on yhteys organisaation liiketoimintaan ja sen vaikutuksia on mitattu tai arvioitu.
”Asiakkaan ääni” on mukana projektin valinnassa ja toteutuksessa.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
On löydetty useita mahdollisia juurisyitä ja ratkaisuja.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä. Menetelmiä on käytetty oikein.
Kehittämisprojektissa on käytetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kehittämisprojektia valittaessa on arvioitu sen liiketoiminnallista hyötyä.
Projektille on asetettu selkeät tavoitteet.
Projektin tuloksellisuus on mitattu ja todennettu.
Kehittämisprojektin valinnassa ja toteutuksessa on otettu ensisijaisesti huomioon asiakkaan vaatimukset, odotukset ja toiveet.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
Sen eri vaiheissa on järjestelmällisesti etsitty ja löydetty juurisyitä ongelmiin ja parhaita ratkaisuja niihin.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä.
Menetelmiä on käytetty oikein ja oivaltavasti.
Kehittämisprojektissa on hyödynnetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Jari Uimonen
- Jani Kangas
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ryhmät
-
LTDNS19Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2019
Tavoitteet
Opiskelija tietää Lean Six Sigman toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa tunnistaa omassa ympäristössään työprosessien tai toimintatapojen parantamismahdollisuuksia.
Opiskelija osaa toteuttaa tavoitteellisen Six Sigma -projektin.
Projektin aikana opiskelija ratkoo käytännön ongelmia Lean Six Sigma työkalujen avulla.
Opiskelija osaa käyttää Minitab-ohjelmaa mittausdatan analysointiin.
Sisältö
Kehittäminen PDCA-syklissä, ongelmanratkaisu DMAIC-menetelmällä.
Lean- ja SixSigma periaatteet ja työkalujen käyttö kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa.
Opintojakson sisältö koostuu standardin SFS13053 mukaisesta sisällöstä.
Aika ja paikka
Opetus 5.9.2022-16.12.2022
Oppimateriaalit
Kaikki oppimateriaali jaetaan Moodle-opppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Viikoittaiset virtuaaliset oppitunnit, jotka tallennetaan. Läsnäolo on-line on suotavaa, mutta ei pakollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämisprojektin aiheeksi suositellaan valittavaksi todellinen työelämän kehittämiskohde.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppitunnit 50 h, kehittämisprojekti 50 h, muut oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 35 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämisprojekti kannattaa käynnistää riittävän ajoissa ja edistää sitä opetuksen tahdissa, kussakin DMAIC-syklin vaiheessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tärkeimpänä arviointikohteena on henkilökohtainen kehittämisprojekti, joka arvioidaan asteikolla 1-5. Sen lisäksi on suoritettava 5 verkkotenttiä ja 6 Minitab-tehtävää hyväksytysti.
Hylätty (0)
Kehittämisprojektilla ei saavuteta hyötyä, tai hyödyllisyydestä ei ole tietoa.
Kehittämisprojektin valinnassa tai toteutuksessa ei ole lainkaan otettu huomioon asiakkaita.
Kehittäminen on tapahtunut kaoottisesti.
Juurisyytä ja ratkaisua ei ole löytynyt
Kehittämisprojektin eri vaiheissa ei ole käytetty Leanin ja Six Sigman menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kehittämisprojektilla on ilmeisesti hyödyllisiä vaikutuksia.
Mittaukset tai arviot hyötyjen suuruudesta ovat epämääräisiä tai epäuskottavia.
”Asiakkaan ääni” on mukana, mutta peittynyt prosessin tai organisaation vaatimusten alle.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
Oletettu juurisyy ja ainakin yksi ratkaisu on löytynyt.
Menetelmiä on käytetty yksipuolisesti tai puutteellisesti.
Kehittämisprojektissa ei ole käytetty tilastollista analyysiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kehittämisprojektilla on yhteys organisaation liiketoimintaan ja sen vaikutuksia on mitattu tai arvioitu.
”Asiakkaan ääni” on mukana projektin valinnassa ja toteutuksessa.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
On löydetty useita mahdollisia juurisyitä ja ratkaisuja.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä. Menetelmiä on käytetty oikein.
Kehittämisprojektissa on käytetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kehittämisprojektia valittaessa on arvioitu sen liiketoiminnallista hyötyä.
Projektille on asetettu selkeät tavoitteet.
Projektin tuloksellisuus on mitattu ja todennettu.
Kehittämisprojektin valinnassa ja toteutuksessa on otettu ensisijaisesti huomioon asiakkaan vaatimukset, odotukset ja toiveet.
Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä.
Sen eri vaiheissa on järjestelmällisesti etsitty ja löydetty juurisyitä ongelmiin ja parhaita ratkaisuja niihin.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä.
Menetelmiä on käytetty oikein ja oivaltavasti.
Kehittämisprojektissa on hyödynnetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.